عضو هیئت علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی: دلگرمی پژوهشگران شرط لازم موفقیت در تولید محصولات تراریخته

دکتر مسعود توحیدفر که مقاومت یونجه تراریخته به آفت سرخرطومی یونجه را در هفتمین همایش ملی بیوتکنولوژی گزارش می داد گفت: با استفاده از ژن CryIII موفق شدیم این محصول مهم زراعی را نسبت به مهمترین آفات آن مقاوم کنیم و …

دکتر مسعود توحیدفر که مقاومت یونجه تراریخته به آفت سرخرطومی یونجه را در هفتمین همایش ملی بیوتکنولوژی گزارش می داد گفت: با استفاده از ژن CryIII موفق شدیم این محصول مهم زراعی را نسبت به مهمترین آفات آن مقاوم کنیم و در نتیجه ضمن عدم نیاز به سموم خطرناک شیمیایی امکان برداشت محصول بیشتر هم فراهم شده است.

وی در پاسخ به سوال یکی از شرکت کنندگان در مورد چرایی عقب ماندن کشور در حوزه مهندسی ژنتیکی کشاورزی و راهکار وی برای رسیدن به کشورهایی مثل پاکستان و هندوستان گفت: "برای موفقیت در تولید محصولات تراریخته در درجه اول باید پژوهشگران دلگرمی داشته باشند و اطمینان داشته باشند که نتیجه سالها مرارت و تحقیق آنها به دست کشاورزان و مصرف کنندگان می‌رسد نه اینکه معطل می‌ماند" وی ادامه داد در کشور هندوستان بیش از 5 میلیون هکتار محصول تراریخته کشت می‌شود. این کشور تنها با کشت محصول پنبه تراریخته از یک وارد کننده عمده پنبه به یک صادر کننده این محصول تبدیل شد. ما الان نه تنها از هند و پاکستان که از کشور کوچکی مثل میانمار هم عقب افتاده‌ایم. وی عدم اجرای شفاف قانون ایمنی زیستی را هم دلیل عقب ماندن کشور در این مورد ذکر کرد.

گفتنی است رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی از 4 سال قبل در مصاحبه‌های متعددی خبر از اولویت رهاسازی پنبه تراریخته در صورت "تصویب قانون ایمنی زیستی" و اخیرا در صورت "تصویب آئین نامه اجرایی قانون ایمنی زیستی" اعلام کرده است. وی که در سال 1386 وعده احداث بزرگترین گلخانه گیاهان تراریخته منطقه خاورمیانه را داده بود توضیحی در مورد چگونگی رهاسازی محصولات تراریخته پیش از انجام آزمایشات گلخانه‌ای (بدون وجود گلخانه‌های مخصوص گیاهان تراریخته) و یا آزمایشات مزرعه‌ای ارائه نداده است و کارشناسان این اظهار نظرهای وی را مستمسکی برای ادامه بازدارندگی در مورد همه محصولات تراریخته از جمله برنج تراریخته می‌دانند که در سال 1383 توسط معاون اول رئیس جمهور وقت رهاسازی شد و به تولید انبوه رسید.

تهیه و تنظیم: مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.