مدیرکل امور فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو:

محصولات تراریخته دارای مجوز مصرف در اتحادیه اروپا هستند

مدیرکل امور فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفت: هیچ گونه مستند و مدرک معتبر علمی مبنی بر وجود تأثیر منفی محصولات تراریخته بر روی سلامت انسان در ایران و جهان گزارش نشده است.

به گزارش پایگاه خبری دارو و سلامت (فانا) به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران، وحید مفید، مدیرکل امور فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو درباره سوژه ثبت شده در سامانه فارس من با عنوان «ممنوعیت ۵ ساله واردات،کشت و مصرف تراریخته‌ها» توضیح داد: تاکنون حدود ۳۱ محصول تراریخته در دنیا تولید شده که ۲۰ محصول مصرف غذایی دارند و بقیه گیاهان یا حیواناتی هستند که با اهداف دیگری تولید شده‌اند.

وی ادامه داد: حدود ۹۹ درصد کشت گیاهان تراریخته در دنیا به چهار محصول سویا، پنبه، ذرت و کلزا اختصاص یافته است. بنابراین برای کشورهایی که وابستگی به واردات روغن و دانه‌های روغنی دارند در مورد برخی از محصولات دسترسی به نوع غیر تراریخته آنها تقریبا وجود ندارد.

مفید ادامه داد: این قبیل مواد غذایی به این دلیل تولید و به بازار مصرف عرضه می‌شوند که دارای برتری‌های خاصی برای تولید کننده یا مصرف کننده این قبیل غذاها هستند. این کار برای کاهش هزینه تولید، فواید بیشتر( از نظر مدت زمان ماندگاری طولانی‌تر یا ارزش غذایی) یا هر دو منظور صورت می‌گیرد.

مدیرکل امور فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه دانه‌های روغنی تراریخته و فرآورده‌های آنها تحت بررسی‌های وسیع ارزیابی احتمال خطر قرار گرفته و به دنبال اخذ تأییدیه‌های لازم از نظر ایمنی برای مصرف انسان و محیط زیست اجازه تولید و مصرف پیدا کرده‌اند.

وی تصریح کرد: سیستم‌های ویژه‌ای برای ارزیابی موجودات تراریخته و غذاهای ناشی از مهندسی ژنتیک از جنبه‌های سلامتی انسان و محیط زیست طراحی شده‌اند. معمولا ًچنین ارزیابی‌هایی در مورد غذاهای معمولی انجام نمی‌شود. بنابراین تفاوت عمده‌ای بین ارزیابی این دو دسته از غذاها قبل از عرضه به بازار مصرف وجود دارد.

مفید با اشاره به این که یکی از اهداف ”برنامه ایمنی مواد غذایی در سازمان بهداشت جهانی“ مساعدت به دولت‌ها در تعیین غذاهایی است که باید مورد ارزیابی ریسک قرار گیرند، این قبیل غذاها شامل غذاهای حاصل از فن‌آوری‌هایی مانند مهندسی ژنتیک هستند.

. ضمن اینکه مطالعات مختلفی توسط محققان در کشورهای مختلف بنا به پیشنهاد سازمان جهانی بهداشت، اتحادیه اروپا و.. انجام شده است. EFSA نیز که مرجع ایمنی و سلامت محصولات غذایی در اتحادیه اروپاست برای محصولات تراریخته مجوز مصرف صادر کرده است.

مدیرکل امور فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو افزود: از این رو سازمان غذا و دارو به عنوان متولی ایمنی زیستی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مطابق با ماده ۴ و ۵ قانون ایمنی زیستی ضوابط و دستورالعمل‌های مربوط به اینگونه محصولات را از سال ۹۴ تا کنون تصویب و لازم الاجرا کرده است. تمام محصولات تراریخته دارای مجوز از سازمان غذا و دارو، دارای مجوز مصرف در کشور مبدأ و کشورهای اتحادیه اروپایی بوده و دارای تاییدیه از EFSA به عنوان یک مرجع معتبر جهانی هستند.

مفید بیان کرد: در خصوص تجهیزات آزمایشگاهی نیز، در سال ۱۳۸۸ بخش شناسایی کیفی محصولات غذایی تغییر ژنتیکی یافته در آزمایشگاه مرجع کنترل غذا و دارو راه اندازی شد و در حال حاضر ۸ آزمایشگاه همکار در خصوص شناسایی اینگونه محصولات مشغول فعالیت هستند که عملکرد هر ساله آنها توسط بازرسی و ارسال نمونه مجهول و اخذ نظارت آزمایشگاه مرجع کنترل غذا و دارو انجام می‌شود.

وی با اشاره به بخشنامه‌های صادره توسط سازمان غذا ودارو گفت: تمام مدیران عامل و مسئولین فنی شرکت‌های تولیدی و وارداتی که ماده اولیه یا محصول تراریخته دارند موظف به درج برچسب و نشان تراریختگی روی محصول غذائی که داری جزء تراریخته باشد، هستند. همچنین به تمام معاونت‌های غذا و دارو دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور نسبت به کنترل برچسب این گروه از محصولات تأکید شده است.

مدیرکل امور فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در پایان گفت: نظارت بر رهاسازی، تولید و کشت محصولات تراریخته برطبق قانون ملی ایمنی زیستی بر عهده وزارت جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.