پیام معاون سازمان حفاظت محیط زیست به مناسبت روز جهانی تنوع زیستی

معاون سازمان حفاظت محیط زیست در پیام خود به مناسبت روز جهانی تنوع زیستی با بیان اینکه شعار امسال روز جهانی تنوع زیستی راه حل ها در طبیعت نهفته است نامگذاری شده است، گفت: پاسداری و حراست از تنوع زیستی جز با حضور و همراهی فعال تمامی اقشار جامعه میسر نیست

به گزارش پایگاه اطلاع سازمانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از پایگاه اطلاع رسان حفاظت محیط زیست، در متن پیام کیومرث کلانتری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی آمده است: ظهور ناگهانی مهمان ناخوانده کووید 19 و متعاقب آن تعطیلی های پی در پی در سراسرجهان، کاهش فعالیت های انسانی، خالی شدن بزرگراه ها، کاهش رفت و آمدها و حمل و نقل های زمینی و هوایی ، انتشار گازهای گلخانه ای را تا حد قابل ملاحظه ای کاهش داده و اوضاع و احوال طبیعت را بسیار بهتر از پیش کرده است. 

کیفیت هوا تا حد زیادی بهبود یافته و خطرات بیماری های ریوی و قلبی عروقی به مراتب کمتر شده است. شاخص های کلیدی زیست محیطی ، که بیش از نیم قرن به طور مداوم شرایط رو به وخامت را نشان می دادند ، متوقف مانده و  یا در جهت عکس نمودار حرکت کرده نشانگر بهبود شرایط هستند.

شاید میزان ابتلا به این بیماری و تلفات انسانی ای که با خود به ارمغان آورده است، آنقدر دردناک باشد که مجالی برای خوشحالی از روند رو به بهبودی طبیعت و محیط زیست به ما ندهد، اما این حال خوب موقتی آب و هوا و طبیعت می تواند برای تک تک ما ساکنین این کره ی خاکی به ویژه مسؤولین تلنگری باشد تا بیشتر به اقدامات پیشینمان بیندیشیم و از سرعت تصاعدی خود در توسعه‌ی ناپایدار و تخریب منابع ارزشمند زیستی بکاهیم. تلنگری برای تفکر بیشتر به آنچه باید زین پس باشیم و آنگونه که باید من بعد رفتار کنیم. 

شاید تغییر برنامه ها و رفتارهایمان به سمت استفاده بیشتر از انرژی های نو و تجدید پذیر و همچنین بکارگیری بیشتر امکانات ارتباط از راه دور چون برگزاری ویدیو کنفرانس ها، وبینارها، جلسات آنلاین و همین طور دورکاری بتواند به مراتب به کاهش رفت و آمدها و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و در نتیجه به حفظ طبیعت و گنجینه ارزشمند تنوع زیستی کمک کند.

تصمیم با ماست که پس از این، این روند فرح بخش رو به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و روند افزایشی آرامش طبیعت را حفظ کنیم و یا منحنی انتشار و همین طور تخریب و فرسایش محیط زیست را در کمترین زمان به اوج برسانیم.

حفاظت از تنوع زیستی در واقع حفاظت از خودمان و منابعی است که بدون آنها ادامه حیات برایمان امکان پذیر نیست. سلامتی انسان در گرو سلامتی دیگر همسایگان زمینی و محیطی است که او و همسایگانش در آن زندگی می کنند. 

شیوع ویروس کرونا و عواقب بیماری زایی حاصل از آن، اهمیت “سلامت واحد” یا به عبارتی وابستگی سلامت تمام موجودات روی کره زمین به همدیگر و به سلامت محیط زیستشان را هر چه بیشتر نمایان می سازد. 

سازمان ملل متحد روز 22 می ( مصادف با اول خرداد و هرچهار سال یک بار دوم خرداد) را با هدف ارتقاء آگاهی عموم و افزایش سطح درک مردم نسبت به تنوع زیستی، ارزش های آن و گام هایی که می توانیم در حفظ آن برداریم،  بعنوان روز جهانی تنوع زیستی نامگذاری کرده است. 

این روز هر ساله در سراسر جهان با برگزاری کنفرانس ها، جشنواره ها و برنامه های متعدد آگاهی سازی گرامی داشته می شود. ما نیز بعنوان یکی از کشورهای عضو کنوانسیون تنوع زیستی هر ساله در ایران همزمان با سراسر جهان با برگزاری همایش ها، جشنواره ها، مسابقات و پخش فیلم و برنامه های متنوع دیگر در شهرهای مختلف این روز را گرامی می داریم. 

اما امسال به دلیل حضور ویروس کرونا، بزرگداشت روز جهانی تنوع زیستی در تمام دنیا به صورت مجازی برگزار می گردد. تفاوت دیگری که برگزاری روز جهانی تنوع زیستی سال 2020 با سال های گذشته دارد این است که امسال برای اولین بار یک هفته  به تنوع زیستی تعلق گرفته  و هر روز این هفته با نامی خاص گرامی داشته می شود. 

روز 18 می به موضوع “علم و دانش” با تاکید بر دانش سنتی، 19 تا 21 می به “آگاهی رسانی” به  ترتیب با موضوعات “حفاظت از تنوع زیستی، غذا و سلامت، مردم و فرهنگ” و روز 22 می به ” اقدام ” اختصاص داده شده است.

شعار امسال روز جهانی تنوع زیستی عبارت است از: 

“راه حل ها در طبیعت نهفته است”“Our Solutions Are In Nature”  که بیانگر اهمیت  طبیعت در پاسخگویی به چالش هایی است که در خصوص توسعه پایدار با آن مواجه هستیم و بر امید، همبستگی و ضرورت و اهمیت همکاری همه جانبه برای دست یافتن به آینده ای هماهنگ با طبیعت تأکید می کند.  

طبق اطلاعیه کنوانسیون تنوع زیستی، شعار پانزدهمین کنفرانس اعضاء کنوانسیون (COP15) تنوع زیستی عبارت است از: ” تمدن بوم شناختی: ساخت آینده ای مشترک برای تمام اشکال حیات بر روی کره زمین”  که ما برای ساخت این آینده مشترک، نیاز به یافتن راه حل هایمان در طبیعت داریم.

ضمن عرض تبریک به مناسبت روز جهانی تنوع زیستی، امیدوارم با زندگی هر چه همسازتر و هم سوتر با طبیعت بتوانیم از راهنمایی‌های ارزشمند این مادر مهربان هر چه بیشتر بهره‌مند شویم و غنای زیستی جهان و منابع ارزشمند طبیعی آن را به بهترین شکل حفاظت و حراست نماییم.

به خاطر داشته باشیم پاسداری و حراست از این سرمایه همگانی جز با حضور و همراهی فعال تمامی اقشار جامعه میسر نیست.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.