چرا واردات محصولات تراریخته داشته باشیم اما تولید نکنیم؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی کشاورزی ایران صبح امروز 30 خرداد 1401 در مراسم افتتاحیه دومین سمپوزیوم بین المللی و چهارمین سمپوزیوم ملی کریسپر جمهوری اسلامی ایران، دکتر محمدی رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری که در همین پژوهشگاه آغاز به کار کرد، با تاکید بر فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر “جهاد تبیین”، توضیح داد که در عرصه علمی و به ویژه حوزه بیوتکنولوژی، تبیین مسایل علمی بر عهده جامعه بیوتکنولوژی است.

رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با اشاره به واردات میلیارد دلاری محصولات تراریخته در بخش کشاورزی، بر لزوم تولید این محصولات در کشور جهت تامین امنیت غذایی تاکید کرد. وی افزود: که کشور ایران دچار خشکسالی است و از سوی دیگر بحران های بین المللی از جمله جنگ اوکراین موجبات تهدیدات امنیت غذایی را فراهم آورده است. وی در ادامه به اهمیت تولید نهاده های دامی و وابستگی کشور به واردات این محصولات تاکید داشت. از سوی دیگر در بخش کشاورزی مصرف بالای آفت کش ها، علاوه بر ایجاد معضلات زیست محیطی، مشکلات سلامتی انسان از جمله بیماری ها و سرطان ها را ایجاد کرده است که با تولید محصولات مقاوم به آفت و بی نیاز از مصرف آفت کش ها، این مشکل قابل حل است و از سوی دیگر یکی از ارکان تامین امنیت غذایی، تولید غذای سالم است که با حذف آفت کش ها می توان به این مهم دست یافت. دکتر محمدی در ادامه افزود:  کشاورزی مبتنی بر فناوری های نو با توجه به توسعه پایدار راه حل این معضلات است. در ادامه ایشان ضمن تاکید بر استفاده از مهندسی ژنتیک، به توضیح فناوری های نوظهوری همچون کریسپر و رترون ها پرداخت و تاکید کرد که استفاده از این فناوری هاست که موجبات نیل به امنیت غذایی پایدار را فراهم خواهد اورد.

در ادامه ایشان ابراز تاسف از اینکه حوزه کشاورزی در کشور از وابسته ترین موارد است، بر لزوم کشاورزی دانش بنیان بنا بر فرموده مقام معظم رهبری تاکید داشت. ایشان توضیح داد که فناوری بیوتکنولوژی از پیشرفت بالایی در جمهوری اسلامی در مقایسه با کشورهای تولید کننده و صادر کننده محصولات تراریخته برخوردار است اما تولید در ایران صفر است و در کشوری مانند آرژانتین بسیار بالاست و حتی ایران سالانه میلیاردها دلار محصولات تراریخته از این کشور وارد می کند. در ادامه ایشان ابراز گلایه مندی کردند که چرا ایران باید وارد کننده باشد اما تولید کننده نباشد؟

گفتنی است که پروفسور بهزاد قره یاضی حدود 20 سال پیش اولین برنج تراریخته مقاوم به آفت و بی نیاز از مصرف سموم را در جهان تولید کرد و سال های ارزشمند خود را جهت استفاده از این محصول در کشور و بهره مندی مردم و کشاورزان از فواید آن، صرف کرد و با ناملایمات زیادی روبرو بود.

تهیه و تنظیم خبر: ساتین اسکندری، کارشناس ارشد زیست شناسی سلولی-مولکولی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.