سویای تراریخته متحمل به خشکی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران، در ادامه خلاصه ی مقاله ای آمده است که توجه اصلی آن تحمل به خشکی در سویای تراریخته است.

مطالعاتی بر روی سویای تراریخته در مرحله رویشی انجام و نحوه‌ی پاسخ به تنش خشکی توسط این گیاه کاملا بررسی شده‌ است. در مطالعه ای که توسط  Juliane Prela Marinho  و همکاران  انجام شد و نتیجه ی آن در مجله ی Agronomy Science and Biotechnology منتشر شده است،  نحوه ی پاسخ به تنش خشکی در سویای تراریخته در سه مرحله ی جوانه زنی، رویشی و زایشی بررسی شد.

 سویاهای بیان کنننده فاکتور رونویسی متصل شونده به عناصر پاسخ دهنده به تنش کم آبی (DREB2( Dehydration-Responsive Element Binding Proteins که نقش تنظیم کننده پاسخ به خشکی را دارند در شرایط گلخانه ای مورد آزمایش قرار گرفتند. نتایج نشان داد سویای تراریخته در شرایط تنش خشکی عملکرد بهتری برای پارامترهای فیزیولوژیکی و رشد نشان داد که نشان دهنده بهبود تحمل به خشکی در هر دو مرحله گیاهچه و رویشی است. هم چنین، این سویا تراریخته، در مرحله‌ی زایشی عملکرد بهتری داشت که در نهایت این مسئله بر بهبود عملکرد آن می‌ افزاید.

باتوجه به کاهش بارندگی در سال‌ های اخیر و برنامه هایی جهت حفظ منابع آبی کشور، توصیه می شود استفاده از محصولات تراریخته در برنامه های مدیریتی تصمیم گیرندگان بخش کشاورزی قرار گیرد.

علاقه مندان می توانند. اصل مقاله را از اینجا دانلود کنند.

تهیه و تنظیم: فاطمه لونی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.