برگزاری کارگاه بین‌المللی اطلاع رسانی بیوتکنولوژی برای کشورهای اسلامی

این عنوان کارگاهی است که توسط ISAAA و مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی مالزی (MABIC) در 20 و 21 سپتامبر در مالزی برگزار شد. افراد شرکت‌کننده در این کارگاه افرادی از کشورهای…

این عنوان کارگاهی است که توسط ISAAA و مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی مالزی (MABIC) در 20 و 21 سپتامبر در مالزی برگزار شد. افراد شرکت‌کننده در این کارگاه افرادی از کشورهای مالزی، بنگلادش، مصر، ایران، اندونزی، پاکستان، چین، هند، تایلند، اوگاندا و فیلیپین شرکت کردند که دکتر اقبال چادوری، دکتر انور نسیم و دکتر بهزاد قره‌یاضی در میان این افراد بودند.
ابتدا دکتر رودورا گزارش کاملی از پیشرفت‌های اخیر در تولید محصولات تراریخته ارائه کرد. وی با بیان این مطلب که هم اکنون جمعیت جهان 8/6 بیلیون نفر است که 57/1 بیلیون نفر از آنها را مسلمانان تشکیل می‌دهند، لزوم توجه به دیدگاه‌های آنها را دلیل اصلی برگزاری این کارگاه دانست. دکتر رودورا افزود افزایش جهانی قیمت‌های مواد غذایی در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که تولید مواد غذایی کافی نیست، در طول انقلاب سبز جهان به موفقیت‌های بسیاری دست یافته است، ولی چون با افزایش جمعیت روبرو هستیم برای جبران کمبود مواد غذایی باید تلاش برای تولید مواد غذایی دوبرابر شود. طبق آمار تأثیرات افزایش دما بر روی افزایش قیمت مواد غذایی مشخص شده است.
دکتر رودورا گفت: در حال حاضر 4/15 میلیون کشاورز در 29 کشور، 148 میلیون هکتار محصولات تراریخته را کشت می‌کنند. برزیل اکنون یکی از کشورهای پیشرو در زمینه تولید محصولات تراریخته است. همچنین آمارها نشان می‌دهد که کشورهای درحال توسعه سود زیادی از تولید محصولات تراریخته داشته‌اند. تولید و کشت محصولات تراریخته باعث کاهش 393 میلیون کیلوگرم مصرف آفت‌کش شده است و در نتیجه میزان قابل توجهی از گازهای گلخانه‌ای را کاهش داده است.
همچنین وی پبش بینی کرد که در سال 2015 کشورهای اندونزی، ویتنام، بنگلادش وبیش از 10 کشور از قاره آفریقا به جمع کشورهای تولید کننده محصولات تراریخته اضافه خواهند شد. گفتنی است که ایران با وجود تجاری‌سازی برنج تراریخته در سال 1384 و قرار گرفتن در جمع کشورهای تولید کننده محصولات تراریخته، در سال بعد با جلوگیری برخی مدیران میانی تولید محصولات تراریخته را متوقف کرده  و پیش بینی‌ها حکایت از آن دارند که تا سال 2015 نیز ایران همچنان در این عرصه غایب خواهد بود. دکتر رودورا در پایان گفت اسلام دومین مذهب بعد از مسیحیت در جهان است وهمین امر توجه تولیدکنندگان را به تولید محصولات غذایی حلال جلب کرده است.  بسیاری از علمای مسلمان مصرف محصولات تراریخته را حلال اعلام کرده و کشورهای اسلامی در صدر وارد کنندگان و مصرف کنندکان این محصولات قرار دارند.
 
دکتر ماری شل ناوارو از دیگر سخنرانان این کارگاه بود. وی برقراری ارتباط را یک فعالیت روزانه و یک هنر دانست و گفت: هم اکنون ما در مورد ارتباطات علمی بسیار نگران هستیم. اولویت اصلی ما در برقراری ارتباط با کشاورزان است. در برقراری ارتباط با آنان نیازی به شناساندن دی ان ای نیست، افزایش محصول و بالا رفتن درآمد از مسائلی است که باید به آن پرداخته شود. مسئله بعدی اینست که اگر اطلاعات غلط از رسانه‌ها در اختیار مردم قرار داده شود وظیفه ما اینست که با اطلاع‌رسانی درست و به موقع با آن‌ها مواجه شویم. وی در ادامه ضمن تاکید بر نقش مهمی که دانشگاهیان و دانشمندان در زمینه فراهم کردن اطلاعات درست دارند  افزود برگزاری جلسات و گردهمایی‌های متعدد میان ارباب رسانه و دانشگاهیان و علما و همچنین ملاقات و بازدیدهای گروهی  کشاورزان می‌تواند کمک بزرگی به رفع این مشکلات کند.
تهیه و تنظیم: نغمه عبیری
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.