قره یاضی خورشید علم بیوتکنولوژی  کشاورزی ایران

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از ایسنا، در حاشیه هفدهمین کنگره ملی و سومین کنگره بین‌المللی علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران که از سه‌شنبه 5 بهمن ماه در دانشگاه شهید باهنر کرمان آغاز به کار کرده است، مراسم یادبود پرفسور بهزاد قره‌یاضی برگزار شد.

در این مراسم دکتر منصور امیدی رئیس انجمن علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران و استاد پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران مرحوم دکتر قره یاضی را دانشمندی خستگی‌ناپذیر توصیف کرد که به روز بودن، ایجاد اعتماد در جوان و فعال بودن در عرصه‌های علمی را از ویژگی‌های بارز وی نام برد.

امیدی، با تاکید بر اینکه دکتر قره یاضی در ایجاد زیر ساخت‌های لازم برای توسعه علم بیوتکنولوژی کشاورزی در کشور بسیار تلاش کرد، ادامه داد: وی بسیار در گسترش انجمن‌های علمی تلاش کرد و معتقد بود گسترش این نهادها موجب توسعه گفتمان و تبادل نظر میان اساتید و دانشجویان خواهد شد.

رییس انجمن  علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران تاکید کرد: وی همچنین همواره بر حرکت کشور به سمت دانش بنیان شدن و استفاده از فناوری‌های نوین در کشاورزی تاکید داشت و در این راستا همواره پیگیر گسترش علمی کشاورزی بوده است.

قره‌یاضی خود یک انجمن بود

دکتر محمد مقدمی عضو هیات علمی دانشگاه تبریز، قره یاضی را انسانی چند بعدی توصیف کرد که نقش بی بدیلی در ارتقا سطح بیوتکنولوژی کشور داشته است و افزود: وی دارای نقش بسیار موثر در ارتقا انجمن علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران داشت و از این جنبه چهره بسیار تاثیر گذار در رونق علم زراعت و اصلاح نباتات کشور محسوب می‌شود.

مقدمی، با بیان اینکه دکتر قره یاضی توسعه همکاری‌های بین‌المللی انجمن زراعت و اصلاح نباتات و تلاش برای توقف کنگره‌های نامعتبر و عدم حمایت این کنگره‌ها از سوی دانشگاه‌های معتبر را در کارنامه خود درج کرده است، افزود: تلاش برای تصحیح آیین نامه قانون حفاظت و بهره برداری از منابع ژنتیکی، تلاش برای حفاظت از باغستان‌ سنتی قزوین، توقف فوری احداث جاده از داخل باغ گیاه شناسی نوشهر با همکاری انجمن‌های علمی و تعامل با سازمان حفاظت محیط زیست از دیگر اقدامات وی در حوزه اصلاح نباتات بوده است.

قره یاضی خورشید علم بیوتکنولوژی  کشاورزی ایران

دکتر مختار جلالی استاد دانشگاه تربیت مدرس از دکتر قره یاضی به عنوان خورشید بیوتکنولوژی کشاورزی ایران یاد کرد و گفت: وی فردی بود که مصالح کشور را بر مصالح شخصی خود ترجیح می‌داد.

وی با تاکید بر اینکه کشورهای موفق کشورهایی هستند که به سرمایه نیروی انسانی خود بها می‌دهند، ادامه داد: بعد از جنگ جهانی دوم دو کشور آلمان و ژاپن به طور کلی تخریب شدند ولی کشور آلمان در کمتر از 50 سال به بزرگترین کشور ثروتمند قاره اروپا تبدیل شد.

وی با تاکید بر ضرورت ایجاد شرایط لازم برای بروز استعدادهای نیروهای انسانی نخبه در کشور، یادآور شد: مسوولان کشوری باید توجه داشته باشند که اکنون بزرگترین سرمایه را در اختیار دارند و این سرمایه ها توانسته‌اند محصولات باکیفیتی را تولید و به دنیا عرضه کنند.

مهندس اکرم ولیایی مسئول دبیرخانه انجمن علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران  با خوانش متنی در یادبود دکتر فقید بهزاد قره یاضی یاد ایشان را گرامی داشت”دکتر بهزاد قره یاضی بسیار کوشید تا “حق” را در حوزه‌ی ایمنی زیستی ترجمه کند و مصداق‌هایش را برای ایرانیان، برای هموطنانی که عاشقانه دوست‌شان می‌داشت، ارایه دهد. دکتر بهزاد قره یاضی امروز هست، زیرا از آن گروه انسان‌هایی بود که می‌ترسید! اما نه از مرگ، بلکه از این که وقتی زنده است، چیزی در درونش بمیرد، چیزی به نام شوریدگی و عشقی مانا برای ایران، کشوری که دوستش داشت …”

دکتر بهزاد قره‌یاضی که در روز ۱۵ خرداد سال جاری بر اثر ابتلا به کرونا دار فانی را وداع گفت،  مدرک کارشناسی  خود را در رشته مهندسی کشاورزی زراعت و اصلاح نباتات از دانشگاه گیلان و کارشناسی ارشد خود را در رشته زارعت از دانشگاه تربیت مدرس دریافت کرد. وی برای ادامه تحصیل عازم کشور فیلیپین شد و در رشته ژنتیک گرایش مولکولی مشغول به تحصیل شد و مدرک فوق دکتری خود را در رشته ژنتیک گیاهی گرایش مهندسی ژنتیک از موسسه بین المللی تحقیقات برنج فیلیپین در سال ۱۳۷۷ اخذ کرد.

قره‌یاضی از بنیان‌گذاران پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی در دولت هشتم است که مسئولیت این پژوهشکده را نیز بر عهده داشت. این چهره شاخص بیوتکنولوژی طی سال‌های گذشته از منتقدین سیاست‌های کشاورزی و به ویژه مدیریت بیوتکنولوژی کشور بوده است.

وی که پیش از این سمت‌های مختلفی از جمله معاونت وزیر و ریاست سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و ریاست دانشکده منابع طبیعی صومعه سرا را نیز عهده‌دار بوده است در سال ۱۳۷۸ پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی را تاسیس کرد  و در سال ۱۳۸۳ با تاسیس شعبه‌های منطقه‌ای آن در تبریز (شمال غرب کشور) و اصفهان (منطقه مرکزی) و رشت (منطقه شمال کشور) اقدام به توسعه این علوم در کشور کرد.

تاسیس شورای ملی ایمنی زیستی و رهاسازی اولین برنج تراریخته مقاوم به آفات جهان و تربیت صدها پژوهشگر طراز اول از جمله دستاوردهای دکتر قره‌یاضی در دور اول مدیریت خود بر این پژوهشکده بود ولی از آنجایی که مغضوب دولت احمدی نژاد بود، در این زمان از تمام مسئولیت‌های دولتی خود عزل شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.