تجلیل از خادم “خاک”

در مراسم افتتاحیه اولین کنگره ملی کشاورزی ترکیه در دانشگاه عثمان قاضی که با حضور رئیس انجمن ایمنی زیستی و تعدادی از پژوهشگران بخش کشاورزی کشور برگزار شد، از خدمات دکتر خیرالدین کاراچا تقدیر شد.

 در مراسم افتتاحیه اولین کنگره ملی کشاورزی ترکیه در دانشگاه عثمان قاضی که با حضور رئیس انجمن ایمنی زیستی و تعدادی از پژوهشگران بخش کشاورزی کشور برگزار شد، از خدمات دکتر خیرالدین کاراچا تقدیر شد. دکتر کاراچا بنیانگذار و رئیس بنیاد وقف تما است. این بنیاد، وقف جلوگیری از فرسایش خاکی در کشور شده است. این بنیاد با آموزش مردم و مسئولین در مورد اهمیت حفاظت از مراتع و با کاشت گیاهان مناسب مناطق مرتعی خدمات زیادی را در احیای مراتع و جلوگیری از فرسایش خاک به عنوان یکی از منابع پایه اصلی تولید ارائه کرده است. او زندگی پربار خود را وقف خاک کرده است. امروز از خادم خاک در ترکیه تقدیر شد.

گفتنی است کشورما دارای یکی از بیشترین میزان فرسایش خاکی در بین کشورهای جهان است. متخصصین بر این باورند که تشکیل خاکی به عمق یک سانتی متر بین 100 تا 1000 سال به طول می‌انجامد. بنابراین اراضی ارزشمندی که برای  مثال در شمال کشور وجود دارند و عمق خاک در آن‌ها بین 30 تا 60 سانتی متر است حاصل دهها هزار سال کار بی‌امان ابرو باد و مه و خورشید و فلک هستند. گاهی در فضای ناشایسته سالاری و بر اساس تصمیم یک مدیر دانایی ستیز مساحت عظیمی از ارزشمندترین اراضی کشور به فعالیت‌هایی اختصاص می‌یابد که می‌توانند در مکان‌های دیگری احداث شوند. بنابراین حاصل دهها هزار سال طبیعت در اثر تصمیم یک مدیر دانایی ستیز در مدت بسیار کمی نابود می‌شود. کشور ما هم کاراچا کم ندارد. پروفسور کوثرها، پروفسور ملکوتی‌ها در حوزه خاک و دگرانی در سایر حوزه‌ها هستند. راستی کسی حالی از آنها می‌پرسد؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.