انجمن ایمنی زیستی ایران برگزار کرد: کارگاه آموزشی “اطلاع رسانی علمی در مورد بیوتکنولوژی برای عموم” در مالزی

کارگاه آموزشی “اطلاع رسانی علمی در مورد بیوتکنولوژی برای عموم” در حاشیه حضور هیئتی از سوی انجمن ایمنی زیستی در جشنواره بیوتکنولوژی مالزی در روزهای دوشنبه 27 و سه شنبه 28 سپتامبر 2010 در دانشگاه موناش مالزی و به میزبانی مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی مالزی برگزار شد. این جلسه با هدف کسب تجربیات مراکز اطلاعات بیوتکنولوژی کشورهایی همچون فیلیپین، پاکستان و مالزی که چندین سال در امر تبادل اطلاعات سابقه دارند، برگزار شد.

 کارگاه آموزشی "اطلاع رسانی علمی در مورد بیوتکنولوژی برای عموم" در حاشیه حضور هیئتی از سوی انجمن ایمنی زیستی در جشنواره بیوتکنولوژی مالزی در روزهای دوشنبه 27 و سه شنبه 28 سپتامبر 2010 در دانشگاه موناش مالزی و به میزبانی مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی مالزی برگزار شد. این جلسه با هدف کسب تجربیات مراکز اطلاعات بیوتکنولوژی کشورهایی همچون فیلیپین، پاکستان و مالزی که چندین سال در امر تبادل اطلاعات سابقه دارند، برگزار شد.
کارگاه با سخنرانی دکتر بهزاد قره یاضی در مورد اهمیت بیوتکنولوژی در رفع فقر و گرسنگی در جهان آغاز شد. مدرسین این دوره خانم اولا نیوارا از کشورفیلیپین، خان دکتر ماریشل از سرویس بین المللی دستیابی و استفاده از بیوتکنولوژی کشاورزی، خانم دکتر خانم ماهالتچومی آروجانان و همکاران ایشان آقایان نیکلاس و کارن بودند.
اهمیت و چگونگی اطلاع رسانی صحیح و علمی،مقابله با نشر خرافه و اطلاعات غلط و حتی دروغ و غیر علمی و نقش آن در توسعه علوم به ویژه در توسعه بیوتکنولوژی یکی از محورهای اصلی سخنرانان بود. روش های ایجاد اطلاعات با گرو های مختلف مردم مانند زنان خانه دار،کشاورزان، سیاستمداران و مسئولان دولنی،دانشجویان و اساتید، پژوهشگران و ارباب رسانه های عمومی به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
نحوه شکل گیری مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی مالزی در سال 2000 و انتقال تجارب این مرکز فعال و دستاوردهای آن از دیگر موضوعات تدریس شده در این کارگاه بود. مرکز تبادل اطلاعات بیوتکنولوژی مالزی، یک سازمان غیر دولتی مستقل است که در سال 2003 به ثبت رسیده و حدود 17000 نفر عضو اعم از متخصصین بیوتکنولوژی، صاحبان صنایع، روزنامه نگاران و اصحاب مطبوعات و افراد علاقمند به کسب اطلاعات در این زمینه، دارد که مشخصات آنها در لیست پست الکترونیک این مرکز وجود داشته و مسئولین مرکز، اطلاعات و اخبار را به صورت طبقه بندی شده برای این افراد ارسال می کنند.
بهرهوری بالا در استفاده از کادر علمی و فضا از نکات قابل توجه دیگر تجارب مرکز اطلاعات مالزی بود. بر اساس گزارش دکتر آروجانان، اداره این مرکز توسط یک مدیر و دو کارمند جوان که مسئول نگهداری سایت و گردآوری اطلاعات و داده ها و بارگذاری آنها روی سایت هستند صورت می‌گیرد. سیاست گذاری توسط شورایی متشکل از نمایندگان دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، و حتی صنایع انجام می‌شود. این شورا سالی دوبار تشکیل جلسه می‌دهد.
نکات کلیدی و نحوه ارائه اطلاعات در سایت مرکز نیز از نکات مطرح شده دیگر در این کارگاه بود. در پایان سرکار خانم دکتر سمر یوسف مسئول مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی پاکستان ضمن تشریح تاریخچه تاسیس مراکز اطلاعات بیوتکنولوژی منطقه تجارب پاکستان در این مورد را به شرکت کنندگان منتقل کردند.
از نظر شرکت کنندگان ایرانی، برگزاری جشنواره بیوتکنولوژی و فعالیت‌های جانبی آن توسط مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی مالزی یکی از جالبترین موارد بود. در پایان جلسه، هدایایی از طرف مسئولان برگزاری دوره تبادل شد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.