کاهش مسمومیت ناشی از استفاده از آفت‌کش‌های شیمیایی در بین پنبه کاران در پی کاشت پنبه تراریخته

کاشت پنبه تراریخته از وقوع مسمومیت شدید ناشی از استفاده از آفت‌کش‌های شیمیایی در میان کشاورزان پنبه‌کار٬ جلوگیری کرده است. این نتایج توسط Shahzad Kouser و Matin Qaim در مقاله‌ای در مورد اثرات پنبه تراریخته بر روی مسمومیت ناشی از آفت‌کش‌ها در کشاورزان٬ ارائه شده است.

کاشت پنبه تراریخته از وقوع مسمومیت شدید ناشی از استفاده از آفت‌کش‌های شیمیایی در میان کشاورزان پنبه‌کار٬ جلوگیری کرده است. این نتایج توسط  Shahzad Kouser و Matin Qaim در مقاله‌ای در مورد اثرات پنبه تراریخته بر روی مسمومیت ناشی از آفت‌کش‌ها در کشاورزان٬ ارائه شده است. خلاصه‌ای از این مقاله را می‌توانید در لینک زیر ملاحظه کنید

  http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0921800911002400

این محققان مطالعه‌ای جامع بر روی گروهی منحصربفرد از داده‌های جمع‌آوری شده از هند انجام داده‌اند. بر اساس آمار بدست آمده مشخص شد که کشت پنبه تراریخته استفاده از آفت‌کش‌ها را 50% کاهش داده و همچنین بالغ بر 70%  کاهش مسمومیت شیمیایی را به همراه داشته است.

گفتنی است با وجود اینکه پژوهشگران ایرانی به موفقیت‌های چشمگیری در زمینه تولید پنبه تراریخته رسیده‌اند٬ همچنان مخالفت‌هایی بر سر راه تجاری‌سازی این محصول وجود دارد. دکتر توحیدفر و دکتر قره یاضی پژوهشگران باسابقه مهندسی ژنتیک کشورمان هستند که بیش از 15 سال از عمر پژوهشی خود را صرف محصولی کرده‌اند که با توجه به سیاستهای مدیریت پژوهشکده بیوتکنولوژی وزارت جهاد کشاورزی، چشم اندازی برای بازاررسانی آن وجود ندارد. مخالفت با کشت محصولات تراریخته در کشور در حالی صورت می گیرد که براساس آخرین گزارش سرویس بین المللی بیوتکنولوژی کشاورزی (ISAAA) که حدود پنج ماه پیش منتشر شده، سطح زیرکشت محصولات تراریخته که به طور رسمی حداقل در 29 کشور جهان کشت می‌شود به رکورد بی سابقه 148 میلیون هکتار رسیده است. حال سؤال اینجاست که تا چه زمانی این مخالفت‌ها ادامه خواهند داشت؟ آیا زمان آن نرسیده که برای حفظ سلامت مردم و کشاورزان و با استناد بر آمار ارائه شده توسط دانشمندان این حوزه به مخالفت‌ها پایان داد؟ آیا همچنان مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، پژوهشگران و محققان این حوزه به سکوت خود در قبال این عقب‌ماندگی‌ها ادامه خواهند داد و بهانه‌های مدیران مبنی بر نبود قانون یا آیین نامه اجرایی و غیره را موجه تلقی خواهند کرد؟

نغمه عبیری

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.