برنده اول: “پرده آخر” لیلا سرمدی

انجمن بیوتکنولوژی ایران در اختتامیه هفتمین همایش ملی بیوتکنولوژی، برندگان سومین دوره مسابقه داستان‌نویسی علمی تخیلی ژنتیک و بیوتکنولوژی به زبان فارسی را معرفی کرد. در رده سنی کودک٬ طوبی الهیاری و در رده سنی بزرگسال٬ برنده اول لیلا سرمدی با داستان پرده آخر٬ برنده دوم …

انجمن بیوتکنولوژی ایران در اختتامیه هفتمین همایش ملی بیوتکنولوژی، برندگان سومین دوره مسابقه داستان‌نویسی علمی تخیلی ژنتیک و بیوتکنولوژی به زبان فارسی را معرفی کرد. در رده سنی کودک٬ طوبی الهیاری و در رده سنی بزرگسال٬ برنده اول لیلا سرمدی با داستان پرده آخر٬ برنده دوم سید مهدی طیار با داستان نوشداروی زیست‌فناوری و برنده سوم محمد مجرد با داستان شاید آینده‌ای دیگر به عنوان برندگان این مسابقه اعلام شدند.

دكتر كسري اصفهاني، تاكنون مسوول برگزاري و دبير هر سه دوره مسابقه داستان نویسی علمی تخیلی بیوتکنولوژی و ژنتیک به زبان فارسی در حاشيه همايش هاي مختلف بوده است. با توجه به برگزاري سومين دوره اين جشنواره در حاشيه هفتمین همایش ملی بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران، گزارشي از وي در ارتباط با اين رويداد علمي فرهنگي تقديم خوانندگان محترم مي‌شود.
 پس از برگزاري دو دوره جشنواره داستان‌نويسي در ژانر علمي تخيلي در حوزه بيوتكنولوژي و ژنتيك در حاشيه كنگره نهم و دهم ژنتيك ايران كه به ترتيب در سالن همايش‌هاي بيمارستان ميلاد (سال 1385) و سالن همايش‌هاي رازي دانشگاه علوم پزشكي ايران (سال 1387) برگزار شد، در پاييز سال 1389 و پس از موافقت هيات مديره انجمن بيوتكنولوژي جمهوری اسلامی ایران، امكان برگزاري "سومين دوره مسابقه داستان نویسی علمی تخیلی بیوتکنولوژی و ژنتیک به زبان فارسی" در حاشيه هفتمین همایش ملی بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران فراهم شد.
اطلاع رساني و دريافت آثار اين جشنواره علمي-فرهنگي از طريق سايت سرويس خبري بيوتكنولوژي ايران (http://biotechnews.ir) انجام شد. در عين حال طراحي و ارسال پوستر و پخش خبر برگزاري اين جشنواره از وبلاگ‌ها، سايت‌ها، خبرگزاري‌ها و رسانه‌هاي كشور صورت گرفت. به تدريج و پس از دو بار تمديد مهلت ارسال آثار، در نهایت 53 اثر دريافت شد. پس از دو مرحله داوري آثار، سرانجام در مراسم اختتاميه هفتمین همایش ملی بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران كه شامگاه 23 شهريور با حضور مسوولين و محققان برجسته حوزه بيوتكنولوژي كشور در پژوهشگاه نيرو برگزار شد، از برندگان اين دوره با اهداي جوايز ارزشمندي تقدير شد.
داوری هر داستان­ توسط سه داور صورت گرفت. برای داوری داستان­ها 15 شاخص عمومي، علمي و ادبي از جمله اصالت اثر، نو بودن، بومي بودن، اعتبار علمي، خلاقيت، بسط، نگارش مناسب، جذابيت، قالب، ارتباط علمي موضوع و … در نظر گرفته شده بود که بر حسب اهمیت هر یک، ضريبي در نظر گرفته شده بود و جمع نهایی امتیازات تعیین کننده برندگان نهایی بود.
برگزاری این گونه مسابقات در حاشیه برگزاری یک کنگره معتبر علمی، شاید از نادر رخدادهای فرهنگی کشور بوده که به یاری خدا با استقبال علاقمندان مواجه شد. بی شک این گونه فعالیت‌های علمی-فرهنگی سهم شایانی در نزدیکی علاقمندان علم و فرهنگ به یکدیگر و از همه مهمتر، عمومی کردن مباحث علمی دارد.
هدف از برگزاری این جشنواره علمی فرهنگی ایجاد انگیزه در نوجوانان و جوانان برای مطالعه و یادگیری مفاهیم ژنتیک و استفاده آنها از این اطلاعات در قالب یک داستان و اثر ادبی بوده است. این گونه مراسم باعث پرورش خلاقیت فکری شرکت کنندگان می‌شود به طوری که تلاش می کنند از دانش خود به نحوی در خلق یک اثر ادبی بهره برداری کنند. از این طریق قصد بر این بود تا توجه عامه مردم را به مباحث نوین ژنتیک و بیوتکنولوژی جلب شود.
به ياري خدا در آينده نزديك، مجموعه داستان‌هاي برگزيده اين سه دوره مسابقه به صورت مجموعه نفيسي به زيور طبع آراسته خواهد شد. همچنين چهارمين دوره اين مسابقه داستان نويسي نيز در سال 1391 در حاشيه دوازدهمين كنگره ژنتيك ايران برگزار خواهد شد كه اين موضوع به روش موثري به اطلاع علاقمندان خواهد رسيد. براي پيگيري موضوع ميتوانيد به سايت سرويس خبري بيوتكنولوژي ايران مراجعه کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.