خبرگزاری فارس راه خود را از فناوری هراسی جدا کند/ واکاوی یک نظر سنجی و “کمپین نه به تراریخته”

“یک جریان بددل و بدخواه که متأسفانه در داخل دانشگاه‌ها نیز حضور دارد، اصل جهش علمی کشور را که یک واقعیت عیان است، انکار و تلاش میکند با القای اینکه هیچ اتفاق علمی مهمی رخ نداده است، مردم را دچار تردید و نخبگان را ناامید کند؛ اما شما در مقابل این جریان هرگز مأیوس نشوید” مقام معظم رهبری، تاریخ 17/7/98

توقف تولید ملی محصولات تراریخته به نفع واردات تحت تأثیر فشار پوپولیسم رسانه‌ای تعدادی رسانه زرد و متأسفانه در برخی موارد سازمان صدا و سیما قرار دارد که با اشاعه شایعات و مصاحبه با افراد خاص فاقد صلاحیت علمی لازم ایجاد تشویش اذهان عمومی کرده و امنیت روانی جامعه را مختل می‌کنند.

اخیراً جریان پوپولیست ضد فناوری یا به فرموده مقام معظم رهبری جریان بددل و بدخواه، اقدام به طراحی یک نظر سنجی در خصوص محصولات تراریخته در یک گروه تلگرامی موسوم به “کمپین ملی نه به تراریخته” و یک کانال تلگرامی موسوم به ” بنیاد ملی سبک زندگی سالم” کرده است. به رفراندوم گذاشتن مبحث تخصصی به کارگیری فناوری مهندسی ژنتیک در کشاورزی و استفاده از محصولات تراریخته در شبکه اجتماعی تلگرام و نظر سنجی از افراد غیر متخصص در مورد یک فناوری بسیار تخصصی، جدیدترین حربه عوام فریبانه جریان بددل و بدخواهیست که تا به امروز برای هیچیک از اعمال خود به هیچ مرجعی پاسخگو نبوده‌­اند!

رسانه های گروهی زرد و شبه مستند‌های سراسر جعل و تحریف صدا و سیما در خصوص محصولات تراریخته موجب شده است که جریان مزبور پس از اشاعه شایعات علیه محصولات تراریخته در فضای مجازی و سوء استفاده غیر اخلاقی از تصاویر مبتلایان به سرطان و کودکان قربانی حملات شیمیایی با هدف ایجاد رعب و وحشت در مردم و برهم زدن امنیت روانی جامعه و ایجاد حس بدبینی به حاکمیت، اقدام به انجام نظر سنجی مجازی نموده تا به این ترتیب بتواند به زعم خود مسئولین نظام را تحت “فشار” قرار داده و تولید ملی را به نفع واردات همچنان متوقف نگه دارد. بدین ترتیب یک نظرسنجی با گزینه هایی ناقص و جهت دار ترتیب دادند. در این نظرسنجی “واردات”، کشت و مصرف محصولات تراریخته در یک گزینه قرار گرفتند. در حالی‌که موافقین تولید ملی و کشت محصولات تراریخته مخالف واردات این محصولات و اصولا هر نوع ماده غذایی بوده و به دنبال استقلال کامل در تولید مواد غذایی و بذور مورد استفاده در کشاورزی هستند. این ترفند با این هدف صورت گرفت تا اولا کسانی که مخالف واردات هستند نتوانند در این نظر سنجی گزینه دلخواه خود را بیابند و ثانیا اگر کسی به این گزینه رای داد او را طرفدار واردات و وارداتچی و تاجر معرفی کنند.

این نظرسنجی در تمام کانال ها و گروه‌های تلگرامی مخالفان تولید ملی محصولات تراریخته، به اشتراک گذاشته شد. تعداد مجموع اعضای ادعایی این گروه‌ها و کانال‌های مجازی که با عناوین مختلفی همچون «کمپین نه به تراریخته» و «بنیاد سبک زندگی سالم» فعالیت می‌کنند، به ظاهر به بیش از ۲۰۰ هزار نفر می‌رسد. اما پس از گذشت چندین روز از نظرسنجی کل تعداد کسانی که در این گروه ها رای مخالف به محصولات تراریخته داده بودند به چهار هزار و پانصد نفر رسید! (تصویر ۱). سپس در یک پست تلگرامی (تصویر ۱) اعلام کردند: «آفرین به ملت بزرگ ایران! ۹۷ درصد مخالف واردات و کشت و مصرف تراریخته ها! آنقدر رای دهید تا به ده هزار نفر برسد». عجبا! کل ملت بزرگ ایران از منظر ایشان حداکثر ۱۰ هزار نفر هستند!

تصویر ۱

لازم است از برگزار کنندگان این نمایش به ظاهر نظرسنجی چند سئوال پرسیده شود: اگر در  ادعای خود مبنی بر «کمپین  ۲۰۰ هزار  نفری نه به تراریخته» صادق هستید، چرا انتظار ده هزار نفر رأی مخالف با محصولات تراریخته دارید؛ آن هم در یک نظر سنجی عوام فریبانه غیر اصولی که خود ترتیب داده‌اید؟. آیا اعضای این کانال ها و گروه‌های مخالف محصولات تراریخته واقعی هستند؟ به این ترتیب باید به دنبال دویست هزار رأی باشید!

بدیهی است هر پست تلگرامی (به ویژه پست نظر سنجی که اساسا برای به اشتراک گذاری و نظر خواهی طراحی شده است)، به سرعت در فضای مجازی منتشر می‌شود. نظر سنجی فوق نیز در فضای مجازی منتشر شد و در اختیار گروه‌های دانشجویی، انجمن‌های علمی و اساتید قرار گرفت و به تدریج آرای دانشجویان و اساتید و پژوهشگران کشاورزی، که در این زمینه صاحب تخصص هستند، موجب شد تا این وضعیت کاملا تغییر کند و به ۶۹ درصد از پاسخ دهندگان موافق تراریخته و ۳۰ درصد مخالف برسد (تصویر ۲). البته به خاطر طراحی نادرست گزینه‌های این نظر سنجی، خیلی از پژوهشگران بیوتکنولوژی از پاسخ دهی به آن اجتناب کردند. چرا که هیچ گزینه‌ای برای مخالفت با واردات و موافقت با تولید ملی و مصرف محصولات تراریخته در این نظرسنجی طراحی نشده بود و عده زیادی از متخصصین بیوتکنولوژی نیز این قبیل نظر سنجی‌ها را فاقد اعتبار علمی دانسته و در آن شرکت نکردند.

تصویر 2

جریان بددل و بدخواه با تصور اینکه عوام فریبی‌هایش نتیجه بخش بوده این نمایش نظرسنجی را ترتیب داد. اما نتایج به نحو دیگری رقم خورد و آرای موافقان تراریخته به سرعت پیشی گرفت و تا جایی که مدعیان رای ۹۷ درصدی مردم! مدعی شدند پست تلگرامی نظرسنجی به سرقت رفته است (!؟) (تصویر ۳) و فایل نظر سنجی را از کمپین‌های خود حذف کردند. چنین ادعاهای سخیفی در خصوص انتشار یک پست تلگرامی نشان دهنده عمق استیصال جریان کج اندیش در برابر تلاش بی‌وقفه نخبگان و پژوهشگران بیوتکنولوژی است.

تصویر 3

آنچه در این یادداشت مد نظر است نه استناد به نتایج یک نظر سنجی مجازی برای اعتبار بخشیدن به آن، بلکه نشان دادن عمق بی‌اخلاقی جریان ضد فناوریست. بدیهی است جامعه علمی به هیچ عنوان چنین نظرسنجی هایی را در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی دارای وجاهت علمی نمی‌داند و نتایج آن هر چه باشد برای جامعه علمی قابل استناد نیست. چرا که کشاورزی و تأمین غذا گلوگاه امنیت ملی هر کشوری است. به کار گیری فناوری مهندسی ژنتیک در کشاورزی برای افزایش بهره­ وری تولید و همینطور کاهش وابستگی به دیگر کشورها در تامین کالاهای استراتژیک امری ضروری است. باید ها و نباید ها و ملاحظات پیش روی آن نیز باید توسط متخصصین امر و دانشمندان این حوزه صورت بگیرد، نه با رای گیری در شبکه های اجتماعی یا در برنامه‌های سرگرم کننده تلویزیونی (همانند آنچه در برنامه سخاوتمندانه تب تاب  شبکه سه صدا و سیما با حضور تنها میهمان برنامه شاهد بودیم)!

این حقیقت که دانستن حق مردم است، نباید دستمایه سوء استفاده برخی افراد قرار بگیرد تا با استفاده از امکانات فضای مجازی و رسانه های گروهی ابتدا مردم را از واقعیت منحرف کنند و علیه موضوعی شایعه پراکنی کنند و سپس تلاش کنند از نردبان اکثریت بالا بروند و  جهت سیاست گذاری در کشور را به نفع منافع شخصی خود تغییر دهند. در قانون ایمنی زیستی حق مردم در انتخاب، با برچسب گذاری محصولات تراریخته در نظر گرفته شده است.

حیله جدید پروفسور تحت حمایت «فارس»

در مکر جدید سرکرده مخالفت با تولید ملی تراریخته همو که مدعی بود ۹۷ درصد مردم ایران مخالف تراریخته هستند به جای نظرخواهی و نظر سنجی از مردم برای معلوم شدن وزن موافق و مخالف محصولات تراریخته در کشور، (چنانچه پیش از این با آمار دقیق نشان داده شد)،‌ وی تنها یک گزینه پیش روی مخاطبین قرار داده و برای ۵۰ هزار امضای اصلی و جعلی به التماس افتاده و پس از دوپینگ (برخی افراد نفوذی در) تسنیم و فارس تنها ۳۳ هزار امضای مخالف (صد البته جعلی) را تدارک دیده است. وی با فریب افکار عمومی مدعی شده است که اگرامضاها به ۵۰ هزار برسد آنگاه موضوع در مجلس شورای اسلامی مطرح خواهد شد. این در حالی است که موضوع تراریخته نه یک بار بلکه دهها بار در کمیسیون های کشاورزی، اصل نود و کمیسون بهداشت و همچنین در صحن علنی و تحقیق و تفحص و سخنرانی پیش از دستور و سوال از وزیر مطرح بوده و به امضاهای جعلی پروفسور هم نیازی نبوده. معلوم نیست این پروفسور شهیر! این عدد جادویی ۵۰ هزار را از کجا آورده است؟! به هر حال حنای پروفسور و همپالگی های روغن بنفشه فروشش نزد مردم و مسئولین دیگر رنگی ندارد و مردم و به ویژه مسئولین دیگر فریب او را نخواهند خورد.

لازم است جریان بددل و بدخواه ضد فناوری های نوین بداند که به فرموده مقام معظم رهبری “جوان نخبه به ایران تعلق دارد و پاره‌ی تن کشور است” و هرگز نخواهند توانست جامعه علمی و نخبگان زیست فناوری را ناامید کرده و از حرکت در مسیر تولید ملی محصولات تراریخته متوقف کنند.

منبع: مرکز جامع اطلاع رسانی زیست فناوری کشاورزی وابسته به معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.