عضو هیئت علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی: اهمیت گیاهان زینتی تراریخته و نگاه لوکس مسئولین به این گیاهان

دکتر پژمان آزادی عضو هیئت علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی که به عنوان سخنران کلیدی در هفتمین همایش ملی بیوتکنولوژی در مورد اهمیت گیاهان زینتی تراریخته صحبت می‌کرد، گفت: میخک آبی-بنفش تراریخته به محض تولید دهها میلیون شاخه به قیمت ده برابر فروخته شد. وی افزود …

دکتر پژمان آزادی عضو هیئت علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی که به عنوان سخنران کلیدی در هفتمین همایش ملی بیوتکنولوژی در مورد اهمیت گیاهان زینتی تراریخته صحبت می‌کرد، گفت: میخک آبی-بنفش تراریخته به محض تولید دهها میلیون شاخه به قیمت ده برابر فروخته شد. وی افزود گیاهان زینتی تراریخته طرفداران زیادی را در دنیا و ژاپن دارد و به عنوان یک منبع درآمد مناسب پیش می‌رود. از سوی دیگر با مهندسی ژنتیک می توان تولید اتیلن در گیاهان را کاهش داد و پیری و پلاسیدگی در گیاهان زینتی را به طور قابل توجهی به تعویق انداخت. تغییر موروفولوژی و قیافه ظاهری گیاه، افزایش مقاومت به آفات و بیماری‌ها در گیاهان زینتی از جمله دیگر ویژگی‌هایی هستند که می‌توانند توسط مهندسی ژنتیک در گیاهان زینتی اصلاح شوند. وی با ابراز تاسف گفت: متاسفانه مسئولین به گیاهان زینتی به چشم محصولات لوکس نگاه می‌کنند در حالی که در هلند 4 میلیارد یورو تنها گل‌های زینتی به فروش می‌رسد.

هفتمین همایش بیوتکنولوژی کشاورزی از تاریخ 21 تا 23 شهریور ماه به همت انجمن بیوتکنولوژی و همکاری مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران و نهادهای دولتی و انجمن‌های علمی و با حمایت معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری در محل پژوهشگاه نیرو در تهران تشکیل شد. در این همایش بیش از 1240 مقاله برای ارائه پذیرفته شده است.

تهیه و تنظیم: مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.