بیش از 62 درصد پنبه جهان تراریخته است و از طریق بیوتکنولوژی تولید می‌شود.

رفیق چاودری، رئیس بخش اطلاعات فنی کمیته‌ مشاور بین‌المللی پنبه با اعلام این آمار در مراسم افتتاحیه پنجمین اجلاس شبکه تحقیق و توسعه پنبه آسیا افزود: بیش از 80 درصد پنبه جهان در آسیا تولید و 75 درصد آن در منطقه مصرف می شود.

رفیق چاودری، رئیس بخش اطلاعات فنی کمیته‌ مشاور بین‌المللی پنبه با اعلام این آمار در مراسم افتتاحیه پنجمین اجلاس شبکه تحقیق و توسعه پنبه آسیا افزود: بیش از 80 درصد پنبه جهان در آسیا تولید و 75 درصد آن در منطقه مصرف می شود. استفاده از پنبه بی‌تی، استفاده از پنبه هیبرید و کنترل تلفیقی آفات مهمترین دستاوردهای جهانی در مورد توسعه پنبه و تبدیل کشورهای آسیایی از وارد کننده این محصول به صادر کننده آن محسوب می‌شوند.

گفتنی است با وجود برتری علمی ایران در منطقه طی دهه گذشته، به دلیلی برخی مخالفت‌های وزیر پیشین جهاد کشاورزی (مهندس اسکندری) و برخی از مدیران منصوب وی در بیوتکنولوژی که همچنان باقی مانده‌اند کشور ایران اکنون بیشترین واردات پنبه را تجربه می‌کند. یادآوری این نکته نیز خالی از لطف نیست که روزگاری پنبه به عنوان طلای سفید از اقلام صادراتی دوم تا پنجم کشور بوده است. مخالفت با توسعه مهندسی ژنتیک در کشاورزی مانند استفاده از واریته‌های تراریخته پنبه در حالی صورت می‌گیرد که قیمت جهانی پنبه (که بیش از 62 درصد آن تراریخته است) برای اولین بار در تاریخ از مرز هر کیلو 5 دلار گذشته و افزایش قیمت جهانی همچنان ادامه دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.