آغاز به کار دهمین کنفرانس متعاهدین کنوانسیون تنوع زیستی با سخنرانی وزیر محیط زیست ژاپن

دهمین کنفرانس متعاهدین کنوانسیون تنوع زیستی صبح روز گذشته با حضور بیش از دو هزار نفر از بیش از 180 کشور عضو، سازمان‌های بین‌المللی، سازمان‌های غیردولتی و رسانه‌های عمومی با سخنرانی دکتر ریو موتسوموتو وزیر محیط زیست ژاپن در شهر ناگویای این کشور آغاز به کار کرد.

دهمین کنفرانس متعاهدین کنوانسیون تنوع زیستی صبح روز گذشته با حضور بیش از دو هزار نفر از بیش از 180 کشور عضو، سازمان‌های بین‌المللی، سازمان‌های غیردولتی و رسانه‌های عمومی با سخنرانی دکتر ریو موتسوموتو وزیر محیط زیست ژاپن در شهر ناگویای این کشور آغاز به کار کرد. این کنفرانس که دو هفته به طول خواهد انجامید به دنبال پنجمین اجلاس متعاهدین پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا و اجلاس “دسترسی و تقسیم منافع” مربوط به کنوانسیون تنوع زیستی که هردو و به طور همزمان در ناگویا برگزار شده بود تشکیل شده است.
این اجلاس‌ها با توجه به همزمانی آن با سال تنوع زیستی، از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند. جمهوری اسلامی ایران با وجود برخورداری از تنوع زیستی بی نظیر به ویژه در حوزه غذا و کشاورزی غایب بزرگ اجلاس “دسترسی و تقسیم منافع” بود. در اجلاس متعاهدین پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا نیز هر سه عضو هیئت ایرانی از سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی بودند که در طول بیش از یک دهه مذاکرات مربوط به پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا بی‌سابقه بوده است. مصوبه سفر رئیس دبیرخانه شورای ملی ایمنی زیستی با وجود آمادگی قبلی به موقع “نرسید”. هیئت اعزامی از سوی وزارت جهاد کشاورزی نیز به زحمت و با یک روز تاخیر در اجلاس کارتاهنا حاضر شد.
بر اساس برنامه اعلامی کنفرانس متعاهدین کنوانسیون تنوع زیستی قرار است با نشست مسئولین رده بالای کشورهای عضو (وزرا و یا معاونین آن‌ها) خاتمه یابد. با وجود اختلاف نظرهای گسترده بین کشورهای در حال توسعه و کشورهایی که از تنوع زیستی غنی برخوردار هستند از یک سو و کشورهای صنعتی و صاحب فناوری از سوی دیگر و شکاف عمیقی که از جنبه دسترسی به تنوع زیستی و تقسیم منافع ناشی از آن وجود دارد، دستیابی به یک پروتکل مود تفاهم در این مورد مشکل به نظر می‌رسد. هیئت ایرانی شرکت کننده در دهمین کنفرانس متعاهدین کنوانسیون تنوع زیستی در پایین ترین سطح خود و در صورت “رسیدن” اعضای هیئت، سه نفر خواهند بود. دکتر جواد مظفری رئیس بانک ژن ملی گیاهی ایران؛ یکی از اعضای این هیئت، روز شنبه وارد ناگویا شده است.
سال 2010 از سوی سازمان ملل متحد به عنوان سال تنوع زیستی معرفی شده است. کشور ایران و به ویژه سازمان حفاظت محیط زیست برنامه‌های کافی و درخور توجهی را برای استفاده بهینه از این سال و به ویژه جلب توجه عمومی و مسئولین کشور به اهمیت تنوع زیستی در حیات بشر و نسل‌های آینده انجام نداده است.
آخرین اطلاعات مربوط به دهمین کنفرانس تنوع زیست از وبگاه http://www.cbd.int/nagoya/ قابل دسترسی است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.