رئیس تحقیقات مهندسی ژنتیک کشاورزی کشور عنوان کرد؛

پذیرش کشت تراریخته در ۷۰ کشور/واردات ۱۵۰میلیون دلارسموم شیمیایی

رئیس بخش تحقیقات مهندسی ژنتیک و انتقال ژن کشاورزی کشور به پذیرفتن قانون تولید محصولات تراریخته در ۷۰ کشور جهان اشاره کرد و ادامه داد: سطح زیرکشت محصولات تراریخته حدود ۱۱۳ برابر شد

به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از خبرگزاری مهر، بهزاد قره یاضی پیش از ظهر سه شنبه در اولین کنفرانس بین المللی و چهارمین کنفرانس ملی صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست با بیان اینکه در محصولات تراریخته سموم کشاورزی بسیار کمی به کار گرفته می‌شود، افزود: حرکت دنیا به سمت کاشت و استفاده از محصولات تراریخته با شتاب همراه شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۹۱/۷ میلیون هکتار از اراضی دنیا به سطح زیرکشت محصولات تراریخته رفته و کشورهای جهان سوم نیز با وجود عدم استقبال اولیه، هم اکنون با گرایش بیشتری به تولید این محصولات رغبت نشان می‌دهند.

رئیس بخش تحقیقات مهندسی ژنتیک و انتقال ژن کشاورزی کشور به پذیرفتن قانون تولید محصولات تراریخته در ۷۰ کشور جهان اشاره کرد و ادامه داد: سطح زیرکشت محصولات تراریخته حدود ۱۱۳ برابر شده است.

قره یاضی به آسیب‌های سموم کشاورزی که در محصولات غیر تراریخته به میزان بسیار زیادی استفاده می‌شود اشاره کرد و افزود: در کشور ما به صورت سالیانه ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار انواع سموم شیمیایی وارد کشور می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۸ نوع سم مجاز کشاورزی شناسایی شده اما در بازارهای داخلی به مراتب بیشتر از این تعداد از سموم دیده می‌شود که بهره مندی از آن ممکن است سلامت انسان و محیط زیست را با مخاطرات جدی مواجه سازد.

به گفته رئیس بخش تحقیقات مهندسی ژنتیک و انتقال ژن کشاورزی بروز انواع اختلالات رفتاری، سرطان، کاهش طول عمر، تغییر در کیفیت زندگی، اخلال در تولید مثل و … از اثرات سوء سموم کشاورزی است.

قره یاضی ادامه داد: رسوخ سموم کشاورزی برنج و محصولات مشابه در کشور به رودخانه‌ها و منابع آب جاری باعث مرگ میلیون‌ها جاندار می‌شود که تداوم آن باعث بروز معضل و چالش بزرگ زیست محیطی خواهد شد.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.