دولت کنیا مصمم است تا استفاده از محصولات تراریخته یا تغییریافته ژنتیک (GMOs) را در میان مردم ترویج کند/ هیأت دولت کنیا واردات ذرت تراریخته را تصویب کرد.

وزیر کشاورزی کنیا روز سه‌شنبه (مورخ 19 جولای) اعلام کرد که موسسات عمومی برای آموزش کشاورزان در خصوص مزایای مهندسی ژنتیک با یکدیگر همکاری می‌کنند. این مؤسسات شامل دانشگاه‌ها٬ مؤسسه تحقیقات کشاورزی کنیا٬ سرویس بازرسی سلامت گیاهان و نهادهای تحقیقاتی تک محصول هستند.

وزیر کشاورزی کنیا روز سه‌شنبه (مورخ 19 جولای) اعلام کرد که موسسات عمومی برای آموزش کشاورزان در خصوص مزایای مهندسی ژنتیک با یکدیگر همکاری می‌کنند. این مؤسسات شامل دانشگاه‌ها٬ مؤسسه تحقیقات کشاورزی کنیا٬ سرویس بازرسی سلامت گیاهان و نهادهای تحقیقاتی تک محصول هستند. دکتر کیمو گفت" ناتوانی محققان برای توضیح اینکه چگونه بیوتکنولوژی دورنمای امنیت غذایی کنیا را افزایش می‌دهد٬ موجب شده که مردم در مورد سلامت محصولات تراریخته دچار تردید شوند". وی دیروز در شهر نایروبی در "سیاست ملی بذر کنیا" اظهار داشت: " اگر برخی پیشرفت علم را متهم می‌کنند بایستی در مقابل این اتهام بایستیم". دکتر کیمو گفت که این برای یک کشور غیرعاقلانه است که تصمیمی بگیرد که باعث تاخیر در علم می‌شود. قانونی که مهندسی ژنتیک را مجاز میشمارد٬ قانون ایمنی زیستی ملی٬ در اوایل امسال تصویب شد. معاون وزیر کشاورزی آقای گیدون نامبوکی گفت: " الان زمان آن است که دانشمندان ما به میدان بیایند و به عموم مردم توضیح دهند که محصولات تراریخته همانند هر محصول طبیعی دیگری سالم هستند".
"سیاست ملی بذر کنیا" بیوتکنولوژی مدرن را به عنوان یکی از ارکان سلامت غذایی می‌شناسد. این کشور٬ مرکز ایمنی زیستی ملی٬ که عهده‌دار بررسی و دادن مجوز واردات٬ تولید و صادرات محصولات تراریخته است٬ را بنا نهاده است. اگرچه حرکت اخیر هیأت دولت برای صدور مجوز برای واردات ذرت تراریخته در مقیاسی کوچک برای افزایش کاربرد بذور در مواجه شدن با گرسنگی٬ عکس‌العمل‌هایی را هم از طرف گروه‌های مخالف فناوریهای نو به‌همراه داشته است. هفته آینده آقای Sally Kosgei  وزیر کشاورزی کنیا بخشنامه و آیین نامه اجرایی را در مورد آمادگی کشور برای محصولات تراریخته ارائه خواهد کرد.
دکتر کیمو همچنین گفته است: " پیشنهادی که من از تمامی این مؤسسات دریافت کرده‌ام اینست که کشور برای بیوتکنولوژی آماده است".
اخیرا در یک توجیه رسانه‌ای در نایروبی٬ دانشمند ژنتیک مولکولی Richard Steinbrecherاعلام کرد که تا کنون هیچ‌گونه اثر جانبی در استفاده از محصولات تراریخته برای انسان‌ها ثبت نشده است. 
گفتنی است در حالی که کشورهای پیشرفته دهها میلیون هکتار محصول تراریخته را به زیر کشت میبرند و کشورهای در حال توسعه نیز یکی پس از دیگری با پی بردن به فواید محصولات تراریخته تلاش میکنند از قافله عقب نمانند و با وجود آنکه قانون ایمنی زیستی ایران دولت را مکلف به فراهم کردن تمهیدات لازم برای کاشت، تولید، واردات، صادرات، رهاسازی و مصرف محصولات تراریخته می‌کند متاسفانه برخی از مدیران میانی وزارت جهاد کشاورزی به ویژه مدیریت پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی حتی حاضر به فک زنجیر و قفلی نیست که در سال 1384 بر تنها محصول تراریخته تجاریسازی شده ایرانی و اولین برنج تراریخته جهان زده است. نتیجه آن عقب ماندن کشور از کشورهایی نظیر پاکستان، مصر، بورکینافاسو، میانمار و حتی اوگاندا و کنیا شده است. اصرار بر حفظ مدیران دانایی ستیز موجب عدم تحقق اهداف سند چشم‌انداز نظام در افق 1404 خواهد شد.
نغمه عبیری
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.