استقبال مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران از ورود کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به موضوع محصولات تراریخته

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیو تکنولوژی ایران به نقل از  خبرگزاری صداوسیما ، آقای سیدجواد ساداتی نژاد در خصوص عملکرد کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، گفت: امیدواریم مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم در دو حوزه قانون‌گذاری و نظارت به خوبی عمل کند، عملکرد مجلس در این دو حوزه شاخص کارآمدی آن محسوب می‌شود.
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از شاخص‌های کارآمدی ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی کمیسیون محوری است، تصریح کرد: نقش مرکز پژوهش‌ها نیز یکی دیگر از شاخص‌های تعیین کارآمدی مجلس شورای اسلامی بر شمرده می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از  خبرگزاری صداوسیما ، آقای سیدجواد ساداتی نژاد در خصوص عملکرد کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، گفت: امیدواریم مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم در دو حوزه قانون‌گذاری و نظارت به خوبی عمل کند، عملکرد مجلس در این دو حوزه شاخص کارآمدی آن محسوب می‌شود.
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از شاخص‌های کارآمدی ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی کمیسیون محوری است، تصریح کرد: نقش مرکز پژوهش‌ها نیز یکی دیگر از شاخص‌های تعیین کارآمدی مجلس شورای اسلامی بر شمرده می‌شود.

 

نماینده مردم کاشان و آران بیدگل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه امیدواریم گام خوبی در زمینه کارآمدی، شفاف سازی و هوشمندسازی امور برداشته شود، گفت: کمیسیون کشاورزی طی شش ماه گذشته تلاش کرده تا اولویت‌هایی را در حوزه نظارت و قانون‌گذاری تعیین کند و تا کنون حدود ۷۰ جلسه کمیسیون و ۳۰ نشست کمیته تخصصی توسط اعضای کمیسیون کشاورزی برگزار شده است.
وی با تاکید بر اینکه اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس طی شش ماهه گذشته از ۷ استان کشور نظارت میدانی داشته‌اند، افزود: نشست‌های مشترکی با رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس قوه قضاییه برگزار شده که مباحث مربوطه در این نشست‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۱۴۲ سوال نمایندگان از وزیر جهاد کشاورزی و وزیر نیرو به کمیسیون کشاورزی ارجاع شده که حدود ۳۰ مورد از سوالات در دستور کار قرار گرفته است، تصریح کرد: ۳۰ طرح و لایحه در کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس مورد بررسی قرار گرفته شده که می‌توان مهمترین آن را طرح اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی معرفی کرد.

 

افزایش سطح زیر کشت گندم با اصلاح قانون خرید تضمینی
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: گندم به عنوان محصول استراتژیک کشور از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده، اما به دلیل قیمت پایین خرید تضمینی، کشاورزان اقدام به کشت این محصول نمی‌کردند، اما کمیسیون صدای کشاورزان گندم کار کشور را شنید و طرح دو فوریتی اصلاح قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی را ارئه کرد که منجر به افزایش سطح زیر کشت گندم شد.
آقای ساداتی نژاد با بیان اینکه در صورت افزایش نیافتن قیمت خرید تضمینی گندم و اصلاح قانون مربوط به آن باید دولت گندم مورد نیاز کشور را با قیمت هر کیلوگرم ۷ هزار تومان وارد می‌کرد، گفت: در حوزه نظارتی با توجه به مشکلات موجود در واردات و توزیع نهاده‌های دامی و در ادامه آن افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ نشست‌های متعددی در کمیسیون برگذار شد.

 

هشدار افزایش قیمت مرغ داده شده بود
وی با اشاره به اینکه اگر ورود کمیسیون کشاورزی به موضوع واردات و توزیع نهاده‌های دامی کمرنگ بود قطعا دچار مشکلات بیشتری در این حوزه می‌شدیم، ادامه داد: قیمت مرغ به حدود ۴۰ هزار تومان رسید در حالی که کمیسیون هشدار‌های لازم را در خصوص افزایش قیمت مرغ به دلیل کاهش جوجه ریزی داده بود.
نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نشست‌های برگزار شده در حوزه نظارتی با وزیران جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت باعث تعدیل قیمت گوشت مرغ شد، عنوان کرد: مسائل اولویت دار در کمیسیون کشاورزی پیگیری می‌شود، علی رغم داشتن بیش از هزار کیلومتر ساحل بخش شیلات مغفول مانده و تاثیر زیادی در حوزه تولید و اشتغال کشور ندارد.

 

قانون اصلاحات اراضی اولین شلیک بی‌پاسخ بر پیکر کشاورزی کشور
آقای ساداتی نژاد با اشاره به اینکه ظرفیت فوق العاده اقتصادی در زمینه صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی وجود دارد و در این خصوص طرحی آماده شده که به زودی از آن رونمایی می‌کنیم، ادامه داد: یکی از چالش‌های بخش کشاورزی در خصوص یکپارچه‌سازی اراضی بوده، در گذشته قانون اصلاحات اراضی، کشاورزی کشور را خرد کرده که باید مورد رسیدگی قرار گیرد.
نماینده مردم کاشان و آران بیدگل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه موضوع حدنگاری اراضی کشاورزی یکی دیگر از موضوعات مهم بخش کشاورزی است، تصریح کرد: کشاورزان برای دریافت تسهیلات و تضامین مربوط به آن به دلیل نداشتن سند اراضی کشاورزی دچار مشکلاتی هستند.

 

ظرف ۲ سال آینده تمامی اراضی کشاورزی کشور سند دار می‌شوند
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه قانون کاداستر در سال ۹۳ تصویب و مقرر شده بود که طی ۵ سال و تا سال ۹۹ کل اراضی کشاورزی سند دار شوند، اما بعد از پنج سال تنها ۱۰ درصد از اراضی کشاورزی سند دریافت کرده‌اند، عنوان کرد: تاخیر در اجرا و اتمام قانون کاداستر ضربه سنگینی به کشاورزان وارد کرده، اما با پیگیری کمیسیون مقرر شد طی ۲ سال آینده تمامی اراضی کشاورزی سند دار شوند.

 

قانون امنیت غذایی در دستور کار کمیسیون قرار دارد

وی با اشاره به اینکه کمیسیون کشاورزی موضوعات حوزه محیط زیست و واردات محصولات تراریخته را با جدیت پیگیری می‌کند، ادامه داد: در ۶ ماهه دوم سال اول دوره یازدهم کمیسیون کشاورزی موضوع قانون امنیت غذایی جمهوری اسلامی که از اهمیت بسیار بالایی برخور دار است، تدوین و بررسی می‌کند؛ دو قانون جامع آب و قانون آبخیزداری کشور نیز در دستور کار این کمیسیون قرار دارد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه قانون تحول کشاورزی ایران در حوزه مکانیزاسیون و نوسازی تجهیزات در دست پیگیری است، خاطرنشان کرد: تولید محصولات استراتژیک در داخل کشور و بیمه محصولات کشاورزی از موضوعاتی هستند که طی شش ماهه دوم در حوزه نظارتی بررسی می‌شوند.

 

پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نمایندگی از جامعه علمی کشور از این اقدام کمسیون کشاورزی حمایت می کند و با توجه به واردات بالای محصولات تراریخته، پیشنهاد می کند: دولت مکلف شود به جای واردات محصولات تراریخته، تولید محصولات تراریخته داخلی را در دستور کار قرار دهد. با تولید محصولات تراریخته و غیرتراریخته داخلی از حجم واردات کاسته می شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.