اولین جلسه کمیته علمی سومین همایش ملی ایمنی زیستی برگزار شد.

تهیه و تنظیم: مهندس فهیمدخت مختاری.
در اولین جلسه کمیته علمی، شعار سومین همایش ملی ایمنی زیستی به تصويب رسيد”
مهندسي ژنتيك، امنيت غذايي و توسعه پايدار”
در این جلسه که با حضور بیش از 35 نفر از متخصصین، محققین و دست‌اندرکاران رشته‌های مختلف مرتبط با مهندسی ژنتیک و ایمنی زیستی برگزار شد، علاوه بر تأکید بر ضرورت برگزاری و تعیین اهداف همایش، پیش‌نویس فراخوان اولیه نیز تهیه شد.

تهیه و تنظیم: مهندس فهیمدخت مختاری
در اولین جلسه کمیته علمی، شعار سومین همایش ملی ایمنی زیستی به تصويب رسيد
                            مهندسي ژنتيك، امنيت غذايي و توسعه پايدار
در این جلسه که با حضور بیش از 35 نفر از متخصصین، محققین و دست‌اندرکاران رشته‌های مختلف مرتبط با مهندسی ژنتیک و ایمنی زیستی برگزار شد، علاوه بر تأکید بر ضرورت برگزاری و تعیین اهداف همایش، پیش‌نویس فراخوان اولیه نیز تهیه شد.
دکتر بهزاد قره‌یاضی، دبیر علمی سومی همایش ملي ایمنی زیستی که قرار است در 25 و 26 خرداد ماه سال 1390 با عنوان "ایمنی زیستی و مهندسی ژنتیک" برگزار شود، پس از توضیح درباره چگونگی برگزاری همایش‌های اول و دوم، اظهار داشتند که با توجه به توسعه مهندسی ژنتیک و گسترش تولید محصولات تراریخته در سراسر جهان و ایمنی این محصولات و بخصوص با عنایت به تصویب پروتکل الحاقی در سال جاری که لزوم توجه هر چه بیشتر کشورهای در حال توسعه را در این زمینه می‌طلبد، انجمن ایمنی زیستی ایران قصد دارد سومین همایش ملی ایمنی زیستی را با عنوان فوق‌الذکر برگزار نماید، که در این خصوص برای کمیته علمی از 56 نفر از برجسته‌ترین نخبگان این رشته و رشته‌های مرتبط دعوت به عمل آمده است. وی با اشاره به حضور ارزشمند متخصصین در جلسه، این استقبال را نشانه توجه جامعه متخصصین به این مقوله دانستند که نوید برگزاری همایشی پربار و موفق را می‌دهد.
با توجه به نظر و رإی حضار در مورد چگونگی اعلام همایش، مقرر شد که دو فراخوان داده شود، که پیش‌نویش اولین فراخوان در جلسه بررسی شده و با اعمال نظرات شرکت‌کنندگان به تصویب رسید. بیشترین بحث به اهداف و محورهای همایش اختصاص یافت. اهداف "بررسي راستي و ناراستي نگراني‌هاي ابراز شده و رفع شبهه در مورد سلامتي محصولات تراريخته" و "فرهنگ سازي بهره برداري ايمن از محصولات حاصل از مهندسي ژنتيك" به عنوان دو هدف اصلي از برگزاري اين همايش به تصويب حضار رسيد.
حاضرين در جلسه با توجه به اهميت مهندسي ژنتيك براي نيل به خودكفايي و حفاظت از محيط زيست شعار
"مهندسي ژنتيك، امنيت غذايي و توسعه پايدار"
را براي اين همايش ملي به تصويب رساندند.
نحوه ارائه مقالات کلیدی، شفاهی و پوستر تصویب شده و مقرر شد که برای سخنرانی‌های کلیدی از متخصصین برجسته با همه سلايق دعوت بعمل آید. چگونگی ارسال چکیده مقالات نیز به بحث گذاشته شده و با ارسال چکیده مفصل برای مقالات شفاهی و پوستر موافقت شد.
همچنین با توجه به گستردگی محصولات حاصل از بیوتکنولوژی کشاورزی و مسائل مربوط به آن، شرکت‌کنندگان با اتفاق آرا به این نتیجه رسیدند، که از آقای دکتر خلیلیان وزیر محترم جهاد کشاورزی برای ریاست همایش دعوت بعمل آید.
نکته جالب توجه این بود که با وجود اینکه قرار بود جلسه ساعت 11 خاتمه یابد و دکتر قره‌یاضی نیز در ساعت مقرر ختم جلسه را اعلام نمودند ولی از حضار خواستند که در صورت تمایل در جلسه حضور داشته باشند، اکثر قریب به اتفاق شرکت‌کنندگان به منظور رسیدن به اتفاق نظر در مورد اهداف، شعار و محورهای همایش تا نزدیک ساعت 1 بعداز ظهر در جلسه حضور داشتند. همچنین حضور افرادی جون دبیر محترم شورای ملی ایمنی زیستی، رئيس محترم کمیته حقوق، استاندارد و ا خلاق زیستی ستاد زیست فناوری، رئيس محترم دانشكده فناوري هاي نو دانشگاه شهيد بهشتي، رئيس محترم انجن بيوتكنولوژي و دانشمندان و متخصصین مراكز علمی و از شهرستان‌هاي كرمان، مشهد، تبريز٬ اروميه و كرج نشاندهنده اتفاق آرای گروه‌های مختلف و توافق بر اهمیت مسئله ایمنی زیستی است.
مركز اطلاعات بيوتكنولوژي ايران بر خود فرض مي‌داند از كليه متخصصين در رشته هاي محيط زيست، ايمني زيستي، بيوتكنولوژي، مهندسي ژنتيك، پزشكي و رشته هاي مرتبط براي شركت در اين همايش ملي دعوت به عمل آورد.
 
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.