واکنش به فناوری هراسی: بیایید با اطلاع‌رسانی صحیح برای بیوتکنولوژی فرهنگ سازی کنیم

یادداشتی از دکتر رضا شهریاری در پاسخ به مطلبی با عنوان” تراریخته‌ها دشمنان تنوع زیستی و قاتلان شهروندان” ارائه شده است که از نظر مخاطبان محترم می‌گذرد.

 
این چنین طرز تفکر و بیان را که در مقاله سرکار خانم الهه موسوی دیدم، نمی پسندم. دید ایشان تک بعدی است. بهتر است مطالعه شان را بیشتر کنند و با وسعت تفکر و بیان بیشتر مسائل را مطرح کنند تا تجزیه و تحلیل مسایل توسط ایشان به درستی انجام یابد و به ارائه طریق بپردازند.
مطالبی که در این مقاله تدوین کرده اند، نشان می دهد که ایشان اطلاع کافی از مراحل رهاسازی یا معرفی یک رقم یا واریته زراعی یا گیاه تراریخته به زارعین ندارند. دیدگاه تند و تیز ایشان نسبت به تحقیقات و رهاسازی گیاهان تراریخته نشان می دهد که ممکن است در مقاله بعدیشان اصلاح نباتات را نیز به تمسخر بگیرند.در اصلاح نباتات کل ژن‌های موجود در روی یک کروموزوم انتقال می‌یابد٬ و اگر نوشته‌های فوق صحیح باشد٬ این اصلاح‌نباتات است که خطر دارد نه تراریخته‌ها که یک ژن در آن جابجا می‌شود.
می دانیم که فرقه هایی در خارج از کشور وجود دارد که با هر گونه دخالت بشر برای ایجاد گیاهان جدید حتی از طریق اصلاح نبات مخالفند. به هر حال قوانین حاکم می تواند راه ساز باشد. چرا وقتی یک چیز جدید به میدان می آید، همه باید آن را بکوبند؟ چرا مزایا و معایب آن را بی طرفانه و با استناد به مدارک علمی معتبر بیان نمی کنند؟ چرا مثل سایر کشورهایی که این راه را پیموده اند، سرکارخانم الهه موسوی نیز که علاقه به تدوین چنین مقالاتی دارند، در باب فرهنگ سازی بیوتکنولوژی در بین مردم و مسئولین نمی پردازند؟
 امیدوارم مقاله بعدی ایشان رنگ و بوی دیگری داشته باشد و سعی نکنند به تعدادی از متخصصین کشور که عمر خود را در این راه گذاشته اند و از افتخارات علمی کشور محسوب می شوند، ایراد وارد کنند. درست است که انجام آزمایشات مهندسی ژنتیک گیاهی پر هزینه است، ولی دلیل بر تعطیلی آن نیست. یک کشور برای پیشرفت باید در تمام ابعاد پیش برود. در مقابل آزمایش هایی هم انجام می شود که هزینه های بسیار اندکی دارد. همه برای تامین غذای کافی و سالم برای مردم کشور است. امنیت غذایی دغدغه ذهنی همه است؛ به ویژه “متخصصین مهندسی ژنتیک” .
Reza Shahryari
Faculty Member
Islamic Azad University, Ardabil Branch, Iran
Department of Agronomy and Plant Breeding
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.