مدیر نظارت بر مواد غذایی علوم پزشکی شیراز:

محصولات تراریخته مورد تایید اتحادیه اروپا، امریکا و سایر اتحادیه‌های ناظر است

اجازه ورود تراریخته در محصولات سویا، ذرت، پنبه و کلزا داده شده است، چرا که فرآیندهای تولید این محصولات کاملا مورد تایید اتحادیه اروپا، امریکا و سایر اتحادیه‌های ناظر است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکولوژی ابران به نقل از ایسنا، محمدمهدی رزمجو چهارشنبه ٢٤ مهر در یک کنفرانس خبری بیان کرد: اجازه ورود تراریخته در محصولات سویا، ذرت، پنبه و کلزا به شرط کنترل سلامت همه رخدادهای تولید، داده شده است، چرا که فرآیندهای این محصولات کاملا مورد تایید اتحادیه اروپا، امریکا و سایر اتحادیه‌های ناظر است.

مدیر نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ضمن تصریح اینکه نگرانی در مورد مصرف محصولات تراریخته، غیرمنطقی است، تاکید کرد که فرآیندهای تولید چنین محصولاتی از سوی متولیان بخش بهداشت و سلامت کاملا کنترل می‌شود.

او افزود: در قانون برنامه ششم نیز در ماده ۳۱ بر این موضوع تاکید شده که مصرف کننده بتواند آگاهانه و هوشمندانه انتخاب کند که آیا محصول تراریخته وارد شده، لیبل سازی می‌شود یا نه؟

به گفته وی استفاده از مواد تراریخته در تولید محصول باید با آگاهی و با مشخص شدن لیبل تراریخته برای مصرف کننده همراه باشد.

مدیر نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین به شایعات استفاده از گوشت‌های حرام در تهیه محصولات حاصل از فراوری گوشت مانند سوسیس و کالباس هم اشاره و تاکید کرد: این محصولات دائما رصد می‌شود؛ برخی برای اثبات نامطلوب بودن چنین محصولاتی گاهی اغراق‌هایی هم کرده و می‌کنند.

رزمجو در عین حال وجود محصولات فرآوری شده گوشتی قاچاق و غیربهداشتی را رد نکرد و گفت: طی روزهای اخیر یک محصول فاقد شاخصه‌های بهداشتی و استاندارد شناسایی و سریعا پرونده‌ای برای آن تشکیل و موضوع به مراجع قضایی ذیربط ارجاع شده است.

او همچنین استفاده از ضایعات مرغ در تهیه کالباس و سوسیس را تکذیب و اضافه کرد: تاکنون گزارشی در نمونه برداری‌ها نداشته‌ایم، زیرا در نمونه برداری این محصولات، بافت تشکیل دهنده محصول هم مورد پایش قرار می‌گیرد.

مدیر نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با هشدار این نکته که سن مصرف محصولات آرایشی بهداشتی کاهش یافته است، گفت: قیمت پایین محصولات بهداشتی و آرایشی یکی از علائم قاچاق بودن کالای عرضه شده و هشداری برای استفاده نکردن از چنین محصولاتی است. استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی قاچاق انواع آسیب‌ها را به دنبال دارد.

رزمجو با اشاره به مصرف روغن پالم در صنایع غذایی نیز گفت: این روغن همانند سایر نقاط جهان، در فرآوری و تولید محصولات مختلف غذایی در ایران هم کاربرد و استفاده داشته و دارد.

این مدیر حوزه مواد غذایی معتقد است که اگر روغنی بدون پالم باشد یکی از عناصر سازنده آن در نظر گرفته نشده اما با این حال میزان مصرف پالم در چرخه تولید روغن مدیریت و کنترل شده است. 

رزمجو در خصوص ارزیابی محصولات کشاورزی نیز گفت: سالانه بیش از هزار و ٧٠٠ نمونه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که از جمله محصولاتی که مورد ارزیابی هستند، می‌توان به  سیب زمینی، خیار، گوجه فرنگی، سیب و پرتقال و سبزی و صیفی‌جات و برنج و گندم اشاره کرد.

رزمجو عنوان کرد: در محصولات نوبرانه شاهد بیشترین میزان سموم هستیم، مانند انگور یاقوتی و توت فرنگی  و در مجموع ١٠ درصد از محصولات عدم انطباق را شاهد هستیم. 

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این نشست خود ضمن گرامیداشت روز جهانی غذا مصادف با ١٦ اکتبر میلادی، شعار امسال سازمان جهانی غذا را “اقدامات ما، آینده‌مان را می‌سازد، برنامه غذایی سلامت بخش برای دنیای عاری از گرسنگی” اعلام کرد و گفت: در سطح ملی نیز شعار “اصلاح الگوی تغذیه برای حفظ و ارتقای سلامت” تعریف شده است.

محمدجواد خشنود اشاره به میزان بازرسی‌های انجام شده از صنایع غذایی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز، تعداد واحدهای تحت پوشش را ٨٩٢ واحد اعلام کرد و افزود: طی ١٨ ماه گذشته بیش از ٦ هزار نمونه برداری از واحدهای تحت پوشش در سطح تولید انجام شده است.

او به انجام بیش از ٧ هزار بازرسی از واحدهای تحت پوشش در بخش نشان ایمنی، صدور پروانه بهره‌برداری، پروانه ساخت و … هم اشاره و عنوان کرد که ٣٠ محصول در بازرسی‌ از این واحدها دارای نشان ایمنی شده‌اند.

 معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین بیان کرد که سه هزار و ١٥٠ پروانه ساخت برای واحدهای تحت پوشش دانشگاه تاکنون صادر شده است.

خشنود با اشاره به انجام شش هزار نمونه برداری از فراورده‌های غذایی واحدهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: در ٥ درصد از نمونه برداری‌ها به نتیجه غیرقابل مصرف بودن محصول غذایی رسیدیم و اجازه عرضه به بازار نداده‌ایم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.