گشایش کنگره بین‌المللی زیست‌فناوری گیاهان دارویی در لاهیجان

دومین کنگره بین‌المللی و سومین همایش ملی زیست‌فناوری گیاهان دارویی و قارچ‌های کوهی در پژوهشکده چای کشور واقع در شهرستان لاهیجان گشایش یافت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از  ایرنا، دومین کنگره بین‌المللی و سومین همایش ملی زیست‌فناوری گیاهان دارویی و قارچ‌های کوهی به صورت مشترک توسط پژوهشکده چای کشور و دانشگاه زنجان در پژوهشکده چای کشور در شهرستان لاهیجان، به مدت دو روز جریان دارد.

مهندسی ژنتیک، تنوع ژنتیکی، کشت بافت، بیان ژن، متابولیت ثانویه و فیزیولوژی گیاهی؛داروهای گیاهی و طبیعی مبتنی بر زیست‌فناوری؛ زیست‌فناوری و زیست‌شناسی قارچ‌های کوهی- خوراکی، سمی و صنعتی، صنایع مرتبط با زیست‌فناوری در گیاهان دارویی و قارچ‌های خوراکی؛ اقتصاد و فناوری‌های نوین زیستی در حوزه گیاهان و قارچ‌های دارویی، ترویج علوم زیست‌فناوری در حوزه گیاهان دارویی و قارچ‌های خوراکی، گیاهان دارویی، حفاظت از مراتع و محیط زیست و زیستگاه‌های طبیعی و سایر پژوهش‌های مرتبط با گیاهان و قارچ‌های دارویی و مشتقات دارویی از جمله محورهای علمی این کنگره به شمار می روند.

رئیس پژوهشکده چای کشور در این باره اظهار داشت: در این کنگره بین‌المللی، تعداد ۱۵۰ مقاله علمی، پژوهشی و کاملاً تخصصی به دبیرخانه علمی کنگره واصل که از این تعداد ۱۱۵ مقاله پذیرفته شده و ۳۶ عنوان مقاله به زبان فارسی و ۷۹ مقاله به زبان انگلیسی در این همایش ارائه می شوند.

محمدنقی پاداشت افزود: از این تعداد مقاله پذیرش شده، ۱۰ مقاله در قالب سخنرانی کلیدی که پنج مقاله آن بین‌المللی از کشورهای فرانسه، ایتالیا، هلند، ترکیه و افغانستان و پنج مقاله نیز از اعضای هیات علمی برجسته دانشگاه های داخل کشور در قالب سخنرانی و ۱۰ مقاله دیگر به صورت ارائه شفاهی پذیرفته شده است .

وی ادامه داد: این مقالات و سخنرانی ها طی دو روز کنگره در قالب پنل‌های تخصصی مختلف ارائه خواهند شد و ۹۵ مقاله دیگر در قالب پوستر ارائه می‌شوند.

به گفته پاداشت؛ طی دو روز برگزاری این کنگره علمی علاوه بر حضور مقامات کشوری، استانی و شهرستانی؛ چهره‌های برجسته علمی کشور مانند رئیس انجمن ژنتیک ایران، رئیس انجمن گیاهان دارویی ایران و عضو ارشد ستاد توسعه زیست‌فناوری گیاهان و قارچ‌های دارویی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز حضور می یابند و سخنرانی خواهند داشت هم‌چنین در این کنگره چهره‌های علمی برجسته جهانی مثل رئیس انجمن بین‌المللی قارچ دنیا و رئیس انجمن گیاهان دارویی ترکیه در قالب ویدئو کنفرانس سخنرانی می کنند.

پژوهشکده چای از دهه ۳۰ به بعد تحت عنوان های مختلفی اداره می شد که در سال های ۹۲ تا ۹۵ در دولت یازدهم به پژوهشکده ارتقاء یافت و از آن تاریخ تاکنون زیر نظر موسسه تحقیقات علوم باغبانی سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهادکشاورزی فعالیت های علمی خود را ادامه می دهد.

فعالیت اصلی پژوهشکده چای شامل شناسایی و بررسی مشکلات تولید و فرآوری چای و ارائه راه حل های علمی، فنی و ترویجی از طریق تدوین و اجرای طرح ها و پروژه های تحقیقاتی، تلاش برای جلب مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی در پژوهش های کاربردی بر اساس برنامه های توسعه ای کشور و نیازهای حال و آینده و انتقال دانش فنی است. این پژوهشکده تاکنون بیش از یکصد طرح و پروژه تحقیقاتی در زمینه های مختلف اجرا کرده و دستیابی به بیش از ۴۰ دستاورد پژوهشی قابل انتقال به بهره برداران (شامل چایکاران و کارخانه های چایسازی) از دیگر فعالیت های این پژوهشکده محسوب می شود.

لاهیجان در شرق استان گیلان واقع شده و پژوهشکده و سازمان چای کشور در این شهرستان استقرار دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.