پروفسور دکتر اسما اسمعیل بنیانگذار موسسه تحقیقات پزشکی مولکولی مالزی: کشور مالزی از نظر کیفیت مقالات علمی منتشر شده و ضریب تاثیر از ایران پیشی گرفته است.

دکتر اسما اسمعیل معاون پژوهشی بزرگترین دانشگاه مالزی که به عنوان میهمان ویژه از سوی انجمن بیوتکنولوژی و مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی برای ارائه سخنرانی دعوت شده بود مسیر تحول علمی و اقتصادی در مالزی را تشریح کرد. وی با اشاره به اهمیت دانشگاه‌ها در توسعه کشور گفت….

دکتر اسما اسمعیل معاون پژوهشی بزرگترین دانشگاه مالزی که به عنوان میهمان ویژه از سوی انجمن بیوتکنولوژی و مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی برای ارائه سخنرانی دعوت شده بود مسیر تحول علمی و اقتصادی در مالزی را تشریح کرد. وی با اشاره به اهمیت دانشگاه‌ها در توسعه کشور گفت در قرن بیست و یکم انتظارات متفاوتی از دانشگاه‌ها وجود دارد. دیگر دانشگاه‌ها تنها مراکزی برای آموزش عالی تلقی نمی‌شوند بلکه از آنها انتظار می‌رود که مشکلات جامعه را به صورت تجربه در دنیای واقعی برطرف کنند چرا که حداقل سه مورد از 4 مورد سرمایه مورد نیاز توسعه کشورها در دانشگاه‌ها قرار دارد.

وی گفت: "سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی در مالزی 6 دهم درصد است و تا جایی که به یک درصد نرسد خنده دار است و کسی با ما همکاری نخواهد کرد". او ایجاد "دانشگاه‌های پژوهشی" را به عنوان یک راه حل موثر برای نقش‌آفرینی دانشگاه‌ها در قرن بیست و یکم عنوان کرد.

گفتنی است سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی در ایران از سال 1385 با کاهش جدی مواجه بوده و با وجود تاکیدات قانونی و تاکیدات رهبری امروز زیر نیم درصد است. کارشناسان معتقدند که این مقدار اعتبار نیز در اختیار واحدهای پژوهشی قرار نمی‌گیرد و برخی از دستگاه‌های پژوهشی و دانشگاه‌ها ماه‌هاست قادر به پرداخت پول آب و برق خود هم نیستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.