از عنبرنسارا تا روغن بنفشه؛ شاهکارهای کرونایی

خوردن الکل صنعتی، دودن کردن عنبرنسارا، مالیدن روغن بنفشه، گرفتن سشوار زیر بینی، قورت دادن جوهرنمک و … کج‌راهه‌هایی است که این روزها برای مقابله با ویروس کرونا معرفی می‌شوند. توصیه های بعضا شیادانه ای که گاهی انگار برای سودجویی در افزایش فروش و قیمت برخی اقلام که در شرایط عادی بازار چندانی ندارند، با صحنه آرایی برخی افراد نامعلوم به جامعه تزریق می شوند. اما چرا عده‌ای زیر بار این توصیه‌های غیر علمی می‌روند؟ بنا به گفته یک رفتارشناس، کمبود اعتماد بنفس و نبود سواد رسانه‌ای و همچنین بی‌اعتمادی به مراجع رسمی، دلیل پذیرش این اظهارات بی‌پایه و اساس است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از ایسنا، بعد از شیوع ویروس کرونا در ایران، تعدادی از شهروندان به دلیل آشامیدن الکل صنعتی (با تصور نوشیدن الکل طبی) سعی دارند خود را در برابر این ویروس مقاوم کنند؛ اما آنچه نصیب آنها می‌شود، متأسفانه مرگ است و نابینایی.

این درک اشتباه از نحوه مقابله با ویروس کرونا تاکنون به فوت بیش از ۱۰۰ نفر از ایرانی‌ها منجر شده است. آمارها نشان می‌دهد که در روزهای اخیر تعداد تلفات ناشی از مسمویت الکلی در حال رقابت با تلفات ناشی از کروناست؛ به طوری که در استان فارس تعداد قربانیان الکل در مقایسه با تلفات کرونا، چهار برابر بوده است. مسمومیت ۵۳۰ فرد با ۶۹ کشته در استان فارس، مسمویت ۱۲۵ نفر و فوت ۱۱ نفر در تربت جام، مسمویت ۲۳۰ نفر و مرگ ۲۰ نفر در آذربایجان شرقی، مسمویت ۷۰ نفر و مرگ ۱۵ نفر در استان البرز و مرگ ۲۸ نفر در اهواز در اثر مسمویت الکل، تیتر تعدادی از خبرهاست که در روزهای اخیر منتشر شده است.

در این میان خبر خوراندن الکل صنعتی به یک کودک پنج ساله توسط پدر و مادرش که به نابینایی او منجر شد، شاید رکورد تلخ‌ترین خبر روزهای اخیر را شکست.

درباره چرایی بروز این اتفاقات تلخ در کشور به دنبال شیوع ویروس کرونا، مجید ابهری، رفتارشناس و استاد دانشگاه شهید بهشتی، تأکید می‌کند: این یک آسیب اجتماعی است که افراد صرفاً با شنیدن یک پیام صوتی یا دیدن یک ویدیو یا خواندن یک یادداشت در فضای مجازی، تصمیم به انجام کاری می‌گیرند. در حالیکه یک انسان سالم و بالغ هیچ حرفی را بدون تفکر، تأمل و بررسی نمی‌پذیرد.

وقتی ادعا و نظری را به‌ویژه درباره مسائل جدید و ناشناخته مثل ویروس کرونا می‌شنویم، باید قبل از پذیرش و هر نوع اقدامی، درباره درستی آن مطمئن شویم. بنابراین گسترش فضای مجازی در کنار محاسن و امتیازاتش، عوارضی را برای جامعه ایجاد می‌کند و اگر آموزش‌های لازم در جهت کاربرد درست و منطقی از فضای مجازی ارائه نشود؛ این آسیب‌ها گاه توان‌فرسا و خانمان‌سوز خواهد بود که خوردن الکل صنعتی با هدف مقابله با ویروس کرونا از جمله مصادیق این آسیب‌ها است.

این کارشناس آسیب‌های اجتماعی می‌گوید: عده‌ای بدون هیچ‌گونه تحقیق و پشتوانه علمی، چشم‌بسته هر آنچه می‌شنوند؛ قبول می‌کنند.

این رفتارشناس اعتقاد دارد که ضعیف بودن اعتماد به‌نفس و نداشتن اعتماد به دولت و رسانه‌های دولتی از اصلی ترین دلایل وقوع این گونه اتفاقات است. همچنین تربیت خانوادگی، تربیت اجتماعی، کمرنگ شدن خودباوری و نبود سواد رسانه‌ای در برخی گروه‌ها و اقشار جامعه عامل بروز برخی فجایع مثل مصرف متانول است.

ابهری با اشاره به اینکه از زمان گسترش ویروس کرونا در ایران، فضای مجازی پر از دستورات غیر علمی و شده است؛ می‌گوید: عده‌ای دود کردن عنبرنسارا و عده دیگر مالیدن روغن بنفشه و تعدادی هم گرفتن سشوار زیر بینی، برخی آوایزان شدن از درخت کاج و برخی دیگر قورت دادن جوهر نمک را تجویز می‌کنند. در حالیکه این روش‌ها نه تنها باعث رفع بیماری یا مقابله با آن نمی‌شود بلکه مشکلات جدید و سخت‌تری ایجاد می‌کند.

متأسفانه تعدادی از مردم هم هر آنچه در فضای مجازی می‌بینند؛ بلافاصله پذیرفته و اقدام می‌کنند. در همین زمان گسترش کرونا عده ای معلوم نیست با کدام پشتوانه علمی اعلام کردند که با خوردن الکل می‌توان در برابر این ویروس مقاوم شد. متأسفانه برخی هموطنان هم به جای تحقیق و پرسش از پزشکان و متخصصان و بر خلاف راهنمایی‌های مقامات بهداشت و درمان کشور، اقدام به نوشیدن الکل کردند. آن هم نه الکل خوراکی بلکه الکل صنعتی که از طریق وایتکس و سایر مواد شیمیایی رنگ آن سفید شده است. مصرف این نوع الکل اگر باعث مرگ انسان نشود، نابینایی و از کار افتادن کبد، طحال و کلیه‌ها قطعی است.

این استاد دانشگاه در پایان با اشاره به بی‌اعتمادی مردم به دولت این طور توضیح می‌دهد که متأسفانه برخی هموطنان ما اطلاعاتی را که از مقامات بهداشت و درمان کشور دریافت می‌کنند؛ به کار نمی‌بندند و حتی گاه در تضاد با آن عمل می‌کنند. برای مثال با اینکه جامعه پزشکی کشور بر ممنوعیت تردد غیر ضروری و مسافرت تأکید می‌کنند؛ عده‌ای از شهروندان جاده‌ها را به قرق خود در آورده و راهی سفر می‌شوند. انگار که با توصیه‌های مقامات رسمی کشور سر عناد و لجاجت دارند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.