آیت الله رشاد : فقه باید به موازات علوم انسانی بسط پیدا کند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از خبرگزاری شبستان،

آیت الله علی اکبر رشاد، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و بزرگترین فیلسوف علوم انسانی اسلامی در همایش ملی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و توسعه علوم انسانی ضمن تبریک ایام ماه رجب  و لزوم پاسداشت و بندگی در این ماه بزرگ گفت امیدواریم در این ماه پربرکت از الطاف و نفحات و برکات الهی بهره لازم را ببریم.
 وی افزود:  از بانیان و دست‌اندرکاران برگزاری همایش ملی  گام دوم انقلاب اسلامی و توسعه علوم انسانی تقدیر و تشکر را دارم بی شک عنوان این جلسه برگرفته از واژگان کلیدی است که در بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری به چشم می‌خورد.
 آیت الله رشاد با اشاره به نبوغ انقلاب اسلامی ایران و جایگاه مقام معظم رهبری در جای جای بیانیه گام دوم انقلاب تصریح کرد: این بیانیه حکایت از بالندگی انقلاب اسلامی و عمق فکری رهبر عظیم الشأن دارد و هر از گاه نشان می دهد که مقام معظم رهبری فردی صالح  ژرف اندیش جامع الاطراف و اندیشمند بر حرم هدایت انقلاب اسلامی ایران هستند.
 وی افزود: ما پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی اسناد و بیانیه های بالادستی بسیار داشتیم که در نهادها و سازمانهای تصمیم‌گیرنده کشور تولید شدند.اما بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ایران به  تحریر مقام معظم رهبری جامع ترین و عمیق ترین و مترقی ترین سند بالادستی است که بر تمام بیانیه های گذشته اشراف دارد امروز بیانیه گام دوم انقلاب  حاکی و حاوی تعالیمی برای ساختن آینده انقلاب اسلامی است.
 آیت الله رشاد با اشاره به کلید واژه های اساسی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی عنوان کرد:تمدن، جامعه سازی،دولت سازی،تمدن سازی،و پیشرفت از جمله واژگان اصلی و محوری بیانیه گام دوم انقلاب است که همه این مضامین سراسر این بیانیه را مرتبط با علوم انسانی می کند.
 وی افزود:روزی جمعی از طلاب از من سوال کردند که چرا در بیانیه گام دوم انقلاب به صورت صریح به علوم انسانی اشاره نشده است؟من در پاسخ گفتم که سراسر این بیانیه علوم انسانی است و شما هم چون آبزیانی هستید که در اقیانوس و دریا ارتزاق و سوال ازآب می کنید.
 آیت الله رشاد عنوان کرد:اصول و مبنای علوم انسانی شامل راهنمایی شئون انسان در علوم حیات و زندگی است که به واسطه آن می توان سبک زندگی را تولید کرد.البته ما اعتقاد داریم که علوم انسانی منهای فقه بی معناست به گونه ای که فقه نیز همین ادعا را دارد که راهنمای شئون دنیوی و اخروی و همه ساحات انسانی است.
 وی افزود: اگرچه قلمرو فقه فراتر از قلمرو انسانی است اما موازاتی بین این دو مفهوم وجود دارد.بر این اساس علوم انسانی در موضوع شناسی به فقه کمک می کندو فقه نیز در علوم انسانی حکم ساز است.اینگونه است که علوم انسانی بدون فقه کفایت نخواهد کرد. علوم انسانی بدون فقه سکولار خواهد شد و خطرناک است و از طرفی فقه بدون علوم انسانی نیز نمی‌تواند کارایی داشته باشد و گره ای را باز کند.
 آیت الله رشاد تصریح کرد: فقه باید به موازات علوم انسانی بسط پیدا کند تا این دو برهم تطبیق داشته باشند امروزه فقه دارای فقر علوم انسانی است و در این روزگار با  پیشرفتها و  ابتلائات جدید زندگی مدرن نیاز به توسعه و ارتقا داد.فقه باید با منطق و مبنای اصول علمی مشخص در ۱۵۰ باب توسعه پیدا کند که فهرستی از این عناوین بدین شرح است که فقه باید در آن ورود پیدا کند.
 وی خاطرنشان کرد: فقه شریعت، فقه معنویت، فقه تحقیق و احکام پژوهش، فقه بهداشت و درمان، فقه جدید غذا و تولید غذا(شامل مسائل تراریخته)، فقه تفریحات سالم، فقه تربیت و تعلیم، فقه اخلاق و  تزکیه، فقه مدیریت و… از جمله عناوینی است که باید در آن توسعه و مطالعات گسترده انجام شود.

گفتنی است، سلسله جلسات درس خارج فقه آیت الله رشاد با عنوان “فقه مهندسی ژنتیک” برگزار می شود و پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران این جلسات را منتشر می کند. علاقه مندان می توانند این مطالب این جلسات را در اینجا مشاهده نمایند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.