آتش در دامان زاگرس

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از سازمان حفاظت محیط زیست زبانه‌های آتش در کوه خائیز در حال پیش روی است، تر و خشک را می‌سوزاند و جلو می‌رود، کمبود تجهیزات و امکانات کار مهار آتش را برای مأموران منابع طبیعی و محیط زیست سخت کرده، صعب العبور بودن این منطقه سختی کار را دو چندان کرده است.  این منطقه حد مرز بین استان خوزستان و استان کهگیلویه و بویراحمد است که نیاز است مسئولان هر دو استان وارد عمل شوند.
عصر روز پنج شنبه ( 8 خرداد ماه 99 ) بود که آتش‌سوزی کوه خائیز از منطقه حفاظت شده چاه‌ریگگ در بخش مشرف به بهبهان شروع شد.
  این آتش‌سوزی اواخر شب به نزدیکی آب کاسه در حوزه استحفاظی کهگیلویه سرایت کرد. با وجود تلاش دستگاه‌های عضو بحران و نیروهای مردمی برای خاموش کردن آتش اما به علت وزش باد شدید آتش‌سوزی گسترش یافت.
به گفته وحید محمدی تبار مدیرکل بحران استان کهگیلویه و بویراحمد، هم اکنون حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد به منطقه آتش سوزی کوه خائیز کهگیلویه رفته و در آنجا ستاد بحران استان و شهرستان کهگیلویه به ریاست استاندار تشکیل شده است.
وی گفت: استاندار کهگیلویه و بویراحمد برای مهار آتش با وزیر دفاع و فرمانده سپاه کشور تلفنی صحبت و در خواست بالگرد آب پاش برای مهار آتش کرده است.  حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد همچنین گفته است: با توجه به بررسی شرایط، همه دستگاه‌ها موظف به همکاری برای مهار آتش سوزی هستند. کلانتری افزود: هم اکنون با تماس‌های صورت گرفته سه بالگرد آب پاش از طرف سپاه و وزارت دفاع در مسیر ورد به منطقه هستند. وی با اشاره به گسیل امکانات و نیروهای امدادی مردمی و دستگاه‌های دولتی به مناطق دچار حریق، ادامه داد: از صبح امروز تاکنون بیش از 20 سورتی پرواز برای انتقال نیرو و تجهیزات و همچنین بالگردهای آب پاش انجام شده است. حسین کلانتری گفت: از همه ظرفیت‌ها برای کنترل و مهار آتش سوزی استفاده خواهد شد.
کلانتری در ادامه خواستار آمادگی همه فرمانداران و روسای شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان‌های استان شد و گفت: با توجه به وقوع آتش سوزی‌های گسترده در سطح اراضی کشاورزی و مراتع شهرستان‌های استان بویژه مناطق گرمسیری ناشی از آتش زدن پسماندهای به جای مانده از برداشت محصولات گندم و جو و مراتع همجوار و توسعه دامنه این اقدام به مراتع و جنگل‌های کوهپایه‌ای، ضمن از بین رفتن مواد غنی خاک و باکتری‌های مفید اراضی، موجب وارد شدن خسارات سنگینی به عرصه‌های منابع طبیعی مناطق مذکور نیز می‌شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: تمامی مالکین و زارعین اراضی مذکور تذکر لازم در خصوص خودداری جدی از آتش زدن اراضی بعد از برداشت محصولات را جدی گرفته و اکیدا از آتش‌زدن پسماند اراضی خودداری کنند. وی خاطرنشان کرد: در صورت مشاهده این اقدام از سوی مالکین و زارعین منطقه ، نامبردگان جهت برخورد قانونی به مراجع قضایی معرفی می‌شوند. مقام ارشد اجرایی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: مسئولیت اجرای این بخشنامه به عهده فرمانداران محترم و سازمان جهاد کشاورزی استان و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری است.
سید محمد تقوی مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری کهگیلویه و بویراحمد از رسانه‌ها خواسته است که با آگاه سازی و اطلاع رسانی مسئولان را برای حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی کمک کنند. غلام محسین حکمتیان اصل مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد نیز از اعزام نیروهای منابع طبیعی استان به منطقه کوه خائیز خبر داد و گفت: رئیس سازمان جنگل‌های کشور با بنده تماس گرفتند و گفت، کهگیلویه و بویراحمد را به لحاظ تجهیزات کمک و پشتیبانی خواهیم کرد.

 استاندار کهگیلویه و بویراحمد عازم کوه خائیز شد علیرضا اتابک اظهار داشت: آتش‌سوزی منطقه حفاظت شده خائیز در حال فوران است. فرماندار کهگیلویه گفت: با وجود تلاش همه دستگاه‌های اجرایی و نیروهای مردمی مهار اما حجم آتش رو به گسترش است. اتابک افزود: استاندار برای پیگیری این حادثه در حال عزیمت به منطقه است. وی با بیان اینکه افزون بر 250 نیروی انسانی از دستگاه‌های منابع طبیعی، محیط‌بانان، بسیج، کوهنوردان و اقشار مردمی برای مهار آتش حضور دارند، گفت: وزش باد کار را دشوار کرده است. اتابک اضافه کرد: نیروها از آب کاسه به وسیله بالگرد به محل حادثه اعزام می‌شوند. وی از نیروهای داوطلب خواست برای مهار آتش سوزی خود را به آب کاسه برسانند تا در آنجا به منطقه حفاظت شده هدایت شوند.
 
خارج شدن کنترل آتش در ارتفاعات خاییز کهگیلویه

 کنترل شعله‌های آتش در ارتفاعات حفاظت شده خائیز کهگیلویه از دست نیروهای امدادی خارج شده است مدیر کل اداره محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد، گفت: پر پشت بودن مراتع، فراوانی علف‌های خشک و وزش باد نسبتاً شدید موجب سرعت گرفتن شعله‌های آتش در بخشهای وسیعی از منطقه خاییز شده است.
اسد اله هاشمی افزود: در صورت کنترل نشدن شعله‌های آتش تا ساعاتی دیگر در این منطقه فاجعه زیست محیطی رخ خواهد داد.  وی با اشاره به دستور استاندار برای حضور یک فروند بالگرد امدادی برای هلی برن نیرو در ارتفاعات خاییز ادامه داد: همچنان به حضور بالگرد آب پاش در این منطقه نیاز است. مدیر کل اداره محیط زیست استان گفت: آب و مواد غذایی از طریق نیروهای امدادی و بالگرد برای 200 نفر نیروی امدادی حاضر در ارتفاعات در حال ارسال است. هاشمی از کمبود تجهیزات و امکانات اطفای حریق در این منطقه و کل استان گلایه کرد و افزود: امکانات موجود پاسخگوی این حجم از آتش سوزی نیست و نیروهای مردمی حاضر در این منطقه نیز توان مقابله با شعله‌های بی رحم آتش را ندارند. وی گفت: با هماهنگی مسئولان استان خوزستان مقرر شد یک فروند بالگرد امدادی دیگر نیز به این منطقه اعزام شود. وی به وجود فراوان گونه‌های جانواری و گیاهی کمیاب و کم نظیر در این منطقه اشاره کرد و گفت: پیش از ظهر امروز یک فروند بالگرد امدادی از شرکت نفت گچساران به این منطقه اعزام شد که ساعتی بعد به علت اتمام سوخت مجبور به بازگشت شد.
 
حضور بالگردهای امدادی در منطقه خاییز کهگیلویه

 بالگردهای امدادی برای خاموش کردن آتش در منطقه حفاظت شده خاییز کهگیلویه حاضر شدند.  مدیرکل حفاظت محیط زیست این استان گفت: بالگرد شرکت نفت و گاز گچساران برای کمک به مهار آتش به منطقه خاییز کهگیلویه اعزام شد.هاشمی با بیان اینکه از ساعتی پیش تاکنون ۴۵ نیروی امدادی و تازه نفس از طریق بالگرد با ۱۵ سورتی پرواز به منطقه اعزام شده‌اند افزود: نیروهای امدادی در حال حاضر با ۱۲ دستگاه دمنده کار اطفا حریق را انجام می‌دهند.
 وی ادامه داد: با توجه به نزدیکی به دریاچه سد مارون و کوثر حضور بالگرد آب پاش می‌توانند به مهار آتش کمک کند.  مدیرکل محیط زیست استان با اشاره به اینکه منطقه حفاظت شده خائیز زیست گاه جانواران و گیاهان کمیاب و کم نظیر کشور است گفت: از عموم مسئولان کشوری، استانی و مردم شهرستان کهگیلویه در خواست می‌شود برای نجات این منطقه به صورت جهادی به کمک نیروهای امدادی حاضر در منطقه بشتابند. هاشمی ادامه داد: وزش باد، گرما، پوشش جنگلی و وجود درختان فراوان، مراتع پر پشت و علف‌های خشک و نیز سخت گذر بودن منطقه آتش سوزی مهار آتش را سخت کرده است.
 وی با بیان اینکه منطقه حفاظت شده خائیز در وسعت ۳۳ هزار هکتار زیستگاه جانورانی از جمله پلنگ، کفتار، روباه، گرگ، کبک، تیهو، بهری، دلیجه، کاراکال، تشی وشغال است اضافه کرد: پوشش گیاهی منطقه نیز شامل بلوط (گونه غالب) بنه، کلخنگ، بادام وحشی، ارژن، خوشک، گون، گیاهان دارویی و گونه‌هایی از خانواده گندمیان است. مدیرکل محیط زیست استان با اشاره به اینکه شاخص‌ترین گونه جانوری منطقه حفاظت شده خاییز کل و بز است که این منطقه را از مطلوب‌ترین زیستگاه‌های کل و بز کشور قرار داده است گفت: سال گذشته هم ۱۵۰ هکتار از مراتع منطقه حفاظت شده خائیز شهرستان کهگیلویه طعمه حریق شد.

  گله مندی معاون استاندار کهگیلویه وبویراحمد از مسئولان بهبهان

 معاون استاندار کهگیلویه وبویراحمد از بی توجهی مسئولان بهبهان به گسترش آتش سوزی‌ها در منطقه خائیز کهگیلویه انتقاد کرد. معاون عمرانی استاندار این استان گفت: همه نیروهای ما در دستگاه‌های مختلف هم اکنون در منطقه خائیز حضور دارند و در شرایط سخت و طاقت‌فرسا مشغول خاموش کردن آتش در مراتع و جنگل‌ها هستند. عزیز فیلی با بیان اینکه متاسفانه آتش‌سوزی عصر دیروز از سمت بهبهان آغاز شده است افزود: بی‌توجهی مسئولان و مردم در شهرستان بهبهان باعث شده آتش به خائیز برسد. وی ادامه داد: در استان خوزستان مسئولان بی‌توجهی کردند و آتش را خاموش نکردند به همین خاطر از آن‌ها گلایه‌مند هستیم و مراتب به اطلاع استاندار خوزستان رسیده است. فیلی گفت: علاوه بر این در ارتفاعات و جنگل‌های و مراتع دیل هم شاهد آتش‌سوزی هستیم و نیروهای مردمی و دولتی همه پای کار هستند. معاون عمرانی استاندار اضافه کرد: مکاتبات لازم با ستاد بحران کشور انجام شده و از مردم هم انتظار داریم، بی‌احتیاطی نکنند تا این میراث طبیعی استان از بین نرود.
 پیگیری‌های نماینده کهگیلویه با مسئولان کشوری و استانی جهت اطفا آتش جنگل‌های خائیز شامگاه پنجشنبه بود که خبری مبنی بر آتش‌سوزی جنگل‌های خائیز منتشر شد از همان ابتدا تعداد محدودی از مردم و مسئولان به این منطقه اعزام شدند ولی آتش نه تنها مهار نشد بلکه شعله‌های آتش فوران شد.
 از همان دقایق اولیه پیگیری‌های متعدد و مستمری از طریق حجت الاسلام موحد نماینده کهگیلویه بزرگ جهت اعزام نیرو، تجهیزات و بالگرد و اتخاذ تدابیری جهت خاموش کردن آتش صورت گرفت.  نماینده کهگیلویه بزرگ با استانداران کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان، فرماندهان ارشد سپاه، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و دیگر مسئولان جهت تسریع و جلوگیری از گسترش حریق و خاموش نمودن حریق به گفتگو ورایزنی پرداخت.  موحد به دلیل صعب العبور بودن منطقه حفاظت شده که دارای گونه‌های متعدد گیاهی و جانوری نیز هست است و همچنین گرمای هوا رایرنی جدی برای اعزام بالگرد نمود و امکانات دستگاههای محیط زیست، مدیریت بحران و دیگر دستگاههای مربوطه در استان را ناکافی دانست. نماینده کهگیلویه همچنان پیگیر اعزام بالگرد و تجهیزات به این منطقه است تا از بروز هرگونه فاجعه جلوگیری شود. سید محمد موحد از همه ارگان‌هایی که از لحظه وقوع حریق در منطقه حضور پیدا کردند خصوصاً مردم و جوانان قدردانی کرد.

ادامه آتش سوزی در خاییز

 معاون فرماندار کهگیلویه با بیان اینکه پهنه آتش سوزی بسیار زیاد است و می‌توان این حادثه را بحرانی‌تر از بحران نامید گفت: بخشی از نیروهای امدادی که برای مهار آتش به منطقه اعزام شده‌اند در محاصره ریزش کوه قرار دارند. محمدعلی آروس افزود: افزون بر 100 هکتار از منطقه حفاظت شده خائیز تاکنون در آتش سوخته است. وی با اشاره به پراکندگی آتش‌سوزی در ارتفاعات خائیز ادامه داد: تاکنون از حضور بالگرد اطفای حریق در این منطقه خبری نیست.آقای آروس گفت: آتش‌سوزی در منطقه حفاظت شده خائیز که از شب گذشته شروع شده همچنان با شدت در حال پیشروی است. عصر دیروز پنج شنبه هشتم خرداد ماه آتش‌سوزی کوه خائیز از منطقه حفاظت شده چاه‌ریگگ در بخش مشرف به شهر بهبهان شروع شد. این آتش‌سوزی اواخر شب به نزدیکی آب کاسه در حوزه استحفاظی کهگیلویه رسید. با وجود تلاش دستگاه‌های عضو بحران و نیروهای مردمی برای خاموش کردن آتش اما به علت وزش باد شدید آتش‌سوزی گسترش یافت.از ساعات اولیه شروع حادثه و با مشاهده حجم آتش مسئولان شهرستان خواستار همکاری مردم و دوستداران محیط زیست برای عزیمت به محل آتش‌سوزی و کمک به مهار آتش شده‌اند.
 
هشدار به کشاورزان در خصوص سوزاندن کاه و کلش

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد به کشاورزان توصیه کرد؛ بقایای گیاهان زراعی را در پایان برداشت آتش نزنید. رئیس سازمان جهاد کشاورزی این استان گفت: طبق “ماده ۲۰ قانون هوای پاک”، سوزاندن بقایای گیاهان زراعی پس از برداشت محصول ممنوع است و متخلف به پرداخت جزای نقدی محکوم می‌شود.تاج الدینی با بیان اینکه نزول رحمت الهی و بارش‌های مناسب امسال سبب رویش قابل توجه گیاهان مرتعی و خودرو در غالب دشت‌ها، کوه‌ها و حاشیه مزارع کشاورزی استان شده است افزود: این امر خطرات احتمالی ناشی از آتش سوزی را در مراتع، جنگل‌ها و مزارع کشاورزی افزایش داده است.وی با اشاره به اینکه عامل اصلی برخی آتش سوزی‌ها کشاورزانی هستند که بقایای زراعی خود را در پایان برداشت آتش می‌زنند ادامه داد: برخی کشاورزان باقی مانده محصول کشاورزی خود را در اراضی به آتش می‌کشند و فکر می‌کنند با این کار زمین آمادگی بهتر و بیشتری برای کشت پیدا می‌کند.تاج الدینی گفت: کشاورزان بدانند آتش تمامی مواد و عناصر مفید برای کشاورزی در این زمین‌ها را از بین می‌برد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.