کاهش هدر رفت غذایی برای تغذیه مردم جهان

در حدود یک سوم غذای تولید شده برای انسان‌ها٬ ازبین می‌رود. بر طبق گزارش FAO تقریبا 3/1 بیلیون تن غذای تولید شده برای مصرف انسان‌ها ضایع می‌گردد. مدارک لازم برای این مسئله توسط موسسه غذا و بیوتکنولوژی در سوئد تهیه شده و توسط FAO ثبت شده است.

در حدود یک سوم غذای تولید شده برای انسان‌ها٬ ازبین می‌رود. بر طبق گزارش FAO تقریبا 3/1 بیلیون تن غذای تولید شده برای مصرف انسان‌ها ضایع می‌گردد. مدارک لازم برای این مسئله توسط موسسه غذا و بیوتکنولوژی در سوئد تهیه شده و توسط FAO ثبت شده است. کشورهای صنعتی و در حال توسعه به ترتیب 670 و 630 میلیون تن  ( تقریبا به میزان مساوی) در مصرف غذا اسراف می‌کنند. هر ساله مصرف‌کنندگان در کشورهای سروتمند تقریبا به همان‌اندازه مواد غذایی که در کل آفریقا تولید می‌شود٬ اسراف می‌کنند. در این میان٬ میوه و سبزیجات بیشترین میزان ضایعات را دارند. در این گزارش فرق بین زیان غذایی و هدر رفت غذا مشخص شده است. زیان غذایی در زمان تولید٬ برداشت٬ بعد از برداشت و مراحل عمل‌آوری اتفاق می‌افتد. زیان غذایی در کشورهای در حال توسعه به دلیل زیرساخت‌های ضعیف٬ سطح پایین تکنولوژی و سرمایه‌گذاری کم در بخش تولید غذا٬ از اهمیت بیشتری برخوردار است. در مقابل هدر رفت غذایی در کشورهای صنعتی از اهمیت بیشتری برخوردار است چراکه مصرف‌کنندگان قسمت اعظم مواد غذایی را به سطل زباله می‌ریزند. در اروپا و شمال آمریکا سالانه در حدود 95 تا 115 کیلوگرم مواد غذایی توسط مصرف‌کنندگان دور ریخته می‌شود٬ این درحالیست که برای کشورهای قاره آفریقا و جنوب و جنوب شرقی آسیا این میزان در حدود 6 تا 11 کیلوگرم است. در کشورهای در حال توسعه 40 درصد ازخسارت غذایی مربوط به مرحله بعد از برداشت است در حالیکه در کشورهای صنعتی بیش از 40 درصد از خسارت غذایی مربوط به اسراف مصرف‌کنندگان است.

به نظر می‌رسد تغییر رویه مصرف‌کنندگان در کشورهای صنعتی بسیار مهم است. بر طبق گزارشات٬ مصرف‌کنندگان در کشورهای صنعتی برای خرید مواد غذایی بیشتر از نیازشان تشویق می‌شوند و مواد غذایی قبل از انقضای تاریخ مصرفشان دور ریخته می‌شوند. دانشمندان بر این باورند که این تغییر رویه بایستی از مدارس و سنین پایین آغاز گردد و آنها بایستی با محدودیت‌های منابع طبیعی آشنا شوند.

با توجه با آمار ارائه شده توسط FAO می‌توان نتیجه گرفت که با جلوگیری کردن از هدررفت مواد غذایی چه در کشورهای صنعتی٬ با تغییر رویه مصرف‌کنندگان و چه در کشورهای در حال توسعه با بهبود سطح تکنولوژی و زیرساخت‌ها٬ می‌توان سالانه جان تعدادی از مردم را که در اثر کمبود مواد غذایی در آفریقا و دیگر کشورهای فقیر از بین می‌روند٬ نجات داد. 

ترجمه: نغمه عبیری

Source: Global Food Losses and Food Waste http://www.fao.org/fileadmin/user_upload/ags/publications/GFL_web.pdf

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.