حضور انجمن های علمی ایران در پنجمین اجلاس متعاهدین پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا

پنجمین اجلاس متعاهدین پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا دقایقی پیش با حضور بیش از دو هزار نفر از نمایندگان کشورهای متعاهد، سازمان‌های بین‌المللی، گروه‌های غیردولتی و رسانه های‌عمومی در شهر ناگویای ژاپن گشایش یافت. این اجلاس که هر دو سال یک بار برگزار می‌شود نقش تصمیم گیرنده و مهمی را در توسعه بیوتکنولوژی جدید (مهندسی ژنتیک) و ایمنی زیستی دارد.

 پنجمین اجلاس متعاهدین پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا دقایقی پیش با حضور بیش از دو هزار نفر از نمایندگان کشورهای متعاهد، سازمان‌های بین‌المللی، گروه‌های غیردولتی و رسانه های‌عمومی در شهر ناگویای ژاپن گشایش یافت. این اجلاس که هر دو سال یک بار برگزار می‌شود نقش تصمیم گیرنده و مهمی را در توسعه بیوتکنولوژی جدید (مهندسی ژنتیک) و ایمنی زیستی دارد. هم اکنون بیش از 150 کشور جهان عضو پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا هستند و تعدادی از آن‌ها دارای قانون ملی ایمنی زیستی نیز هستند.
در این اجلاس حضور قوی و موثر هیئت اعزامی از سوی انجمن‌های علمی (رئیس انجمن علمی ایمنی زیستی و رئیس انجمن بیوتکنولوژی ایران) قابل ملاحظه است. مهم‌ترین موضوعاتی که در دستور کار این اجلاس قرار دارند عبارتند از:
·        نحوه جبران خسارات احتمالی ناشی از تبادل فرامرزی موجودات زنده تراریخته
·        گزارش کمیته پایبندی (شورای حکام) پروتکل در مورد پایبندی اعضا به تکالیف ناشی از قبول عضویت در پروتکل
·        برنامه‌ریزی استراتژیک دهه آینده پروتکل (2011 تا 2020)
·        مرور فعالیت های اتاق تهاتر ایمنی زیستی
·        تصویب راهنمای آنالیز احتمال خطر
·        نحوه استفاده از گروه متخصصان ایمنی زیستی
·        نحوه اطلاع رسانی به عموم و مشارکت عمومی
ایران با تصویب پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا در سال 1382 و تصویب قانون ملی ایمنی زیستی در سال 1387 جزو یکی از کشورهایی است که تولید، رهاسازی، کشت، واردات، صادرات و مصرف محصولات تراریخته (مهندسی ژنتیک شده) را بر اساس قانون مجاز شمرده و دولت را مکلف به تسهیل و ایجاد تمهیداتی برای تحقق این موارد نموده است. بر اساس همین قانون دولت مکلف به تشکیل شورای ملی ایمنی زیستی با حضور نمایندگانی از انجمن های علمی ذیربط شده است. با وجود تشکیل جلسه شورای ملی ایمنی زیستی هیچ یک از نمایندگان معرفی شده از سوی انجمن‌های ایمنی زیستی و بیوتکنولوژی تا کنون برای شرکت در جلسات و مشارکت قانونی در پیشبرد مهندسی ژنتیک و ایمنی زیستی از سوی دولت فراخوانده نشده‌اند. گزارش های بعدی پنجمین نشست پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا را در همین صفحه ملاحظه خواهید کرد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.