در جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده صورت گرفت:

کسب عنوان پژوهشگر برگزیده کشاورزی و منابع طبیعی توسط عضو هیات علمی پژوهشگاه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران دکتر مریم هاشمی، دانشیار پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در بیستمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده موفق به کسب عنوان پژوهشگر برگزیده کشور در گروه کشاورزی و منابع طبیعی شد.

این مراسم صبح امروز 26 آذر ماه با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کشور برگزار شد. دکتر مریم هاشمی پژوهشگر پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و 16 پژوهشگر برگزیده دیگر و همچنین شش فناور برگزیده کشوری در گروه های مختلف علمی مورد تقدیر قرار گرفتند.

بیستمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری (فن بازار) و نمایشگاه ایران ساخت با حضور دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران افتتاح شد.

دکتر ستاری، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با بیان این‌که اگر می‌خواهیم به سمت دانشگاه نسل چهارم حرکت کنیم، نمی‌توان دور دانشگاه‌ها را دیوار کشید و یا آموزش‌هایی ارائه‌ دهیم که به درد کارآفرینی نمی‌خورد، گفت: اگر تلاش می‌کنیم که از پژوهش محصول خارج شود، باید بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کند.

وی با اشاره به برگزاری جلسه‌ای در سال ۱۳۹۱ در شورای پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف، گفت: در آن زمان اگر عضو هیات علمی از بیرون قراردادی را پذیرش می‌کرد، از وظیفه خود عدول کرده بود و این جو در اکوسیستم فناوری آن زمان حاکم بوده است.

ستاری با بیان این‌که ما با پول مردم درس خواندیم تا مشکلات کشور را حل کنیم، اظهار کرد: ما در چنین شرایطی که یک فرصت استثنایی است، باید خودمان را نشان دهیم.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور پایه بودجه کشور را بر سه حوزه دفاعی، بهداشت و آموزش دانست، خاطر نشان کرد: تاکنون کشور در تاریخ خود به این میزان که در حوزه آموزش و پژوهش هزینه کرده است، بودجه‌ای اختصاص نداده بود.

ستاری با تاکید بر ضرورت مشارکت بخش خصوصی در تولید محصولات فناورانه، یادآور شد: اگر می‌خواهیم از فعالیت‌های پژوهشی محصول خارج شود، باید بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کند. دولت تنها می‌تواند در زیرساخت پژوهش وارد شود.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور، وظیفه نهادهای آموزشی کشور را تربیت نسلی دانست که قادر به رفع مشکلات کشور باشند و یادآور شد: ما هرگز تصور نمی‌کردیم که روزی قادر باشیم که تجهیزات آزمایشگاهی با قیمت ۱۰ میلیارد تومان را در داخل کشور بسازیم. مردم به این اکوسیستم نوآوری که عمدتا فعالان آن جوانان کمتر از ۳۰ سال هستند، اعتماد دارند.

ستاری با تاکید بر این‌که جهت‌گیری دانشگاه‌ها به خوبی تغییر کرده است، اظهار کرد: رویکرد فعالان عرصه فناوری در این راستا است که اقتصاد مبتنی بر رانت پول نفت، واردات کالا، صادرات نفت خام را تغییر دهد و در این راستا در پنج تا ۶ سال اخیر وزیر علوم همکاری‌های زیادی با ما داشته است.

وی خاطر نشان کرد: ما اگر درباره‌ نسل چهارم دانشگاه صحبت می‌کنیم، نمی‌توانیم به دور از دانشگاه‌ها دیوار بکشیم و یا آموزش‌هایی ارائه دهیم که به درد کارآفرینی نمی‌خورد.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با اشاره به تشکیل شش هزار استارتاپ و ۴۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان، خاطر نشان کرد: این اقدامات جبهه مبارزه با اقتصاد نفتی است که بیش از ۱۰۰ سال بر کشور حاکم بوده است و پسندیدن جنس خارجی نشان‌دهنده ترویج فرهنگ اقتصاد نفتی است.

وزیر علوم: “اقتصاد دانش‌بنیان” گفتمان غالب حوزه فناوری کشور شده است

منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم با بیان این‌که کشور در حوزه پژوهش و فناوری جوان است، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان و محققان برای شکوفاسازی ایده‌های خود نیازمند حمایت هستند که این حمایت‌ها ضرورتا مادی نیست، بلکه با تنظیم قوانین و مقررات می‌توانیم موانع را از پیش پای این شرکت‌ها برداریم.

وی برگزاری بیستمین نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری را تشکر و قدردانی از زحمات محققانی دانست که سالیان گذشته در حوزه علم و فناوری فعالیت کرده‌اند.

غلامی ادامه داد: پژوهش و فناوری در کشور ما تاریخچه طولانی ندارد، ولی دستاوردهای ارزشمندی را داشته است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطر نشان کرد: اگر حرکت جدی به سمت توسعه تحصیلات تکمیلی را یکی از گام‌های توسعه دانشگاه‌ها بدانیم، این حرکت از اواسط دهه ۷۰ آغاز شده است.

غلامی با اشاره به جایگاه علمی کشور، تاکید کرد: دستیابی به چنین جایگاه علمی در کشور در شرایطی حاصل شده که رقابت‌های جدی در حال انجام است، لذا دستاوردهای حوزه فناوری جز با عشق و صرف انرژی از سوی محققان محقق نشده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به جایگاه محققان کشور در مراکز علمی دنیا، یادآور شد: همواره این سوال مطرح است که دستاوردهای علمی تولید شده در دانشگاه‌ها چه مقدار برای حل مشکلات کشور موثر بوده‌اند. ما در این حوزه خیلی جوان هستیم؛ چرا که ما از دهه ۸۰ یعنی در کمتر از ۲۰ سال در حوزه فناوری به طور جدی وارد شده‌ایم و در کنار آن، پارک‌های علم و فناوری را توسعه داده‌ایم و آثار این اقدامات به تدریج در حال ظاهر شدن است، به گونه‌ای که شاهد هستیم که توسعه اقتصاد دانش‌بنیان بخش مهمی از گفتمان کشور است.

وی با تاکید بر ضرورت رفع موانع برای محققان و شرکت‌های دانش‌بنیان، ادامه داد: محققان و شرکت‌های جوان دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها برای شکوفایی ایده‌های خود نیازمند حمایت هستند و این حمایت‌ها ضرورتا از جنس مادی نیست، بلکه گاهی تنظیم قوانین و مقررات بیش از پیش می‌تواند راهگشای فعالیت شرکت‌ها باشد.

غلامی، شرایط فعلی را فرصت مناسبی برای شرکت‌های دانش‌بنیان دانست و اظهار کرد: اعمال تحریم‌های ناعادلانه به جامعه شرایطی را ایجاد کرده است، ولی باید توجه کنیم که اگر می‌خواهیم دوباره تحت فشار قرار نگیریم، لازم است تا به توان داخلی تکیه کنیم و این پایه باید استحکام یابد و فراموش نکنیم که اگر رونقی صورت می‌گیرد، باید برای حفظ آن مراقبت کنیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری حمایت از فناوری‌های ساخت داخل را بر اساس یک حمایت برنامه‌ریزی‌شده دانست و گفت: از سوی دیگر باید این فناوران را به بازارهای جهانی متصل کنیم و در حال حاضر نیز تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان در بازارهای جهانی حضور جدی دارند و باید تا زمانی که کشور به عنوان یک کشور صاحب فناور مطرح شود، از محققان حمایت کنیم.

حضور ۴۲ دانشگاه و ۲۵ شرکت دانش‌بنیان در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری

دکتر مسعود برومند، معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این‌که در نمایشگاه عرضه دستاوردها از ۸۹ تفاهم‌نامه، ۱۰ تفاهم‌نامه به قرارداد تبدیل شدند، گفت: در نمایشگاه سال جاری ۴۲ دانشگاه، ۲۴ پژوهشگاه و ۲۵ شرکت دانش‌بنیان محصولات خود را عرضه می‌کنند.

وی با اشاره به برگزاری چهار رویداد در مراسم امروز اظهار کرد: بیستمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری، نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت، بیستمین مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر و نمایشگاه کتاب دانشگاهی به صورت هم زمان برگزار می‌شود.

وی هدف از برگزاری این رویداد را توسعه پژوهش و فناوری، معرفی توانمندی‌های پژوهشی و ایجاد انگیزه در فناوران دانست و خاطر نشان کرد: فرآیند انتخاب پژوهشگران برگزیده از مهر ماه آغاز شد و از سوی دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی افراد منتخب معرفی شدند.

برومند با بیان این که در این فرآیند ۳۶۳ کاندیدا معرفی شدند، خاطر نشان کرد: پژوهشگران برتر بر اساس شاخص‌های نقش موثر در انتشارات علمی، نقش پژوهشگر در ارتباط با صنعت و جامعه، نقش پژوهشگر در توجه به رفع مشکلات کشور و فناورانه بر اساس شاخص‌های نقش طرح در حل مشکلات، نقش فناوران در اشتغال، میزان فروش و سطح آمادگی فناوری بوده است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطر نشان کرد: بر اساس رای هیات داوران از میان افراد منتخب ۱۷ پژوهشگر و ۶ فناور انتخاب شدند که در حوزه‌های علوم انسانی و هنر، کشاورزی و منابع طبیعی، علوم پایه، فنی و مهندسی و پزشکی بوده‌اند.

برومند با اشاره به برگزاری نمایشگاه عرضه و تفاضا در سال ۹۷، خاطر نشان کرد: پس از پایان این نمایشگاه فعالیت‌های مهمی در دبیرخانه شورای عتف و دفتر فناوری وزارت علوم به منظور تبدیل تفاهم‌نامه به قرارداد انجام شد.

وی با تاکید بر این‌که در سال گذشته ۸۹ تفاهم‌نامه با انجام ۴۲۰ میلیارد تومان منعقد شد، ادامه داد: از این تعداد ۱۹ قرارداد قطعی شدند و ۸ تفاهم‌نامه دیگر نیز به زودی تبدیل به قرارداد می‌شوند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، خاطر نشان کرد: در سال جاری نیز در نمایشگاه ۴۲ دانشگاه، ۲۴ پژوهشگاه، ۲۵ شرکت دانش‌بنیان و ۳۴ پارک علم و فناوری توانمندی‌های خود را عرضه می‌کنند.

وی ادامه داد: تعداد فناوری‌های عرضه شده در نمایشگاه امسال ۱۰ درصد نسبت به نمایشگاه سال گذشته افزایش دارد.

رونمایی از 10 محصول شرکت های دانش بنیان

در حاشیه هفتمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی  ۱۰ محصول تولید شده از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی رونمایی شدند.

محصولات رونمایی شده به شرح زیر است:

سیستم پیک‌سنج گامای زیرآبی در محل مدل ۲۱۱۶

میکروسکوپ الکترونیکی عبوری

شبیه‌ساز پل فرماندهی کشور

چاپگر سه‌بعدی زیستی

شبیه‌ساز ماهواره‌های مکعبی

تشخیص مارجین سرطانی

دستگاه میکروسکوپ الکترونی روبشی آموزشی

میکرومانیپلاتور

دستگاه اندازه‌گیری سطح ویژه و توزیع حفرات به روش BET & BJ

میکرواسپکتروفتومتر کاربردی در آنالیز دقیق مواد

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.