زیست فناوری راه‌حلی برای کاهش استفاده بی‌رویه از سموم کشاورزی

تازه ترین مطالعات منتشر شده در مجله نیچر سلامت و ایمنی برنج تراریخته ایرانی را تایید کرد.

استفاده از فناوری‌های نو و به‌ویژه زیست‌فناوری برای حل معضلات بخش کشاورزی و تامین امنیت غذایی از ضروریات کشورهای قدرتمند جهان است. استفاده از این فناوری هاست که راه را بر استفاده بی‌رویه از سموم کشاورزی می بندد و سلامتی را برای مردم کشورهای جهان به ارمغان می آورد.

طبق گزارشی که در سال 2021 در مجله معتبر نیچر/ساینتیفیک ریپورتس منتشر شد، نتایج مطالعات انجام شده روی برنج تراریخته ایرانی مقاوم به آفت، هیچ اثر نامطلوبی از مصرف این برنج را نشان نداد.

در این مطالعه با تغذیه موش‌های مدل از برنج تراریخته، در یک دوره 90 روزه، طیف وسیعی از آزمایش‌های بالینی از جمله هماتولوژی، پارامترهای شیمی سرم، نمایه آنالیز ادرار، تیروئید و سطح هورمون‌های جنسی به علاوه ارزیابی‌های پاتولوژیک انجام شد. نتایج نشان داد، بین گروه‌های مورد مطالعه تفاوت معنی‌داری از نظر سلامت وجود نداشت. همچنین بیوشیمی خون، پارامترهای هماتولوژیک، آنالیز ادرار و سطوح هورمونی در بین گروه‌ها تفاوت معنی‌داری نداشتند. علاوه بر این هیچ تغییر هیستوپاتولوژیک در بین گروه‌ها مشاهده نشد. در نهایت این مطالعه نشان داد که برنج تراریخته مقاوم به آفت هیچ اثر نامطلوب آشکاری بر سلامت موش‌ها ندارد.

این گزارش علمی نشان می‌دهد که مصرف برنج تراریخته مقاوم به آفت آسیبی به سلامتی موش‌ها به‌عنوان حیوان مدل نمی‌رساند. از سوی دیگر در کشت و تولید برنج تراریخته مقاوم به آفت از سموم شیمیایی خطرناک برای مقابله با آفاتی همچون کرم ساقه‌خوار برنج استفاده نمی‌شود. در نتیجه این محصول نسبت به برنج‌هایی که در زمان کشت آن‌ها از سموم آفت‌کش استفاده می‌شود، سالم‌تر هستند.

این سند علمی تاییدی قاطع است، بر سال‌ها مجاهدت دانشمند فقید عرصه علم و فناوری کشور، دکتر بهزاد قره یاضی که عمر ارزشمند خود را صرف تولید اولین برنج تراریخته مقاوم به آفت در جهان و سپس ترویج زیست‌فناوری نوین در کشور کرد.

پیش از این نیز در مطالعه فراتحلیلی دیگری نشان داده شده بود که با کشت محصولات تراریخته مصرف سموم آفت‌کش در کشاورزی به مقدار 37 درصد از کاهش می‌یابد.

مطمئنا زمان آن فرارسیده است که مسئولین حوزه کشاورزی کشور به استفاده از فناوری‌های نو که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز بوده است، توجه ویژه‌ای کرده و با این روش، استفاده از سموم شیمیایی در بخش کشاورزی را کاهش دهند.

تهیه و تنظیم: ساتین اسکندری، کارشناسی‌ارشد بیوتکنولوژی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.