جامعه خبری تحلیلی الف در تاریخ 23 فروردین 1399 شایعاتی تکراری و پوپولیستی را علیه فناوری تولید ملی محصولات تراریخته تحت عنوان "سه دروغ بزرگ تولیدکنندگان بذرهای تراریخته" منتشر کرده است.

پاسخ به هجمه سایت الف به فناوری تولید ملی محصولات تراریخته

به گزارش پایگاه اطاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از مرکز جامع اطلاع رسانی زیست فناوری کشاورزی 

جامعه خبری تحلیلی الف در تاریخ 23 فروردین 1399 شایعاتی تکراری و پوپولیستی را علیه فناوری تولید ملی محصولات تراریخته تحت عنوان “سه دروغ بزرگ تولیدکنندگان بذرهای تراریخته” منتشر کرده است. پاسخ مقتضی جهت آگاه سازی افکار عمومی و همچنین نویسنده مطلب و مسئولین سایت الف در ادامه آورده شده است

1- در همان سطر اول مطلب ارائه شده در سایت الف مغالطه بزرگی توسط سایت الف صورت گرفته که ناشی از عدم تسلط نویسنده مطلب به مسائل فنی و تخصصی کشاورزی و بیوتکنولوژیست. به رغم مغالطه ارائه شده، برای افزایش تولید محصول کشاورزی حتما نباید چندین ژن به گیاه منتقل شود. عوامل محیطی مانند شوری، خشکی، آفات، بیماریها، سرما، گرما و غیره موجب ایجاد تنش در گیاه می شوند و در نتیجه میزان محصول و به دنبال آن عملکرد در واحد سطح کاهش می یابد. با انتقال تنها یک ژن و در صورت نیاز چند ژن میتوان تحمل گیاه به تنشها را بالا برده و در نتیجه با افزایش توان تولید محصول، عملکرد نیز افزایش خواهد یافت. ذرت تراریخته مقاوم به خشکی با نام تجاری droughtguard  در آمریکا تولید شده است. این ذرت که در شرایط تنش 175 درصد میزان تنفس گیاه را کاهش میدهد در سطحی بالغ بر یک میلیون هکتار در آمریکا کشت، تولید و مصرف میشود.

بحران آب یا عدم مدیریت منابع، ذخایر ژنتیکی و ظرفیتها؟! 

چه لزومی برای استفاده از زیست فناوری و مهندسی زیست در کشاورزی وجود دارد؟!

مدیریت تغییرات اقلیمی جهانی با استفاده از زیست فناوری

برای دانستن اینکه در عمل کشورهایی مانند هند و پاکستان که به سمت کشت و تولید پنبه تراریخته رفتند چه وضعی پیدا کردند بهتر است به موقعیت آن ها در عرصه کشاورزی و اقتصاد پنبه توجه شود. استناد به یک فیلم سفارشی که توسط بنیاد صهیونیستی صلح سبز با هدف هراس افکنی در جهان سوم نسبت به تولید محصولات تراریخته تولید شده است، هیچگونه وجاهت علمی و اخلاقی ندارد. لازم به ذکر است که کشت پنبه تراریخته در سال 2002 در هند آغاز شده است و طی 18 سال گذشته این کشور به بزرگترین تولید کننده پنبه در جهان تبدیل شده است (آمریکا که در تولید بسیاری از محصولات استراتژیک رتبه اول جهانی را دارد، در مورد پنبه در مقام دوم و پس از هند قرار گرفته است). کشت پنبه تراریخته به دلیل سودآوری بالا، کاهش مصرف سموم و در نتیجه کاهش هزینه تولید و حفظ سلامت کشاورزان و محیط زیست به شدت مورد استقبال کشاورزان هندی قرار گرفته است. به طوریکه سطح زیر کشت پنبه تراریخته در هند از 7 میلیون هکتار در سال 2002 به حدود 12 میلیون هکتار در حال حاضر رسیده است. نرخ پذیرش کشت پنبه تراریخته در هند با افزایش سالانه به 93 درصد رسیده است. یعنی تنها 7 درصد از کشاورزان هندی پنبه غیر تراریخته می کارند. پاکستان نیز با تولید بیش از 3 میلیون هکتار پنبه تراریخته در رتبه سوم جهانی پس از هند و آمریکا قرار دارد. نرخ پذیرش کشت پنبه تراریخته در این کشور طی سالهای اخیر همواره بیش از 90 درصد بوده است. ایران نیز وارد کننده پنبه تراریخته از پاکستان است. سطح زیر کشت پنبه در ایران از 350 هزار به کمتر از 90 هزار هکتار رسیده است. زراعت پنبه و صنایع وابسته به آن مانند صنعت نساجی در بسیاری از مناطق ایران علی الخصوص در سیستان و بلوچستان در شرایط بسیار نامناسبی قرار دارد و تعطیل شده یا در شرف تعطیلی هستند.

آیا میدانید چه کشورهایی محصولات تراریخته را تولید می کنند؟!

وضعیت کشت پنبه تراریخته در ایران

راهکار احیا کشت و صنعت پنبه در سیستان و بلوچستان

تأثیر کشت پنبه تراریخته بر کشاورزی سیستان و بلوچستان!

پنبه تراریخته تولید ایران؛ راهکار مقابله با آفات پروانه ای پنبه

2- تراریخته کردن محصولات کشاورزی با اهداف گوناگونی صورت می گیرند. از جمله آن ها میتوان به گیاهان تراریخته مقاوم به آفات، گیاهان تراریخته مقاوم به بیماریها، گیاهان تراریخته مقاوم به علف کش گلای فوسیت یا رانداپ، گیاهان تراریخته متحمل خشکی و شوری، گیاهان تراریخته دارای افزایش کیفی (مانند اسید چرب اشباع کمتر و …) اشاره کرد. به هیچ گیاه تراریخته ای سم وارد نمی شود. گیاهان تراریخته گیاهانی هستند که یک یا چند ژن به آن ها منتقل شده است. مسلما تفاوت زیادی بین ژن و سم وجود دارد که نویسنده مطلب سایت الف به آن واقف نبوده است! همچنین محصول هیچ ژنی در طبیعت سم نیست. محصول ژن، پروتئین است. این قاعده در مورد ژن Bt (که به برخی از گیاهان تراریخته با هدف ایجاد مقاومت به برخی حشرات آفت خاص منتقل شده و در نتیجه موجب کاهش استفاده از سموم شیمیایی آفت کش می شود) نیز صدق می کند. ژن Bt پس از انتقال به گیاه پروتئین Bt را تولید می کند. در صورت تغذیه حشره آفت خاص از این گیاه، پروتئین Bt وارد دستگاه گوارش حشره آفت شده، به گیرنده های خاصی متصل می شود و موجب مرگ حشره آفت مورد نظر خواهد شد. این پروتئین بر روی سایر حشرات مانند زنبورعسل و غیره تأثیر ندارد. چون این حشرات گیرنده پروتئین Bt را ندارند. همچنین پروتئین Bt بر روی انسان کاملاً بی تأثیر است. چون محیط معده انسان اسیدی است و محیط معده حشرات قلیاییست و پروتئین Bt برای فعالیت نیاز به محیط قلیایی دارد. 

گیاه تراریخته یا اصلاح ژنتیکی شده نوین چیست؟

آیا محصولات تراریخته موجود در بازارهای جهانی را می شناسید؟!

منشأ ژن Bt مورد استفاده در بعضی از محصولات تراریخته

نکته عجیبی که در مطلب ارائه شده در سایت الف و مطالب مشابه در سایر خبرگزاری ها مشاهده می شود این است که نویسندگان مطالب به اندازه ای با دانش کشاورزی بیگانه هستند که تفاوت سموم آفت کش و علف کش را نمی دانند و حتی نمی دانند که سموم شیمیایی مورد استفاده در کشاورزی انواع مختلفی دارند. مانند سموم آفت کش، سموم علف کش، سموم قارچ کش و غیره. در این زمینه لازم است اشاره شود که هیچ گیاه تراریخته مقاوم به آفت کشی تاکنون تولید نشده و نخواهد شد. چون یکی از اهداف تولید گیاهان تراریخته کاهش استفاده از سموم شیمیایی است و گیاهان تراریخته مقاوم به حشرات آفت که در پاراگراف فوق توضیح داده شدند، با همین هدف تولید می شوند. استفاده از محصولات تراریخته طی 21 سال (1996 تا 2016) موجب کاهش 671 میلیون کیلوگرمی استفاده از سموم شیمیایی آفت کش شده است. استفاده از فناوری تولید محصولات تراریخته مقاوم به آفات موجب کاهش 37 درصدی کاربرد سموم شیمیایی آفت کش در کشاورزی می شود. 

سم شیمیایی گلایفوسیت با نام تجاری رانداپ یک علف کش عمومی وسیع الطیف است که 50 سال است که کاربرد گسترده ای در کشاورزی جهان و همچنین ایران دارد. این سم برای همه انواع محصولات کشاورزی اعم از تراریخته و غیر تراریخته مورد استفاده قرار می گیرد. سابقه کشت محصولات تراریخته در جهان 25 سال است و در ایران هنوز محصولات تراریخته کشت نشده اند. بهتر بود نویسنده مطلب سایت الف به چند فروشگاه محصولات کشاورزی مراجعه کند و فروش سالانه گلایفوسیت به عنوان پرمصرف ترین سم علف کش مورد استفاده در ایران را بررسی کند و یا حداقل از چند کشاورز در مورد استفاده یا عدم استفاده از این علف کش تحقیق کند. سموم علف کش سمومی هستند که در مزارع برای از بین بردن علفهای هرز انتخاب می شوند. اما معمولاً این سموم علاوه بر حذف علفهای هرز به محصول اصلی نیز خسارت وارد می کنند. از آنجا که علفهای هرز وحشی و خودرو هستند قویتر از محصولات زراعی هستند و در مقابل سموم علف کش مقاومت بیشتری دارند. بنابراین کشاورز ناچار است برای مدیریت و حذف علفهای هرز مزرعه را چندین بار طی فصل زراعی سمپاشی کند. در نتیجه نوعی گیاه تراریخته تولید شده است که با انتقال یک ژن به سم علف کش گلایفوسیت مقاوم شده است. کشت گیاه تراریخته مقاوم به علف کش موجب می شود که پس از سمپاشی مزرعه با سم علف کش، محصول زراعی تراریخته که ژن مقاومت به گلایفوسیت را دارد در مزرعه باقی بماند و علفهای هرز که این ژن را ندارند خسارت بیشتری ببینند. محصول زراعی فرصت رشد بیشتری خواهد داشت و در نتیجه علفهای هرز در رقابت با محصول زراعی رشد کمتری می کنند. در چنین شرایطی نیاز به سمپاشی مزرعه با سموم علف کش کاهش می یابد. کاهش سمپاشی موجب کاهش هزینه های تولید و افزایش عملکرد می شود. همچنین به حفظ سلامت انسان و محیط زیست کمک می کند. استفاده از گیاهان تراریخته مقاوم به علف کش موجب کاهش 1/2 درصدی استفاده از علف کش گلایفوسیت می شود. همچنین کشت این محصولات در آمریکا، با کاهش ورود ادوات کشاورزی به مزرعه و جلوگیری از تخریب خاک، موجب حفظ 1 بیلیون تن خاک در سال شده است. به این ترتیب کشت محصولات تراریخته مقاوم به علف کش گلایفوسیت میزان استفاده از سم علف کش را (که برای همه انواع محصولات غیر تراریخته نیز به شدت مورد استفاده قرار می گیرد) کاهش میدهد. 

آیا کشت محصولات تراریخته موجب افزایش استفاده از سموم شیمیایی شده است؟!

سرانه 4 برابری مصرف سموم شیمیایی کشاورزی در ایران

ارتباط سم گلایفوسیت یا رانداپ با محصولات تراریخته

گلایفوسیت سم اختصاصی محصولات تراریخته نیست!

3- نویسنده مطلب ارائه شده در سایت الف در حالی به دانشمندان بیوتکنولوژی ایرانی تهمت دروغگویی میزند که در نهایت بی اطلاعی و جهل به موضوع به مقاله سرالینی برای اثبات مضر بودن محصولات تراریخته استناد کرده است. این در حالیست که مقاله مزبور در سال 2012 به دلیل مشکلات علمی گسترده ای که داشت ریترکت یا رد شده و ژورنال منتشر کننده مقاله نامه رد شدن آن را منتشر کرده و در دسترس عموم قرار داده است. محصولات تراریخته تنها نوعی از محصولات کشاورزی هستند که پیش از رسیدن به دست مصرف کننده مورد انواع آزمایشات ایمنی زیستی قرار می گیرند. بنابراین به جرأت می توان گفت که این محصولات سالم ترین و ایمن ترین نوع محصولات غذایی هستند.

علت گران بودن محصولات ارگانیک در بازارهای جهانی این است که برای این محصولات سم و کود و غیره استفاده نمی شود. در نتیجه میزان محصول و عملکرد آن بسیار پایین است. همین امر موجب افزایش قیمت آن می شود. محصولات غیر تراریخته نیز از محصولات تراریخته گرانتر هستند. چون به دلیل استفاده زیاد از نهاده های کشاورزی مانند سم، کود، انرژی و غیره هزینه تولید آنها بالاتر است و عملکرد پایین تری دارند. اما در کشت محصولات تراریخته به دلیل کاهش مصرف نهاده هایی مانند سم، آب، انرژی و غیره، هزینه تولید کاهش یافته و عملکرد بالاتر می رود. در نتیجه قیمت این محصولات در بازارهای جهانی پایین تر از سایر محصولات است.

در سلامت محصولات تراریخته مورد تأیید ده ها سازمان بهداشتی و غذا و دارویی معتبر جهانیست. سازمان بهداشت جهانی (WHO)، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، سازمان ایمنی غذای اتحادیه اروپا (EFSA) و … بارها سلامت محصولات تراریخته یا اصلاح ژنتیکی شده نوین را مورد تأیید قرار داده اند و مجوز رها سازی (تولید) و مصرف به این محصولات داده اند. در ایران نیز واردات محصولات تراریخته مورد تأیید سازمان غذا و دارو بیش از 10 سال است که انجام می شود. امروز که در آستانه تولید ملی این محصولات هستیم هجمه رسانه ای گسترده علیه آن صورت گرفته است. طبیعتاً سود این هجمه به جیب وارد کنندگان محصولات تراریخته و دود آن به چشم دانشمندان و پژوهشگران بیوتکنولوژی ایرانی خواهد رفت! 

مراحل تولید و ارزیابی ایمنی زیستی گیاهان تراریخته

آیا محصولات تراریخته موجود در بازار قابل اطمینان هستند؟!

آیا سلامت محصولات تراریخته موجود در بازار بررسی شده است؟!

آزمایشات ایمنی زیستی گیاهان تراریخته

چه مراحلی برای تولید گیاهان تراریخته لازم است انجام شود؟!

محصولات تراریخته؛ سالمترین و ایمن ترین محصولات غذایی

در پایان از سایت الف و سایر خبرگزاری ها و رسانه های جمهوری اسلامی ایران انتظار می رود که با التزام عملی به دین مبین اسلام، در جستجوی حقیقت باشند و با انتشار اخبار کذب و جعلی امنیت روانی جامعه را به مخاطره نیندازند. در ایران انجمن علمی ژنتیک، انجمن علمی بیوتکنولوژی، انجمن علمی ایمنی زیستی و دهها انجمن علمی دیگر وجود دارد که مورد وثوق و اعتماد جامعه علمی ایران هستند و اخبار و اطلاعات صحیح را می توان از آنها دریافت کرد. 

در شرایط بحرانی امروز که جهان مبتلا به پاندمی کرونا شده، اهمیت تسلط به علوم و فناوریهای نوین مانند بیوتکنولوژی بیش از پیش مشخص شده است. در همین لحظات که رسانه ها به بیوتکنولوژی و ظرفیتهای آن مانند فناوری تولید ملی محصولات تراریخته و پژوهشگران ایرانی هجمه میبرند و با انواع تهمت و افترا سعی بر تشویش اذهان عمومی دارند، پژوهشگران جوان بیوتکنولوژی ایران با به خطر انداختن جان خود در حال تشخیص مولکولی بیماران مبتلا به کرونا، تولید کیتهای تشخیص بیماری وتلاش برای تولید واکسن در پژوهشگاه های مختلف از جمله پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری هستند. 

تلاش بی وقفه پژوهشگران پژوهشگاه ژنتیک برای مقابله با کرونا

سایر منابع: 

1- Biotech Cotton in India, 2002 to 2014

2- facts and trends, India, 2017

3- facts and trends, Pakistan, 2017

4- Droughtguard maize

5- Brookes, G and P Barfoot. 2018. GM crops: Global socio-economic and environmental impacts 1996- 2016. PG Economics Ltd, UK. p 1-204

6- GM Crops and the Environment

7- Klümper, W and M Qaim. 2014. A Meta-analysis of the impacts of genetically modified crops.  PLoS ONE 9(11): e111629. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0111629.

8- Perry, ED, F Ciliberto, DA Hennessy, and GC Moschini. 2016. Genetically engineered crops and pesticide use in U.S. maize and soybeans. Science Advances 2(8): e1600850. http://advances.sciencemag.org/content/2/8/e1600850.full.

9- Fawcett, R and D Towery. 2002. Conservation tillage and plant biotechnology: how new technologies can improve the environment by reducing the need to plow. Conservation Tillage Information Center, West Lafayette, Indiana.

10- RETRACTED: Long term toxicity of a Roundup herbicide and a Roundup-tolerant genetically modified maize

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.