واحد پرورش ریزجلبک در حاشیه دریاچه ارومیه راه اندازی می شود

پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی توانست طرح تحقیقاتی ریزجلبک را به سرانجام برساند و زمین تجاری سازی آن را فراهم کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از ایرنا، پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی وابسته به وزارت جهاد کشاورزی مستقر در کرج مرکز استان البرز توانست در ماههای گذشته طرح تحقیقاتی ریزجلبک را به سرانجام برساند و زمین تجاری سازی آن را فراهم کند.

 به منظور ایجاد بسترهای تولید در زیربخش شیلات و آبزیان و تنوع‌بخشی به تولیدات این حوزه، دستاوردهای پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در زمینه پرورش ریزجلبک در قالب تفاهم‌نامه ای سه‌جانبه با حمایت مدیریت شیلات و امور آبزیان استان آذربایجان غربی و با مشارکت یک واحد بخش خصوصی، تجاری سازی می شود.
دکتر محمد امین حجازی، رییس پژوهشکده بیوتکنولوژی صنایع غذایی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران روز شنبه درگفت و گو با خبرنگاران با اشاره به انعقاد این تفاهم‌نامه سه‌جانبه، دستیابی به بیوتکنیک اقتصادی پرورش ریزجلبک در سیستم های مختلف و سویه های متفاوت با اولویت سویه های موجود در منطقه را از جمله مفاد این تفاهم‌نامه برشمرد.

وی توسعه و تجاری‌سازی دستاوردهای تحقیقاتی پژوهشگاه با مشارکت بخش خصوصی، جلب مشارکت بخش خصوصی جهت توسعه و ترویج صنعت پرورش ریزجلبک به منظور تنوع بخشیدن به محصولاتی شیلاتی استان در اراضی حاشیه دریاچه ارومیه را از دیگر موضوعات مطرح در این تفاهم نامه عنوان کرد.

حجازی خاطرنشان کرد: از دیگر اهداف مورد توجه در این تفاهم‌نامه، استفاده بهینه از ظرفیت‌های و پتانسیل‌های بیولوژیکی و اقتصادی موجود در حاشیه دریاچه و سواحل آن برای توسعه اشتغال پایدار بر مبنای صنعت ریزجلبک است.
رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی صنایع غذایی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران گفت: ریزجلبک‌ها به عنوان منبع تغذیه آبزیان محسوب شده ضمن آنکه پرورش ریزجلبک‌ها در صنایع مختلف دارویی و آرایشی، بهداشتی، تولید بتاکاروتن و مکمل‌های غذایی و دارویی نیز کاربرد دارد.

وی  اظهار امیدواری کرد که با حمایت‌های ملی و استانی و مشارکت بخش خصوصی به توسعه و ترویج این صنعت اشتغالزا و پایه در سطح استان و کشور کمک کنیم.

پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران از سال ۱۳۷۹ با هدف توسعه و استفاده از فناوری‌های نوین کشاورزی به منظور حل مشکلات بخش کشاورزی، تامین امنیت غذایی کشور، ارتقای سطح سلامت غذایی جامعه، حفاظت از منابع پایه و بسترهای زیست محیطی در راستای توسعه پایدار، تولید علم و ثروت و کمک به ایجاد اشتغال مولد و خوداتکایی در محصولات کشاورزی در کرج تاسیس شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.