پالایش آب، هوا و پساب‌های ایران با راه‌اندازی پروژه روبیسکو

مدیر گروه پژوهشی بیوتکنولوژی صنعتی میکروارگانیسم‌های پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: با راه‌اندازی پروژه روبیسکو ومی‌توان نسبت به پالایش آب، هوا و پساب‌ها که مساله روز ایران نیز هست، اقدام کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از ایسنا، دکتر مریم عامری مدیر گروه پژوهشی بیوتکنولوژی صنعتی میکروارگانیسم‌های پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی مهمترین فعالیت پژوهشی این گروه در سال گذشته را راه‌اندازی بانک جلبکیِ منطقه و پروژه روبیسکو عنوان کرد و گفت: با راه‌اندازی این پروژه و با استفاده از پتانسیلی که جلبک‌ها دارند می‌توان نسبت به پالایش آب، هوا و پساب‌ها که مساله روز ایران نیز هست، اقدام کرد.

در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: پروژه روبیسکو با در نظر گرفتن پتانسیل‌های بالقوه جلبک‌ها طراحی و اجرا شده است. جلبک‌ها با تولید 70 تا 80 درصد اکسیژن جو به عنوان اصلی‌ترین موجودات تولید کننده اکسیژن در جهان هستی مطرح هستند که با کمک آنزیم روبیسکو، به عنوان اصلی‌ترین پروتئین دخیل در فرآیند فتوسنتز، جذب دی اکسید کربن هوا و تثبیت آن را بر عهده دارند. به‌علاوه آنها قادر هستند تا با به دام انداختن فلزات سنگین و سایر آلاینده‌های موجود در آب و هوا نسبت به پالایش آن اقدام کنند.

وی همکاری مشترک با پژوهشکده علوم پایه کاربردی جهاددانشگاهی در طراحی یک بیوفیلتر نوآورانه با کمک ریزجلبک‌ها را از دیگر فعالیت‌های این گروه در طی این مدت دانست و گفت: در این طرح که مصوب صندوق حمایت از فناوران و نوآوران کشور است، به دنبال کاهش فلزات سنگین با کمک جلبک‌ها هستیم.

عامری با اشاره به اینکه از دیگر پروژه‌ها و برنامه‌های در دست اقدام گروه، پژوهش بر روی متابولیت‌های میکروبی و خصوصا رنگ‌های جلبکی است، تاکید کرد: با وجود پروژه‌های کتابخانه‌ای زیادی که در زمینه استفاده از رنگ جلبکی فیکوسیانین و آستاگزانتین در کشور داریم اما هنوز به دانش فنی صنعتی در استحصال از این رنگ‌ها در ایران دست نیافته‌ایم.

وی عنوان کرد: استحصال، خالص‌سازی و تثبیت رنگ جلبکی فیکوسیانین و آستاگزانتین که دارای مجوز سازمان غذا و داروی آمریکا نیز است، در دستورکار پژوهشی سه ساله گروه قرار دارد تا صنایع غذایی بتوانند از این رنگدانه‌ها به صورت طبیعی استفاده کنند.

مدیر گروه پژوهشی بیوتکنولوژی صنعتی میکروارگانیسم‌های پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی دستیابی به دانش فنی تولید ریز جلبک‌ها را از دیگر فعالیت‌های پیش‌روی این گروه بیان کرد و افزود: جلبک‌ها کاربردهای مختلفی دارند که از آن جمله می‌توان در تغذیه آبزیان و دام و طیور اشاره کرد، در حال حاضر عمده جلبک‌ها به کشور وارد می‌شوند و شرایط تولید قادر به رقابت با واردات نیست.

به گفته وی، با استفاده از ریز جلبک‌ها در تغذیه آبزیان و طیور می‌توان به عملکرد بالاتر و تغذیه سالم‌تری دست یافت.

عامری در پایان انجام طرح‌های بین المللی با برخی از دانشگاه‌های آفریقای جنوبی و آلمان را از فعالیت‌های در دست انجام گروه ذکر و بیان کرد: با شناسایی میکروارگانیسم‌های مولد آنزیم که در صنایع به ویژه صنایع شوینده کاربرد فراوانی دارند، درصدد هستیم تا با تولید آنزیم‌ها بتوانیم کشور را از واردات این نوع مواد بی نیاز کنیم. با کمک آنزیم‌هایی نظیر خانواده هیدرولازها قادر خواهیم بود تا ارزش افزوده بالایی را از ضایعات کشاورزی کسب کنیم که در این زمینه فعالیت‌های پژوهشی گروه آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود تا چند سال آینده از فناوری کسب شده در راه‌اندازی خطوط تولید محصولات دانش‌بنیان استفاده شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.