نشریه گاردین پیش بینی کرد؛

مهندسی ژنتیک و درهم تنیدگی کوانتومی برندگان احتمالی نوبل ۲۰۱۹

نشریه گاردین پیش بینی می کند تحقیقات مهندسی ژنتیک در رشته های پزشکی یا شیمی و تحقیقات درباره درهم تنیدگی کوانتومی برنده نوبل فیزیک شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از خبرگزاری مهر، گاردین پیش بینی می کند جوایز نوبل پزشکی یا شیمی ۲۰۱۹ به تحقیقات جنیفر دودنا، امانوئل شارپنتیه و فنگ ژانگ در حوزه مهندسی ژنتیک تعلق گیرد. از سوی دیگر  هرچند ثبت نخستین عکس از سیاهچاله نیز سر و صدای زیادی در محافل علمی به پا کرد اما به عقیده برخی کارشناسان برای اعطای جایزه نوبل فیزیک به محققان شرکت کننده در این پژوهش بسیار زود است. اما آلن آسپکت و گروهی از محققان دیگر برای تحقیقات در حوزه درهم تنیدگی کوانتومی شانس بیشتری برای دریافت این جایزه را دارند. 

برندگان نوبل در سال جاری ۹ میلیون کرونر( ۷۴۳ هزار پوند)  جایزه نقدی دریافت می کنند. اما از آنجا که بیشتر این جوایز به طور اشتراکی به ۲یا ۳ نفر اهدا می شوند، احتمالا سهم هر برنده ۲.۲۵ میلیون کرونر خواهد بود.

در این میان طی سال های اخیر، یکی از انتقاداتی که به جایزه نوبل وارد شده  تعداد اندک زنان دانشمند میان برندگان این جایزه است. سال گذشته هنگامیکه دانا استریکلند برنده جایزه نوبل فیزیک شد، نخستین زنی بود که پس از ۵۴ سال طلسم را شکست و  برنده این جایزه شد. در کل او سومین زن برنده نوبل فیزیک شده است.

این در حالی است که در تاریخچه این جایزه فقط ۵ زن برنده نوبل شیمی شده اند. در حوزه پزشکی نیز  فقط ۱۲ زن برنده نوبل شده اند. 

یکی دیگر از انتقادات وارد به این جایزه، اهدای آن به دانشمندان سالمند است. به نوشته گاردین میانگین سنی برندگان جایزه نوبل ۶۳ سال است.

طبق اطلاعات موجود بیشتر جوایز نوبل به دانشمندانی از آمریکا، کانادا و اروپای غربی تعلق می گیرد. در حقیقت  از سال ۱۹۰۱ تاکنون ۸۱ درصد جوایز به دانشمندان این مناطق تعلق گرفته است.  دانشمندان آفریقا کمترین تعداد جوایز نوبل را به دست آورده اند و در کل ۱۷ دانشمند  آفریقایی برنده جایزه نوبل شده اند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.