گزارش نشست تخصصی آنلاین «محصولات تراریخته یا ارگانیک؟!»

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران، به نقل از خبرگزاری مهر، 

نشست تخصصی آنلاین «محصولات تراریخته یا ارگانیک؟!» با حضور اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های کشور توسط دانشگاه یزد و با همکاری انجمن علمی بیوتکنولوژی این دانشگاه و شاخه دانشجویی انجمن ایمنی زیستی کشور برگزار شد.

در این نشست تخصصی جنبه های مختلف مرتبط با محصولات تراریخته و ابهامات مطرح شده در این زمینه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و مقرر شد این بحث در آینده نزدیک ادامه یابد و به صورت کرسی آزاداندیشی در دانشگاه یزد تعریف شده و مورد بهره برداری قرار گیرد. 

در این نشست سمیرا کهک دبیر کارگروه تخصصی ایمنی‌زیستی سازمان حفاظت محیط زیست ایران به بررسی قوانین و ضوابط برچسب‌گذاری محصولات تراریخته در ایران و جهان پرداخت.

وی با تعریف برچسب‌گذاری و حد آستانه (Acceptance threshold) تراریختگی در موجودات زنده یا محصولات غذایی، گفت: موضوع برچسب‌گذاری محصولات حاصل از زیست فناوری نوین در سال ۲۰۱۱ در دسـتور کـار کمیته کدکس برچسب‌گذاری غذا قرار گرفت و مصوب شد که با توجه به اینکه سلامت این محصولات طی ارزیابی های ایمنی زیستی و صدور مجوز تایید می‌شود، هر کدام از کشورهای عضـو می‌توانند بر اساس تصمیمات داخلی خود برچسب‌گـذاری ایـن محصـولات را انجـام بدهنـد یـا ندهند.

کهک ادامه داد: در این راستا کشور ایران نیز همسو با کشورهایی نظیر چین، ژاپن و اتحادیه اروپا، برچسب‌گذاری را براساس حد آستانه صفر درصد، اجباری کرد.

در این جلسه بهزاد قره‌یاضی مرجع ملی ایمنی‌زیستی به تشریح و تعریف دقیق محصولات ارگانیک در ایران و جهان پرداخت و استفاده متقلبانه و سوداگرانه از نام ارگانیک روی برخی محصولات تولیدی در کشور که هیچ ارتباطی با ارگانیک بودن ندارند را مورد نقد قرار داد.

وی با ارائه دهها نمونه مقاله علمی پژوهشی معتبر نمایه شده در ISI گفت: تحقیقات فراوان، آلودگی تا ۱۰ برابری محصولات ارگانیک به آفلاتوکسین و باقیمانده سموم را به اثبات رسانیده و حتی موجب مرگ ۵۳ نفر در آلمان، اسپانیا و آمریکا شده است.

قره یاضی آفلاتوکسین را یکی از عوامل اصلی برخی سرطان‌های موجود در دنیا دانست.

وی با معرفی برخی دستاوردهای علمی کشور در زمینه کشاورزی مولکولی روی گیاهانی همچون برنج، پنبه و سیب‌زمینی، با بیان اینکه تعداد ۷۰ کشور دنیا از سال ۱۹۹۶ تاکنون محصولات تراریخته را رسما پذیرفته‌اند و ۱۲۰ کشور دیگر هم مصرف‌کننده هستند، اضافه کرد: امروزه نیاز کشور به برخی محصولات غذایی می‌تواند به کمک محصولات تراریخته، تامین و برآورده شود.

رئیس انجمن ایمنی‌زیستی کشور با تاکید بر تولید ملی و جهش تولید مدنظر مقام معظم رهبری، از تلاش یک سازمان بی‌ارتباط برای جلوگیری از تولید داخلی پنبه تراریخته در عین استمرار واردات آن گلایه کرد و گفت: پژوهشگران به دنبال تولید ملی محصولات تراریخته در زمینه مبارزه با آفات، بیماری‌ها، تنش‌های خشکی و شوری با رعایت قوانین و پروتوکل‌های مصوب آن هستند.

رئیس انجمن ایمنی زیستی کشور ضمن قدردانی از انجمن علمی بیوتکنولوژي دانشگاه یزد و شاخه دانشجویی انجمن ایمنی زیستی کشور، ابراز امیدواري کرد تا جلسات بعدي در قالب مناظره و گفتگو با منتقدین این حوزه از علم کشاورزي همراه باشد.
سخنرانی آقاي دکتر قره یاضی که با استقبال شرکت کنندگان حاضر در جلسه قرار گرفته بود، پس از پرسش و پاسخ در زمانی قریب به دو ساعت طولانی تر از زمان برنامه ریزي شده، در ساعت 30:21 دقیقه به پایان رسید.

علاقه مندان  می توانند، برای دریافت مشروح مباحثات  مطرح شده در وبینار.به اینجا مراجعه کنند..

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.