گزارشی از تعداد مقالات ارائه شده در سومین همایش ملی ایمنی زیستی و مهندسی ژنتیک

دبیر علمی سومین همایش ملی ایمنی زیستی در مصاحبه اختصاصی با مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران در حالیکه کمتر از 10 روز به شروع سومین همایش ملی ایمنی زیستی و مهندسی ژنتیک مانده است٬اعلام کرد: “خوشبختانه ما در این همایش شاهد ارائه قریب به 300 مقاله علمی هستیم که سه روز کامل را پوشش خواهد داد…..

دبیر علمی سومین همایش ملی ایمنی زیستی در مصاحبه اختصاصی با مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران در حالیکه کمتر از 10 روز به شروع سومین همایش ملی ایمنی زیستی و مهندسی ژنتیک مانده است٬اعلام کرد: "خوشبختانه ما در این همایش شاهد ارائه قریب به 300 مقاله علمی هستیم که سه روز کامل را پوشش خواهد داد و گستردگی مقالات دریافت شده در حدی است كه ما ناگزیر هستیم اعلام كنيم كه كليه مقالات را به صورت پوستر ميپذيريم. حداكثر 20 تا 30 مقاله را به صورت شفاهي ميپذيريم. بنابراين در اين همايش براساس مصوبه كميته علمي همايش ارزش مقالات پوستري برابر با ارزش مقالات شفاهي خواهد بود.

وی در مورد کیفیت مقالات ارائه شده افزود: کیفیت مقالات خوب است و نشان از پیشرفت درک عمومی از مهندسی ژنتیک و ایمنی زیستی دارد. رویکرد کلی بیش از 95 درصد از مقالاتی که دریافت شده این است که ما باید از مهندسی ژنتیک، بیوتکنولوژی، فناوریهای نوین و نانوتکنولوژی بیشترین بهرهبرداری را انجام دهیم و در زمینه برتریهای این محصولات نسبت به مشابههای سنتی خود چه در پزشکی، چه در محیط زیست و چه در کشاورزی بحث شده و البته تعداد کمی از مقالات ملاحظات سنگینی را نسبت به عوارض جانبی احتمالی از این فناوریها ابراز کرده بودند".

 دکتر قره‌یاضی رئیس انجمن بیوتکنولوژی ایران ادامه داد: "ما سعی کردیم که از هر دو گروه این مقالات برترینها را بپذیریم با وجود قلّت نظر دوم که بیشتر بر جنبههای احتیاطی تأکید دارد، سعی شده است که این نظر هم در همایش وجود داشته باشد و شنیده شود."

رئیس مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران در مورد داوری مقالات٬ تاکید کرد که داوری مقالات به روش بسیار شفاف و آنلاین صورت گرفته است و فقط تعداد کمی از مقالات که٬ اغلب مقالات خارجی هستند به صورت غیر آنلاین داوری شدهاند. وی در ادامه افزود: "تصمیم در مورد پذیرش یا رد مقالات توسط داوران و با یک اعمال نظر بعدی توسط کمیته علمی و هیئت مدیره انجمن گرفته شده است که در واقع اگر در مورد مقالهای نظر هیئت داوران به صورت 50 درصد موافق و 50 درصد مخالف بودهاند سعی شده است که آن مقاله پذیرفته شود و این کار با رویکرد پذیرش بیشتر مقالات بوده است."

گفتنی است در حاشیه این همایش که در روزهای 23 ٬ 24 و 25 خرداد ماه سال 90 برگزار خواهد شد٬ مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران (IRBIC) نیز رسما افتتاح خواهد شد. از جمله فعالیت‌های این مرکز اطلاع‌رسانی عمومی در زمینه بیوتکنولوژی و رشته‌های مرتبط است. این مرکز تاکنون اقدامات بسیار بدیعی را در این زمینه انجام داده که در روز افتتاحیه به اطلاع عموم رسانده خواهد شد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.