با پیشی گرفتن از ترکیه، ایران در تولیدات علمی در جایگاه اول کشورهای اسلامی و منطقه قرار می‌‌گیرد.

دکتر بهزاد قره‌یاضی رئیس گروه فناوری‌های نو مرکز تحقیقات استراتژیک که با دعوت دانشگاه آنکارا در جمع اساتید و دانشجویان دانشکده کشاورزی این دانشگاه سخنرانی می‌کرد ضمن برشمردن پیشرفت‌های علمی ایران پس از پیروزی انقلاب گفت: ” دانشمندان ترک با انتشار…..

دکتر بهزاد قره‌یاضی رئیس گروه فناوری‌های نو مرکز تحقیقات استراتژیک که با دعوت دانشگاه آنکارا در جمع اساتید و دانشجویان دانشکده کشاورزی این دانشگاه سخنرانی می‌کرد ضمن برشمردن پیشرفت‌های علمی ایران پس از پیروزی انقلاب گفت: " دانشمندان ترک با انتشار 19310 و 20693 مقاله نمایه شده در ISI به ترتیب در سال‌های 2008 و 2009 میلادی رتبه اول جهان اسلام و کشورهای منطقه را از این لحاظ داراست. ایران با انتشار 11155 و 14195 مقاله در مدت مشابه از این جنبه دربین کشورهای جهان سوم و کشورهای منطقه حائز جایگاه دوم است". وی در ادامه افزود: "اما باید توجه داشت که بر اساس آخرین مطالعات انجام شده توسط انجمن سلطنتی انگلستان ایران از نظر رشد انتشار مقالات علمی رتبه اول جهان را به خود اختصاص داده است". او نتیجه گیری کرد که "در صورت استمرار این وضعیت ایران در مدت سه تا 4 سال از ترکیه هم پیشی خواهد گرفت. در برخی از رشته ها مانند مهندسی ژنتیک و ایمنی زیستی ایران هم اکنون هم در رتبه اول کشورهای اسلامی و منطقه قرار گرفته است". وی این موفقیت‌ها را نتیجه خودباوری ناشی از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری داهیانه امام خمینی (ره) و حمایت همه دولت‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی عنوان کرد.

رئیس انجمن ایمنی زیستی کشورمان ضمن تشریح دستاوردهای مهندسی ژنتیک در کشورمان از قانون ایمنی زیستی ایران به عنوان نمونه‌ای مترقی برای الگوبرداری توسط کشورهای مسلمان و منطقه یاد کرد. وی تولید تجاری و رهاسازی برنج تراریخته در سال 2004 میلادی و موفقیت سایر پژوهشگران در زراعت مولکولی و مهندسی ژنتیک محصولاتی مانند پنبه، چغندر قند، نخود، عدس به عنوان نمونه‌هایی از وقوع انقلاب علمی در ایران ذکر کرد که به دست دانشمندان سخت کوش و متعهد کشورمان محقق شده است.

گفتنی است قانون ایمنی زیستی مورد اشاره رئیس انجمن ایمنی زیستی در حال حاضر در فهرست قوانینی قراردارد که اجرای آن از سوی دولت متوقف است و با وجود اینکه در این قانون دولت مکلف شده است تمهیدات لازم را برای تولید، خرید، فروش، واردات، صادرات و مصرف محصولات مهندسی ژنتیک شده (تراریخته) انجام دهد٬ برخی از مدیران میانی اجرای این قانون را متوقف کرده و تولید محصولات تراریخته در کشور به طور کامل متوقف شده و احتمالا تنها تعدادی از کشاورزان پیشرو قدری برنج تراریخته را به زیر کشت می‌برند. اگرچه رئیس مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران در سخنرانی های برون مرزی خود اشاره‌ای به این موارد نمی‌کند اما ایران با وجود برتری علمی در زمینه مهندسی ژنتیک، از جنبه تولید این قبیل محصولات بعد از کشورهایی نظیر مصر، پاکستان، بورکینافاسو و میانمار قراردارد. وی دلیل این عقب افتادگی را ناشایسته سالاری در انتخاب مدیران بیوتکنولوژی (به ویژه در کشاورزی) و دانایی ستیزی و فناوری هراسی برخی مدیران میانی دولت عنوان کرده است. تلاش‌های انجمن ایمنی زیستی و سایر انجمن‌های علمی ذیربط برای معرفی نماینده‌ای برای حضور در شورای ملی ایمنی زیستی و انتقال کانون ملی از وزارت امورخارجه به وزارت جهاد کشاورزی (موضوع قانون ایمنی زیستی) به نتیجه‌ای نرسیده است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.