نمی‌توان کشاورزان را از دسترسی به تکنولوژی محروم کرد/محصولات تراریخته می‌تواند برای کشور مزیت داشته باشد

سرپرست جدید وزارت جهادکشاورزی با تاکید بر اینکه اجرای برنامه‌ها به شرط انتخاب من است، گفت: دیگر امکان توسعه فضای کشاورزی در کشور نداریم، رویکرد ما باید افزایش عملکرد و بهره وری با حفظ منابع آب باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از خبرگزاری ایلنا، عباس کشاورز امروز در اولین نشست خبری خود با سمت سرپرست وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه برنامه‌های من داری چند محور اساسی است، اظهار کرد: اولین محور برنامه‌ها تقویت جبهه تولید است و در این زمینه باید پایداری تولید لحاظ شود. وی ادامه داد: پایداری تولید زمانی در کشور ما محقق می‌شود که به محدویت آبی توجه شود.

 کشاورز با اشاره به اهمیت حفظ امنیت غذایی، افزود: نظریه‌پردازی در زمینه تقویت امنیت غذایی، ترویج و توسعه فضای کسب و کار کشاورزی و هر آنچه مربوط به این بخش است باید با توجه محدودیت آب باشد.

 وی اضافه کرد: باید به این موضوع توجه داشته باشیم که از الف تا ی هر فرآیندی که در بخش کشاورزی انجام می‌شود بر اساس محدودیت‌های آب باشد.

کشاورز در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه دیگر امکان توسعه فضای کشاورزی در کشور وجود ندارد، گفت: با توجه به محدودیت‌های عنوان شده به جز مناطق آب‌های مرزی و استفاده از حق آب‌های که از آن‌ها با استفاده دیپلماسی آب کسب خواهیم کرد امکان توسعه فضای کشاورزی در کشور نداریم.

وی افزود: رویکرد ما در این باره افزایش عملکرد و بهره‌وری با حفظ منابع آب است

کشاورز از نهایی شدن الگوی کشت خبر داد و اظهار کرد: الگوی کشت پس از سال‌ها تحقیق و استفاده از نظرات کارشناسان در حوزه‌های مختلف در مرحله نهایی شدن است و به زودی ارائه می‌شود.

وی تصریح کرد: الگوی کشت تدوین شده در چند سال اخیر آزمون شده و یکی از بخش‌های آن توجه به کشت دیم و استفاده بیشتر از این ظرفیت است.

سرپرست جدید وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به تغییرات اقلیمی و بارش‌های بی‌سابقه در سال گذشته، گفت: به رغم اینکه بارش‌های باران در سال گذشته خساراتی به دنبال داشت اما تولید گندم را تا ٥ درصد افزایش داد.

کشاورز تاکید کرد: هر چند مشکلاتی برای گندمکاران و کشت این محصول وجود دارد اما خوداتکایی گندم ادامه خواهد یافت.

وی یادآور شد: البته در کنار آن باید به کشت‌های مکمل مانند کشت دانه‌های روغنی نیز توجه شود چرا تدوام تولید و حفظ گندم نیاز به کشت محصولات مکمل برای حفظ منابع دارد.

کشاورز با ابراز نگرانی نسبت به واردات، اظهار کرد: من نسبت به واردات نگران هستم چرا که نتیجه آن را سرکوب تولید می‌دانم.

وی ادامه داد: به عنوان مسئول تولید نمی‌توانم در مقابل تصمیمات وارداتی بایستم، گاهی واردات بیش از نیاز کشور انجام شده که برای تولید زیان‌بار بوده است.

 کشاورز نمونه این اتفاق را برنج عنوان کرد که در یکسال به اندازه تمام نیاز کشور بدون توجه به تولید داخل برنج وارد کشور شد.

وی گفت: دغدغه دولت تامین کالای اساسی کشور است اما رویکرد کنونی یعنی توجه به واردات نگران کننده است.

کشاورز رونق تولید را راهکار تامین نیاز کشور و جایگزینی واردات دانست.

 وی با تاکید بر اینکه البته نباید واردات کالا را با واردات تکنولوژی اشتباه گرفت، افزود: ما نیازمند تبادلات تکنولوژی در بخش کشاورزی هستیم و نباید واردات آن را با واردات کالا اشتباه گرفت.

کشاورز تکنولوژی را لازمه بهبود بهره‌وری و افزایش تولید بدون افزایش سطح عنوان کرد.

وی با تاکید بر اینکه نمی‌توان کشاورزان را از دسترسی به تکنولوژی محروم کرد، افزود: با بهره‌گیری از تکنولوژی روز توانستیم وابستگی به واردات شکر را از یک میلیون و 600 هزار به 600 هزار تن کاهش داده و به این ترتیب 400 میلیون دلار صرفه‌جویی اقتصادی در حوزه واردات این محصول داشته باشیم.

سرپرست جدید وزارت جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه رکورد تولید برنج در کشور شکسته شده است گفت: علت افزایش تولید و دستیابی به این موفقیت فراوانی آب در مخازن سدها بود و هیچ ارتباطی با تغییر سیاست ما در سطح زیر کشت برنج ندارد و همچنان سیاست حمایتی ما در کشت این محصول محدود به دو استان گیلان و مازندران می‌شود.

کشاورز ادامه داد: سال پر باران گذشته همچنین موجب رشد تولید در سایر محصولات کشاورزی شد به نحوی که آمار ما نشان می‌دهد در شش ماهه ابتدایی امسال حدود پنج درصد افزایش تولید در انواع محصولات کشاورزی داشته‌ایم.

وی صیانت از جنگل‌ها را مورد تاکید قرار داد و گفت: حفاظت از جنگل‌ها و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی یکی از خط‌های قرمز ما است ما با جدیت این موضوع را پگیری و با تخلفات برخورد خواهیم کرد.

کشاورز تصریح کرد: شرایط اقلیمی موجب شده ما شاهد آسیب‌های زیادی در بخش کشاورزی باشیم که در این زمینه نیازمند مدیریت ریسک هستیم تا آسیب‌های موجود در بخش کشاورزی را به حداقل برسانیم به طور مثال برای کاهش آسیب می‌توان به کشاورزان رقم‌های مقاوم به تغییرات اقلیمی معرفی کرد.

وی درباره برنامه خود برای کاهش دورریز کشاورزی و تنظیم بازار محصولات گفت: در این زمینه باید تولید بر اساس تقاضا انجام شود به عبارت دیگر نیازمند کشاورزی قراردادی برای جلوگیری از دورریز و تنظیم بازار محصولات کشاورزی هستیم.

کشاورز خواستار حضور متخصصان حوزه اقتصاد و بازرگانی در بخش کشاورزی برای تسهیل کشاورزی قررادادی و تولید بر اساس سفارش بازار شد.

سرپرست جدید وزارت جهاد کشاورزی شرط خود را برای پذیرش سمت وزارت استفاده از مدیران جوان عنوان کرد و گفت: یکی از سیاست‌های من علاوه بر جوانگرایی استفاده از خانم‌ها و دادن اختیارات مدیریتی به آنها است چرا که معتقدم حضور جوانان و خانم‌ها می‌تواند فضای بهتری را برای توسعه بخش کشاورزی ایجاد کند.

کشاورز اضافه کرد: همچنین از صاحب نظرانی که دارای پیشنهادات و نقدهای کارشناسی هستند استقبال می‌کنم.

وی پذیرش نقدها از سوی کارشناسان را به شرط عدم قضاوت از سوی آنها عنوان کرد.

سرپرست جدید وزارت جهاد کشاورزی در ادامه با انتقاد از اینکه دولت نباید در بخش کشاورزی این قدر بزرگ باشد اظهار کرد: برای بهبود شرایط در بخش کشاورزی باید فرصت بیشتری به حضور بخش خصوصی و واگذاری امور به آنها داد اما این موضوع به معنی رهاسازی کار و عدم نظارت بر آ‌نها نیست.

سرپرست جدید وزارت جهاد کشاورزی با رد ادعاهای مطرح شده در مورد کشت محصولات تراریخته در کشور گفت: موضوع کشت محصولات تراریخته بسیار گسترده است اما  تا امروز محصول تراریخته در اراضی کشور کشت نشده است.

وی افزود: ما معتقدیم کشت  محصولات تراریخته می‌تواند برای کشور مزیت داشته باشد اما دو شرط مهم برای کشت این محصولات وجود دارد.

کشاورز درباره تامین کالاهای اساسی اظهار کرد: از نظر من کالای اساسی باید با ارز نیمایی وارد کشور شود تا رقیبی برای تولید داخل نباشد اما کالاهای واسطه‌ای مانند نهاده‌های دامی که منجر به تولید می‌شود همچنان نیاز به تامین ارز با نرخ دولتی دارد.

سرپرست جدید وزارت جهاد کشاورزی افزود: به طور مثال اگر گوشت قرمز با ارز یارانه‌ای وارد کشور شود می‌تواند دامداران را تحت تاثیر قرار داده و تولید را کاهش دهد اما برای تولید نیازمند تامین نهاده‌های دامی وارداتی با قیمت مناسب هستیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. مانی می گوید

    روزنامه شرق همين خبر را چنین نقل کرده است: …بیوتکنولوژي به طور کامل تراريخته نیست. بسیاری از داروهایی که مصرف می کنيد حاصل فعالیت بیوتکنولوژي است. زیست فناوری دانشی بسیار وسيع است … کشاورزی بخش کوچکی از این دانش است… درباره تراريخته نظر مثبت يا منفی ندارم. اگر ما بذر تراريخته داشتیم و دارای مزیت بود و مراحل قانونی را طي کرد، آن موقع میتوانیم درباره آن بحث کنیم. اما فکر میکنم دستیابی به همه این شرایط به عمر خدمتی من و حتی سالهای بعد هم قد ندهد.
    ای کاش در نقل اخبار و گفته های دیگران جانب انصاف را رعایت می کردید!!!

    1. تیم مدیریت پایگاه بیوتکنولوژی ایران می گوید

      با تشکر از حسن توجه شما خواننده گرامی. منبعی که پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی خبر منتشر شده را از آن نقل کرده فاقد این بخش ها است. لینک خبر اصلی در متن خبر منتشر شده در پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی درج شده و در دسترس است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.