در سومین همایش بین المللی و یازدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران مطرح شد:

صدا و سیما از فناوری هراسی درست بردارد

پس از اعلام حمایت دولت از تولید ملی محصولات تراریخته ده ها شبه مستند فناوری هراسانه در صدا و سیما پخش شده است که تمامی آنها در خصوص فناوری نوین مهندسی ژنتیک و تولید گیاهان تراریخته اطلاعات خلاف واقعی را به مخاطبان منتقل می کنند.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران، سومین همایش بین المللی و یازدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران با قرائت قطعنامه همایش توسط دکتر اصفهانی، عضو هیات مدیره انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران، به کار خود پایان داد.

یکی از موارد مهم مطرح شده در قطعنامه این دوره کنگره بیوتکنولوژی، تقاضای نخبگان حوزه بیوتکنولوژی از رسانه های کشور خصوصاً صدا و سیما است که در خصوص دستاوردهای مهندسی ژنتیک همسو با جامعه علمی و دلسوز کشور باشند. شرکت کنندگان در همایش اظهار کردند که از صدا و سیما انتظار می رود که از ارائه اطلاعات اشتباه و غیر علمی به جامعه  در خصوص محصولات تراریخته خود داری کنند.

شایان ذکر است که پس اعلام حمایت دولت از تولید ملی محصولات تراریخته ده ها شبه مستند فناوری هراسانه در صدا و سیما پخش شده است که تمامی آنها در خصوص فناوری نوین مهندسی ژنتیک و تولید گیاهان تراریخته اطلاعات خلاف واقعی را به مخاطبان منتقل می کردند.

همه این برنامه ها با واکنش شدید جامعه علمی مواجه شده است اما متاسفانه علیرغم مکاتبات بسیار انجمن های علمی با سازمان صدا و سیما، این سازمان همچنان -با دادن تریبون به افرادی که با انگیزه های نامعلوم در حال هراس افکنی در جامعه و مقابله با علم بیوتکنولوژی و دستاوردهای آن هستند- در برابر مصوبات دولت و مجلس به طور تمام قد ایستاده است.

پژوهشگران بیوتکنولوژی همچنین خواستار تجدید نظر صدا و سیما در دعوت از افراد غیر متخصص و به جای آن دعوت از دانشمندان متعهد و راستین بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک برای شفاف سازی افکار عمومی در خصوص محصولات تراریخته، آگاهی رسانی صحیح و علمی و ارائه اطلاعات واقعی به جامعه شدند.

گفتنی است که اخیرا حضور یک شبه کارشناس در برنامه تب تاب با ادعاهای غیر علمی در خصوص مهندسی ژنتیک، موجبات حیرت و تاسف جامعه علمی بیوتکنولوژی را فراهم کرد.

بیشتر بخوانید:
قطعنامه سومین همایش ملی و یازدهمین همایش بین المللی بیوتکنولوژی

سومین همایش بین المللی و یازدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران از تاریخ دهم شهریور آغاز به کار کرد و در تاریخ سیزدهم شهریور پس از ارائه قطعنامه در مرکز بین المللی همایش های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران به کار خود پایان داد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.