پژوهشگاه بیوتکنولوژی ایران با دستاوردهای بی بدیل

عضوهیات علمی و محقق پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران با اشاره به دستاوردهای پژوهشگاه بیوتکنولوژی عنوان کرد: یکی از اقدامات بزرگ این پژوهشگاه خودکفایی تولید بذر سالم سیب زمینی ازطریق انتقال دانش فنی تولید بذر به بخش خصوصی بود، با این اقدام ۲۹ میلیون دلار صرفه اقتصادی برای کشور همین یک رقم داشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از ایرنا، دکتر حسین قنواتی عضوهیات علمی و محقق پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران در میز گرد خبری خبرگزاری ایرنا با اشاره به تاریخچه پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی گفت: پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران از سال ۷۹ با هدف توسعه و استفاده از فناوری‌های نوین کشاورزی برای حل مشکلات بخش کشاورزی، تامین امنیت غذایی کشور، ارتقای سطح سلامت غذایی جامعه، حفاظت ازمنابع پایه و بسترهای زیست محیطی در راستای توسعه پایدار، تولید علم و ثروت و کمک به ایجاد اشتغال مولد و خوداتکایی در محصولات کشاورزی تاسیس شده است.

دکتر قنواتی عنوان کرد: بسیاری از دانشگاه‌ها و موسسه‌های تحقیقاتی در جهان روابط تحقیقاتی، تعامل‌های دانشجویی و بحث‌های مشاوره‌ای با پژوهشگاه بیوتکنولوژی ایران دارند.

این محقق و پژوهشگر با اشاره به اینکه بیوتکنولوژی به عنوان راهکاری که می تواند بسیاری از مشکلات جامعه بشری را حل کند، گفت: به عنوان مثال امروز ایجاد گازهای گلخانه ای در گرمایش جهان و تغییر اقلیم تاثیر گذاشته که یکی از راهکارهایی که در کشورهای پیشرفته دنیا به صورت جدی به دنبال آن هستند، جایگزینی سبد انرژی با انرژی های تجدید پذیر است.

وی اضافه کرد: تولید بایوگس از ضایعات کشاورزی و زباله شهری می تواند جایگزین بسیار ارزشمندی برای سوخت های فسیلی ، به عنوان مثال کشور آلمان بیش از هشت هزار واحد تولید بایوگس دارد و بیش از چهار هزار مگاوات برق تولید می کند، با بررسی انجام شده به این نتیجه رسیدیم که با استفاده از همین روش ایران با توجه به زباله های شهری، ضایعات کشاورزی و فضولات دامی می تواند بالغ بر چهار هزار مگاوات برق تولید کند و به صورت کامل توجیه پذیری اقتصادی دارد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: به جای مصرف سوخت ترکیبی که قرار است تمام شود از ترکیبی استفاده کنیم که به طور کامل قابل تجدید است یعنی یک تهدید را به فرصت تبدیل می کنیم که نامش بیوتکنولوژی است.

دکتر قنواتی با اشاره به دستاوردهای پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران عنوان کرد: یکی از اقدامات بزرگ این پژوهشگاه خودکفایی تولید بذر سالم سیب زمینی ازطریق انتقال دانش فنی تولید بذر به بخش خصوصی بود، با این اقدام ۲۹ میلیون دلار صرفه اقتصادی برای کشور همین یک رقم داشته است.

وی ادامه داد: دانش فنی سیب مالیک توسط این پژوهشگاه به چهارشرکت و بخش خصوصی، گیاهان تراریخته مقاوم به آفات مانند اولین برنج تراریخته در جهان را تولید کرده، نخستین پنبه تراریخته کشور در مرحله نهایی تجاری سازی است .

دکتر قنواتی گفت: همچنین این پژوهشگاه سویای پروبیوتیک بومی را برای غذای دام و طیور تولید و قرار منعقد کرده و آن را به بخش خصوصی واگذار کرده است که از این سویا برای بهبود غذای دام و طیو ر استفاده می کنند.

وی دستیبابی به دانش فنی تولید بیوکمپوست زباله های شهری را از دیگر دستاوردهای پژوهشگاه عنوان کرد و خاطر نشان کرد: در این حوزه اقدامات خوبی صورت گرفته و قراردادی با شهرداری اصفهان برای فرآوری آن منعقد کرده ایم.

دکتر قنوانی با اشاره به ظرفیت های کشورمان در باگاس نیشکر گفت: بسیاری از زمین های جنوب کشور زیر کشت این محصول هستند، یک معضل نیشکر، باگاس آن است که برای تولید کاغذ نئوپان، مقوا و بخشی برای سوختن مستقیم استفاده می شود، البته بخش عمده ای از باگاس دپو شده که خودسوزی، آلودگی محیط زیستی دارد.اکنون راهکار اینکه این باگاس را به بیوگاس تبدیل کنیم در دست اقدام است.

وی در ادامه به نقش پژوهشگاه در ناکارآمدی تحریم ها وهمکاری های بین المللی اشاره کرد و خاطر نشان کرد: پژوهشگاه تاکنون قراردادهای بسیاری درصنعت داشته و مشکلات مختلف این بخش را توانسته که برطرف کند، از جمله تولید شبر تخمیرفراسودمند پروبیوتیک، دانش فنی کشت ، داشت و برداشت سالیکورنیا، نهال های ارقام تجاری خرما با استفاده از روش جنین زدایی غیر جنسی که آماده فروش و وارد شدن به صنعت هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه در حوزه کود الی و بیولوژک پروژه های خوبی تعریف و در حال اجرا داریم، گفت: این توانایی را داریم که در برخی از حوزه ها از جمله بیوتکنولوژی به خودکفایی رسیده و نیازی به خارج از کشور نداشته باشیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.