چهره تاثیر گذار بیوتکنولوژی مطرح کرد: علم هراسی مانع جدی تولید ملی!

دکتر محمد حسین صنعتی، استاد پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و چهره تاثیرگذار بیوتکنولوژی معتقد است تولید ملی محصولات تراریخته با روشنگری انجمن های علمی علیه پروپاگاندای تراریخته محقق می شود.

دکتر محمد حسین صنعتی، استاد پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و چهره تاثیرگذار بیوتکنولوژی در گفت و گوی اختصاصی با پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران گفت: با توجه به اینکه در زیست فناوری رتبه 13 جهان را داریم، در مجموع پیشرفت کشور از نظر رتبه ی علمی در بیوتکنولوژی کشاورزی و پزشکی خوب بوده است. تلاش زیادی در زمینه های آموزش، تحقیقات و تولید علم شده است؛ اما در مرحله کاربرد و بهره برداری از فناوری برای مردم کشور در پزشکی موفق تر بوده ایم؛ به دلیل اینکه شرکت هایی با حمایت ستاد توسعه زیست فناوری و در چهارچوب سند ملی زیست فناوری تاسیس شدند و داروهایی با کمک بیوتکنولوژی تولید کرده اند که ارزش افزوده ی زیادی دارند و علاوه بر مصرف داخلی صادر هم می شوند؛ اما در بیوتکنولوژی کشاورزی در قسمت تولید چندان موفق نبوده ایم.

وی تاکید کرد: علم هراسی در کشور ما واقعیت دارد. متاسفانه تبلیغات سوئی علیه محصولات تراریخته شده است و محصولات گیاهی تراریخته به غلط مضر معرفی شده است.

دکتر صنعتی افزود: الان ایالات متحده آمریکا بزرگترین تولید کننده محصولات تراریخته است و علاوه بر مصرف، این محصولات را صادر می کند. به نظر می رسد تولید کننده های بزرگ تراریخته برای اینکه از تولید و صادرات توسط بقیه کشورها جلوگیری کنند علم هراسی را ترویج می کنند. در واقع با شگردهای مختلفی توانسته اند باعث کند شدن روند بهره برداری از این دانش و فناوری نوین شوند. امیدواریم این اشکالات در آینده رفع شود و شاهد تولید محصولات کشاورزی با استفاده از مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی نوین باشیم.

چهره تاثیر گذار بیوتکنولوژی گفت: واردات مانعی برای تولید ملی است. متاسفانه در حال حاضر واردات مرتبا انجام می شود. سود کلانی که عاید ابرتولید کننده ها و وارد کننده ها می شود باعث شده است جلوی تولید ملی را بگیرند.

وی در پایان تاکید کرد: انجمن های علمی می توانند با اطلاع رسانی درست و انعکاس این مساله که پروپاگاندای ایجاد شده واقعیت ندارد به تحقق بهره برداری از زیست فناوری کمک کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.