سایت  مرجعیت ملی کنوانسیون تنوع زیستی 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران، سایت  مرجعیت ملی کنوانسیون تنوع زیستی 

به حول و قوه الهی و پس از ماه‌ها تلاش سایت مرجعیت ملی کنوانسیون تنوع زیستی کشور به آدرس irancbd.areeo.ac.ir آغاز به فعالیت نمود. این سایت پایگاهی جامع به عنوان مرجعی برای آگاهی و اطلاع‌رسانی اهداف، ساختار تشکیلاتی، دستاوردها و اقدامات مرجعیت ملی کنوانسیون تنوع زیستی است که به ارائه اطلاعات و امکانات مناسب و خوبی در حوزه‌های مختلف مرتبط با کنوانسیون می‌پردازد. مراجعه‌کنندگان به این سایت می‌توانند اطلاعات متعدد و متنوعی را از قبیل تاریخچه کنوانسیون، اهداف و متن کنوانسیون، قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون، ساختار تشکیلاتی و مراجع ملی ذیل کنوانسیون، دستاوردها، رویدادهای پیش‌رو و مرتبط، مصاحبه‌ها و کلیپ‌های خانواده کنوانسیون تنوع زیستی، مجله‌های معتبر بین‌المللی، مقاله‌های متخب هفته و … به دست آورند.

بخش هایی از سایت بصورت خلاصه در ادامه آمده است.

تاریخچه کنوانسیون تنوع زیستی

تنوع از ژن‌ها و کروموزوم‌ها تا حیوانات، گیاهان و اکوسیستم‌ها را در بر می‌گیرد و شبکه‌ای از حیات است که تمام برهم‌کنش‌های اکولوژیکی را مدیریت می‌کند. تنوع ژنتیکی همان تنوع زیستی است که تنوع حیات معنی می‌دهد و از واژه یونانی بیوس (bios) به معنی حیات و واژه لاتین دایورسوس (diversus) به معنی تنوع منشا می‌گیرد. تنوع زیستی اصل حیات محسوب می‌شود. بر این اساس، هر موجود زنده روی کره زمین، منحصر به فرد است و باعث غنای طبیعت می‌شود. بنابراین، تنوع زیستی دارای اجزای ضروری برای تمام خدماتی است که باعث پایداری و تنظیم محیط زیست می‌شوند و منابع، سرپناه و مزایای معنوی و روانشناختی به انسان ارائه می‌دهند.

اهداف کنوانسیون

این کنوانسیون تمام اکوسیستم‌ها، گونه‌ها و منابع ژنتیکی را پوشش می‌دهد و اصولی را برای تسهیم عادلانه منافع حاصل از بهره‌برداری منابع ژنتیکی تعیین می‌کند. این کنوانسیون حوزه‌های در حال گسترش سریع فناوری زیستی را نیز پوشش می‌دهد و به توسعه و انتقال تکنولوژی، تسهیم منافع و ایمنی زیستی توجه دارد. در مجموع سه هدف اصلی این کنوانسیون عبارتند از:

* حفاظت از تنوع زیستی

* بهره‌برداری پایدار از تنوع زیستی

* تسهیم عادلانه منافع حاصل از منابع ژنتیکی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.