برگزاری دهمین جلسه شورای ملی ایمنی زیستی

دهمین جلسه شورای ملی ایمنی زیستی به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران، خبرها حاکی از این است که هفته آینده دهمین جلسه شورای ملی ایمنی زیستی به ریاست معاون اول رئیس جمهور، دکتر اسحاق جهانگیری و با حضور وزاری بهداشت درمان و آموزش پزشکی، علوم تحقیقات و فناوری و جهاد کشاورزی، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و جمعی دیگر از اعضای این شورا برگزار خواهد شد.

بر اساس قانون ایمنی زیستی کشورمان که در سال 1388 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، شورای ملی ایمنی زیستی مسئولیت های مهمی در حوزه زیست فناوری نوین و ایمنی زیستی بر عهده دارد. از آن جمله می توان به سیاستگذاری، تعیین و تصویب راهبردها در عرصه ایمنی زیستی و نظارت بر اجراء آن، هماهنگی بین وظایف قانونی دستگاه های اجرایی ذی صلاح و تصویب آیین نامه ها، دستورالعمل ها و ضوابط ایمنی زیستی اشاره کرد.

از زمان تصویب قانون ایمنی زیستی در سال 1388 تا کنون نه جلسه این شورا برگزار شده  است. تصویب آیین نامه برچسب گذاری محصولات تراریخته، تصویب سیاست ها و راهبردهای اجرایی ایمنی زیستی از جمله دستاوردهای مهم این شوراست.

گفتنی است که بر اساس قانون ایمنی زیستی، دولت مکلف به فراهم آوری تمهیدات لازم جهت تولید این محصولات در کشور است که تا کنون و با گذشت بیش از ده سال از تصویب این قانون تا کنون دولت ها به این تکلیف قانونی خود عمل نکرده اند و تنها درخواست مجوز تولید پنبه تراریخته مقاوم به آفت و بی نیاز از مصرف سموم آفت کش شیمیایی حدود 4 سال است که بلاتکلیف مانده است.

امید است که دهمین جلسه شورای ملی ایمنی زیستی موضوع توجه به تولید داخلی محصولات تراریخته را که هم مورد تاکید قانون ایمنی زیستی و هم مورد تاکید سیاست ها و راهبردهای ایمین زیستی مصوب این شوراست را مورد توجه ویژه قرار دهد تا هر چه زودتر شاهد تولید این محصولات در کشور بجای واردات میلیاردی ان از کشورهای نظیر امریکا باشیم.

تهیه و تنظیم خبر: ساتین اسکندری، کارشناس ارشد زیست شناسی سلولی و مولکولی

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.