مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی:

در صورت استفاده از محصولات تراریخته همه کارخانجات ملزم به نصب برچسب تراریخته هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمدحسین عزیزی مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذاودارو با اشاره به تولید و کشت محصولات تراریخته در دنیا اظهار کرد: تولید و کشت محصولات تراریخته در برخی از کشورهای دنیا مثل آمریکا آزاد است اما در این میان برخی از کشورها محدودیت‌های خاص خود را دارند.

او ادامه داد: در کشورهای آمریکای شمالی و برخی از کشورهای آمریکای جنوبی زدن برچسب عنوان تراریخته روی محصولات تراریخته اختیاری است و از این نظر ایرادی ندارد.

مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذاودارو تاکید کرد: در بعضی از کشورها برچسب تراریخته بستگی به محصول نهایی دارد و آنها کاری به ماده اولیه محصول تولیدی ندارند و اگر بعد از انجام آزمایش‌های مربوطه، محصول نهایی از نوع تراریخته نباشد، عدم استفاده از برچسب تراریخته منع قانونی ندارد.

عزیزی تاکید کرد: قوانین اتحادیه اروپا در خصوص زدن برچسب تراریخته از تمام کشورهای دیگر سختگیرانه‌تر است، به طوری که اگر محصولی ماده اولیه‌اش تراریخته باشد بر اساس قوانین کشورهای اروپایی برچسب تراریخته روی آن کالای تولیدشده زده می‌شود.

مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذاودارو گفت: در حال حاضر کشور ما تابع قوانین اروپاست و اگر محصولی از ماده اولیه  تراریخته تهیه شده باشد کارخانه سازنده ملزم به زدن برچسب عنوان تراریخته روی محصولات تولیدی است.

گفتنی است: توسعه كشت ومصرف محصولات تراريخته به عنوان عالي ترين تجلي بيوتكنولوژي در كشاورزي روزافزون است. استقبال كشاورزان، دولت‌ها، طرفداران محيط زيست و دانشمندان از توسعه بيوتكنولوژي مانع از ابراز ملاحظات مشروع و نامشروع مخالفين توسعه مهندسي ژنتيك كشاورزي نشده است. نتيجه اين تعامل بين موافقان و مخالفان توسعه توليد و استفاده از محصولات تراريخته مجموعه تدابيري است كه براي تضمين بهره برداري از فوايد قطعي مهندسي ژنتيك و كاهش آثار سوء احتمالي جانبي اين محصولات به كار گرفته مي شود. اين مقررات، ايمني زيستي ناميده مي شوند. سازمان جهانی بهداشت سلامت محصولات ترایخته‌ای که در بازار تجارت جهانی قرار دارند را مورد تایید قرار می‌دهد؛ زیرا این محصولات ارزیابی‌های ایمنی زیستی را جهت تایید سلامت پشت سر می‌گذارند. براساس آئین‌نامه بند ب ماده ۷ قانون ایمنی زیستی و اصلاحیه این آئین‌نامه و نیز تبصره ذیل بند چ ماده ۳۱ قانون برنامه ششم توسعه، محصولات تراریخته نیازمند برچسب‌گذاری هستند.

انتخاب تیتر “ایران در زدن برچسب تراریخته روی محصولات تابع قوانین اروپاست” به نقل از مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو به القای مفاهیمی ناصحیح پرداخته ­است. بدیهی است ایران در هیچ موردی تابع هیچ کشور دیگری نیست. ایران کشور آزاد و مستقلی است که تحت هدایت های داهیانه رهبر معظم انقلاب و بهره برداری از آرمان های رهبر فقید و بنیانگذار جمهوری اسلامی  در مسیر تعالی گام بر می دارد.

ضمن تقدیر از دکتر عزیزی و تیم همکاران جهادی وی در وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو که اخیرا “به دلیل مخالف” با تبلیغات فریبکارانه و میلیاردی شرکت طبیعت تحت وحشیانه ترین حملات رسانه های زنجیره ای خاص قرار دارند تاکید می شود که ایران منحصرا تابع قوانین و مقررات داخلی خود است که منبعث از آموزه های دین مبین اسلام است.

متن مصاحبه مورد اشاره با آنچه اکنون فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو برآن تاکید دارند، منافاتی ندارد و انتخاب این تیتر دانسته و ندانسته موجب دامن زدن به موج فناوری هراسی در رابطه با محصولات تراریخته می­شود.

امید است، خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان نسبت به تصحیح تیتر و اطلاع رسانی به مخاطبان اقدام نماید.

تهیه و تنظیم: فاطمه لونی کارشناس ارشد بیوتکنولوژی کشاورزی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.