ورود شورای شهر در موضوع سلامت محصولات غذایی/باقیمانده آفت کش ها در محصولات کشاورزی بیش از حد مجاز است

تهیه و تنظیم نغمه عبیری-
به گزارش همشهری (مورخ 13 مهر 1390) حسین صفایی مدیر عامل سازمان میادین و میوه و تره‌بار در شورای شهر تهران حاضر شد تا گزارشی از عملکرد یک سال گذشته و حسن اجرای مصوبه ساماندهی ارتقای کیفیت محصولات ارائه کند. وی در گزارش خود گفت…

تهیه و تنظیم نغمه عبیری

به گزارش همشهری (مورخ 13 مهر 1390) حسین صفایی مدیر عامل سازمان میادین و میوه و تره‌بار در شورای شهر تهران حاضر شد تا گزارشی از عملکرد یک سال گذشته و حسن اجرای مصوبه ساماندهی ارتقای کیفیت محصولات ارائه کند. وی در گزارش خود گفت: در ایران مصرف کود شیمیایی از سال 75 تا کنون از 2 میلیون به 4 میلیون تن رسیده که نشان‌دهنده افزایش دو برابری است. وی گفت: گزارش‌های اولیه از نتیجه پایش توسعه تحقیقات گیاه‌پزشکی از نمونه‌های برداشت شده در فروردین ماه گذشته در اکثر محصولات پایش شده نشان می‌دهد که باقیمانده آفت‌کش‌ها در حد مجاز و بیش از مجاز بوده است. صفایی ادامه داد: محصولات تولیدی در گلخانه‌ها و سبزی‌های برگی از میزان آلودگی بیشتری نسبت به محصولات مزرعه برخوردارند و همچنین باقیمانده سموم محصولات انبار شده کمتر از محصولاتی است که مستقیم عرضه می‌شود. مدیر عامل سازمان میادین میوه و تره‌بار با اشاره به خلاء قانونی پایش شیمیای محصولات وارداتی عرضه شده در میادین بیان داشت: بررسی آلاینده‌های شیمیایی در محصولات وارداتی اتفاق نمی‌افتد که این موضوع باید با ابلاغ قانون مصوب اجرایی شود اما هم‌اکنون با مصوبه شورای اسلامی شهر تهران تعیین و ارتقای سطح سلامت و کیفیت محصولات زراعی و پروتئنی داخلی در حال اجراست.

گفتنی است که یکی از مهمترین راه‌های کاهش مصرف سموم استفاده از بذرهای تراریخته است که دارای صفات مقاوم به بیماری‌ها و آفات هستند. ایران از اولین پیشگامان در این عرصه بوده است و بذر برنج تراریخته مقاوم به کرم ساقه‌خوار برنج را تولید کرده٬ این محصول که تمامی مراحل آزادسازی را با موفقیت طی کرده است هم اکنون با مخالفت‌ها و غرض‌ورزی‌های برخی مدیران میانی وزارت جهاد کشاورزی در انبار متروکه‌ای  در رشت بلااستفاده مانده است. دانشمندان و محققان ایرانی با تلاش فراوان در زمینه تولید محصولات تراریخته قدم برداشته‌اند و به نتایج بسیار مطلوبی رسیده‌اند٬ این درحالیست که مدیران میانی تنها با مصرف محصولات تراریخته تولید داخل مشکل دارند و به میزان واردات و مصرف محصولات تراریخته خارجی هیچ واکنشی نشان نمی‌دهند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.