درمان بالقوه ایدز با مهندسی ژنتیک ممکن شد

محققان با استفاده از مهندسی ژنتیک روشی ابداع کرده اند تا به کمک آن بتوان ویروس ایدز را در بدن انسان نابود کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از خبرگزاری مهر مدتها است که دانشمندان مشغول تحقیق درباره درمانی برای بیماری ایدز هستند. پیشرفت های آنان به خصوص در حوزه داروهای آنتی رترو ویرال قابل توجه است. این داروها اجازه نمی دهند ویروس ایدز در بدن انسان تکثیر شود.

این امر سبب می شود سیستم ایمنی بدن بتواند خود را در برابر خسارت های بیشتر ترمیم کند.  با این وجود داروهای آنتی رترو ویرال تا زمانی از بدن محافظت می کنند که بیمار آنها را مصرف می کند.  تکیه بر داروها بدان معنا است که ویروس ایدز دوباره باز می گردد. از آن بدتر اینکه ممکن است بدن بیمار نسبت به داروی مذکور مقاوم شود بنابراین تضمینی برای تاثیرگذاری عملکرد آنها در آینده وجود ندارد.

با این وجود هنوز فرصتی برای بهینه سازی داروها وجود دارد. درهمین راستا محققان دانشکده پزشکی سن دیه گو قصد دارند با کمک مهندسی ژنتیک  مخزن ویروس های ایدز داخل سلول ها را از بین ببرند.

طارع رعنا استاد این دانشگاه می گوید:به وسیله اصلاح ژنتیکی یک RNA کدگذاری نشده می توان حتی در صورت قطع درمان هم از ظهور دوباره  HIV در سلول های T و «میکروگلیا» جلوگیری کرد. به عبارت دیگر ما یک درمان بالقوه برای ریشه کنی HIV و ایدز داریم.

این پژوهش بر اساس کشف ژن نوظهوری است که  اخیراً صورت گرفته و به نظر می رسد قادر است تکثیر ویروس اچ آی وی در سلول های ایمنی از جمله ماکروفاژها، میکروگلیا و سلول های Tرا تنظیم کند. 

محققان  این درمان  را HIV-1 Enchanced LncRNA یا HEALنام گذاری کرده اند. آنها در این پژوهش از ابزار مهندسی ژنتیک CRISPR-Cas۹ استفاده کردند . پژوهش های آنان نشان می دهد این روش می تواند حتی پس از قطع داروهای آنتی رترو ویرال از ظهور دوباره ایدز جلوگیری کند.

 رعنا در این باره می گوید: این روش یک درمان احتمالی است البته هنوز باید منتظر نتیجه آزمایش ها روی حیوانات باشیم.  این آزمایش ها نشان می دهد آیاHEAL می تواند ذخایر ویروس ها را نابود کند یا خیر.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.