موفقیت بی سابقه فیزیکدانان در کنترل اتم های ضد ماده

به گزارش نشریه نیچر اینترنتی ماه نوامبر، فیزیکدانان توانسته‌اند برای اولین بار در تاریخ اتم‌های ضد ماده را برای مدت زمان کافی در کنترل خود قرار دهند تا بتوانند با استفاده از ابزار علمی در مورد آن‌ها تحقیق کنند.

به گزارش نشریه نیچر اینترنتی ماه نوامبر، فیزیکدانان توانسته‌اند برای اولین بار در تاریخ اتم‌های ضد ماده را برای مدت زمان کافی در کنترل خود قرار دهند تا بتوانند با استفاده از ابزار علمی در مورد آن‌ها تحقیق کنند. این آزمایش تحقیقاتی که زیر عنوان ابتکار علمی "آلفا" تکمیل شده است، ثمره همکاری یک گروه بین‌المللی ست که محققان کانادایی ریاست آن را به عهده داشته‌اند.
همزمان با تبدیل توده به انرژی وبه هنگام برخورد ذرات، معادل ماده، ضد ماده تولید می‌شود و گمان می‌رود به هنگام "انفجار بزرگ "(Big Bang) و در آغاز پیدایش کائنات نیز همین اتفاق روی داده است. به همین دلیل فیزیکدانان از کمبود مقدار قابل توجه ضد‌ ماده در جهان هستی در تعجب هستند.
ماکوتو فوجیوارا، پژوهشگر کانادایی در این مورد گفته است: "ما بسیار خوشحالیم که در واقع توانسته‌ایم اتم‌های ضد ماده را در مقیاس زمانی لازم کنترل کنیم تا بتوانیم با بررسی ویژگی‌های آن، تفاوت‌های آن با ماده را دریابیم". بنا به گفته فوجیوارا، این کشف دانشمندان را قدمی به حل راز سرنوشت بیشتر ضد ماده در کائنات و جهان هستی نزدیک‌تر می‌کند.
علاقه و کنجکاوی دانشمندان به تحقیق در مورد ضد ماده با ماده، یافتن کلیدهایی برای راز ناپدید شدن ظاهری ضدماده است. اما مشکل این است که ماده و ضد ماده به محض برخورد نابود می شوند و انرژی تولید می‌کنند.
به این علت که کائنات از ماده تشکیل شده است، اتم‌های ضد ماده‌ای که به طور مصنوعی تولید می‌شدند، هم‌اکنون به اندازه فقط یک میلیونیوم ثانیه دوام می‌آورند و سپس با دیواره‌های ماده ظرف خود برخورد کرده و نابود می‌شوند.
نتایج این پژوهش جدید که در آزمایشگاهی در حومه ژنو در سوئیس انجام شد، حاکی از آن است که پیشگیری از نابودی اتم‌های آنتی ئیدروژن برای مدت زمان تقریباً یک دهم ثانیه و دور کردن آن ها از دیواره‌های ظرفشان، یکی از راه‌های به دام انداختن آن‌هاست.
آنتی ئیدروژن از آمیزش آنتی پروتون‌ها (ضدماده همتای ذرات اتمی که پروتون نامیده می شوند) و پوزیترون‌ها (ضدماده همتای اکترون‌ها) تولید می‌شوند. این ذرات باردار هستند و بنابراین دانشمندان توانسته‌اند با استفاده از میدان‌های الکتریکی آن‌ها را تا چند روز در کنترل خود داشته باشند.
دکتر فوجیوارا، دانشمند و محقق "تریومف"، "آزمایشگاه ملی کانادا برای اجزا و فیزیک هسته ای" در ونکوور گفته است: "با وجودی که آنتی ئیدروژن‌ها خنثی هستند و از این راه کنترل نمی‌شوند، اما میزان بسیار بسیار اندکی مغناطیس دارند و دانشمندان توانستند با تولید یک میدان مغناطیسی بسیار کوچک، حدود ۳۸ اتم این آنتی‌ئیدورژن‌ها را به دام بیاندازند". بنا به گفته این پژوهشگران، در قدم بعدی، این گروه بین المللی روی اتم‌هایی آزمایش خواهد کرد که به کنترل دانشمندان درآمده‌اند.

چهل و دو فیزیکدان از پانزده موسسه علمی سراسر جهان در این تحقیق شرکت کرده‌اند. سیزده دانشمند از کانادا و بقیه از کشورهای ایالات متحده، دانمارک، ژاپن، سوئد، فلسطین اشغالی، بریتانیا و برزیل بوده‌اند (ماخذ:VOA).

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.