خلق بینی مصنوعی که به سرعت قادر به تشخیص آلودگی‌های باکتریایی است.

محققی در دانشگاه ایلینویز موفق به خلق بینی ارزان و یکبار مصرف شده که قادر به شناسایی آلودگی‌های باکتریایی در مدت کوتاهی است.

محققی در دانشگاه ایلینویز موفق به خلق بینی ارزان و یکبار مصرف شده که قادر به شناسایی آلودگی‌های باکتریایی در مدت کوتاهی است. اگر شما بخواهید بدانید که آلودگی باکتریایی دارید یا نه بایستی ابتدا آزمایش خون بدهید٬ بعد درحدود 24 تا 48 ساعت یا گاهی بیشتر زمان برای شناسایی باکتری نیاز است. مشکل اصلی کلینیک‌های کشت میکروب خون٬ زمانبر بودن آن‌ها است. گاهی 72 ساعت زمان برای تشخیص بیماری لازم است٬ و این تاخیر ممکن است منجر به مرگ بیمار در اثر عفونت باکتریایی شود. محققان تلاش کرده‌اند تا راهی ساده برای کشف آلودگی باکتریایی پیدا کنند. هر گونه از باکتری‌ها مخلوطی از گازهای منحصر به خود را تولید می‌کنند. حتی گاهی اوقات نژادهای مختلف از یک گونه دارای عطری مخصوص هستند این مسئله دقیقا مشابه اثر انگشت در انسان‌ها است. یک میکرب‌شناس با تجربه بالا٬ با داشتن بو یا عطر باکتری قادر به شناسایی آن باکتری است. اکنون دانشمندان موفق به ساخت وسیله‌ای شده‌اند که قادر به شناسایی سموم در هوا است. ثابت شده است که این تکنولوژی توانایی شناسایی و تشخیص میان طیف وسیعی از مواد شیمیایی معطر را دارد. محققان یک سنسور سنجش رنگ را در یک پتری‌دیش که باکتری در آن کشت داده شده بود قرار دادند٬ نقاطی با رنگ‌های مختلف در اثر واکنش با گازهایی که باکتری‌ها تولید می‌کردند٬ ایجاد شد.

محققان این آزمایش را برای 10 باکتری عفونت‌زا انجام دادند٬ در نهایت تغییر رنگ نشان داده شده منجر به شناسایی باکتری‌ها شد. این بینی مصنوعی قادر به شناسایی گازهای شیمیایی مانند بخار آمونیاک و سیانید هیدروژن در کمتر از 2 دقیقه است. نمونه اولیه در دسترس و ارزان آن در راه است.

ماخذ

Source: http://www.fiercebiotechresearch.com/story/artificial-nose-can-quickly-sniff-out-bacterial-infections/2011-05-01#ixzz1MChl2xxP

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.