همکاری انجمن ایمنی زیستی و “همدلان آینده نگر سیستان و بلوچستان (هاسب)”

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران، هاسب یک سازمان مردم نهاد با هدف ارتقای شاخص های توسعه استان سیستان و بلوچستان است. این استان با احتساب مساحت آب های ساحلی از جنبه مساحت رتبه اول کشور را دارد. با وجود برخورداری از تنوع جغرافیایی و اکوسیستم های کم نظیر از جمله 20 تا 21 درجه اختلاف دما در یک روز واحد در نقاط مختلف استان، از شاخص های خوبی برخوردار نیست و از جنبه اشتغال رتبه آخر شور را به خود اختصاص داده و پوشش بیمه استان تنها 26 درصد است. این استان با کشت 5000 هکتار موز مرغوب و امکان توسعه کشت میوه های گرمسیری می تواند علاوه بر خودکفا کردن کشور از واردات میوه های گرمسیری، حتی بستر صادرات را نیز فراهم کند.
انجمن ایمنی زیستی و هاسب همکاری گسترده ای برای توانمندسازی استان در حوزه های مختلف از جمله کسب حمایت سرمایه گذاران، جلب و جذب کمک های خیرین و آموزش و ترویج دارند.
در حال حاضر هیئت عالی رتبه ای از هاسب مشتمل بر دکتر واعط مهدوی مشاور سازمان برنامه و بودجه، دکتر حمید کلانتری، مهندس شهریاری، مهندس رضوانی فرد رئیس انجمن کشت فراسرزمیی و دکتر بهزاد قره یاضی رئیس انجمن ایمنی زیستی کشورمان ضمن بازدید از توانمندی های استان، در جلسه مدیران حوزه کشاورزی سراسر استان هستند. در این جلسه دکتر نیکبخت رئیس سازمان جهاد کشاورزی ضمن تشریح توانمندی های استان و اقدامات انجام شده  آمادگی این ساازمان را برای استفاده از تجارب هاسب اعلام کرد. وی با ابراز مسرت از موافقت سازمان حفظ نباتات با صدور مجوز کشت 1000 هکتار پنبه در این استان پس از گذشت 50 سال از ممنوعیت کشت آن در رژیم سابق، ابراز امیدواری کرد که بذور مقاوم به آفات در اختیار کشاورزان این استان قرار بگیرد. وی گفت: ممنوعیت کشت پنبه یک حرکت سیاسی بود و انگیزه دلسوزانه ای هم پشت آن نبود. عده ای همواره به دنبال واردات بودند و نسخه ممنوعیت برای کشور می پیچیدند. اما این انعطاف امروز در مورد آزاد کردن کشت پنبه در استان هم به دلیل عدم توان کشور برای تامین ارز مورد نیاز برای واردات آن است وگرنه می رفتند از قزاقستان وارد می کردند.
مهندس جهان تیغ رئیس سازمان نظام مهندسی استان ضمن استقبال از آغاز لغو ممنوعیت کشت پنبه جویای آخرین وضعیت تولید پنبه تراریخته مقاوم به آفات در کشور شد.
دکتر قره یاضی رئیس انجمن ایمنی زیستی کشورمان ضمن تشریح توانمندی های استان سیستان و بلوچستان گفت: آب در میان خانه است و ما گرد جهان می گردیم. وی از استمرار واردات و ایجاد محدودیت ها در مقابل تولید ملی آن هم از سوی برخی افراد و مقاماتی که علی القاعده باید قبل از دیگران تابع منویات مقام معظم رهبری باشند افزود: علت ممنوعیت کشت پنبه که روزگاری سطح زیر کشت آن در کشورمان به 350 هزار هکتار می رسید و طلای سفید نامیده می شد و با صادرات آن ارزآوری خوبی هم داشت، گفت: در حال حاضر سطح زیر کشت پنبه به زیر 90 هزار هکتار کاهش پیدا کرده است. تولید سالیانه الیاف پنبه در بهترین حالت 65000 تن است و بیش از 70 هزار تن واردات پنبه داریم. حدود 100 هزار تن هم پنبه دانه داریم که به دلیل کم بودن آن کارخانجات روغن کشی هم از آن روغن نمی گیرند. این در حالی است که هندی ها بیش از روغن نباتی مورد نیاز بیش از 140 میلیون نفر را از طریق روغن پنبه دانه تامین می کنند. وی گقت هم اکنون واریته پنبه ای را در اختیار داریم که مقاوم به آفات است. بذر این واریته در داخل کشور تولید شده و ریالی برای واردات آن هزینه نشده و نخواهد شد، اگرچه رخداد ترایخته آن خارجی است. این رخداد در ده ها کشور جهان از جمله اتحادیه اروپایی مجوز داشته و در سراسر جهان کشت می شود. وی افزود: در حال حاضر این پنبه که دو برابر میانگین پنبه های غیر تراریخته عملکرد دارد و به جای 4 تا 14 بار سمپاشی به صفر یا یک بار سمپاشی نیاز دارد مجوز مصرف را از وزارت بهداشت چه از جنبه الیاف و چه از جنبه روغن پنبه دانه دریافت کرده است. از طرف دیگر سازمان حفاظت محیط زیست نیز نتیجه مثبت بررسی های خود را کتبا اعلام کرده است. کمیته صدور مجوز محصولات تراریخته هم در جلسات متعددی رهاسازی این پنبه را تصویب کرده اما مجوز نهایی صادر نمی شود. چرا؟ چون سردار گرانقدر آقای جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل که تا کنون هیچ گونه اعتراضی در مورد واردات محصولات تراریخته خارجی نداشته است ناگهان، تولید ملی پنبه تراریخته را تهدید زا تلقی کرده با آن مخالفت می کند. در عین اینکه وی فاقد هرگونه نقش قانونی در مورد موافقت یا مخالفت با تولیدات کشاورزی است، اما از آنجا که متاسفانه جسارت و شهامت تصمیم گیری از بین مدیران ارشد کشور رخت بر بسته است، وزارت جهاد کشاورزی برخلاف قانون مصوبه را ابلاغ نمی کند.
دکتر قره یاضی در ادامه از ضرورت توجه به اینکه دیگر ارز 4200 تومانی وجود خارجی نخواهد داشت، در مورد تولید حوراک دام و علوفه در استان تاکید کرد و خودکفایی 40 درصدی در تولید مرغ در استان و وابستگی استان به واردات مرغ از سایر استانها را بسیار خطرناک و شکننده عنوان کرد. وی ضمن تاکید بر اینکه طرح تحقیقاتی دکتر خوش خلق سیما در مورد تولید سالیکورنیا به نتیجه رسیده است، گفت: هر کجا آب شور باشد می توان سالیکورنیا کشت کرد. به طور ویژه با پساب های آب شیرین کن ها که خود معضلی هستند، می توان سالیکورنیا کشت کرد. تولید علمی موز و زراعت موز به جای باغبانی موز از دیگر موضوعانی بود که دکتر قره یاضی در مورد آن توضیحاتی ارائه کرده و این روش را مستلزم تولید نهال کشت بافتی و سالم اعلام کرد. پرورش گاندو، کششت پائولینیا و توجه به آبزی پروری، بسته بندی و بازار رسانی از سایر موارد عنوان شده از سوی رئیس انجمن ایمنی زیستی کشورمان بود.
با تشکیل کارگروهی برای ادامه همکاری ها در حوزه کشاورزی و تعقیب اجرایی شدن پیشنهادات، قرار شد نتایج فعالیت ها در احلاس بعدی که سه ماه دیگر برگزار خواهد شد ارائه شود.
گفتنی است، بر اساس استعلام از معاونت حقوقی رئیس جمهور به جز اخذ مجوز از وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی و نتایج بررسی های سازمان حفاظت محیط زیست، اخذ موافت هیچ فرد و نهاد دیگری برای کشت محصولات تراریخته نیازی نیست!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.