زیست شناسان مکانیسم اصلی رشد اولیه جنین را تشریح کردند

ترجمه: آرزو متقی-
به گزارش ساینس دیلی مورخ 20 اکتبر 2011، زیست شناسان دانشگاه‌های نیویورک و آیووا به تشریح مکانیسم اصلی رشد و توسعه ضمایم جنینی (چگونگی رشد صحیح دست و پا در مکانهای مربوطه) پرداختند.

ترجمه: آرزو متقی

به گزارش ساینس دیلی مورخ 20 اکتبر 2011، زیست شناسان دانشگاههای نیویورک و آیووا به تشریح مکانیسم اصلی رشد و توسعه ضمایم جنینی  (چگونگی رشد صحیح دست و پا در مکانهای مربوطه) پرداختند.
به عقیده جان ماناک استادیار دانشگاه آیووا و کریس راشلو استاد دانشگاه نیویورک رشد و توسعه به صورت شبکه‌ای انجام می‌شود و تا قبل از این به این مسئله کمتر توجه شده است.

راشلو و ماناک موفق به کشف پروتئینی به نام زلدا شدند که مسئولیتش تبدیل گروهی از ژن‌ها به عضو مربوطه با ساز و کار مشخصی است. به گفته راشلو این پروتئین به مثابه یک رهبر ارکستر تمامی ژن‌ها را هدایت می‌کند تا در نهایت یک جنین کامل شکل بگیرد. به گفته ماناک این پروتئین با زمان‌بندی مشخص، ژن‌ها را به سوی ساخت عضوی خاص در زمانی مشخص هدایت می‌کنند.

به گفته راشلو کشف این پروتئین کار بزرگی بوده که سالیان سال توجه دانشمندان را به سوی خود جلب کرده بود. به گفته وی سلول تخم ابتدا به محصولات ژنی مادر وابسته است و سپس خودکفا شده و وابستگی خود را از دست می‌دهد.

در طی این پروسه دو مرحله مطرح است یکی رونویسی ژن‌های سلول‌های تخم و دیگری اضمحلال آر.ان.ا مادری، که به نظر می‌رسد پروتئین زلدا درهر دو مرحله نقش اساسی بر عهده دارد.

تحقیقات نشان می‌دهد که در نبود این پروتئین فعال شدن ژن‌ها به تأخیر افتاده درنتیجه الگوی بیان ژنی به کلی مختل شده و بسیاری از اعضا و بافت‌ها به درستی شکل نمی‌گیرد.

در این تحقیق از مگس سرکه به دلیل سیستم ژنتیکی قابل ردیابی و زمان رشد سریع به عنوان موجود نمونه استفاده شده است. این تحقیق باعث شد که راشلو، کاشف پروتئین زلدا و متخصص ژنتیک شبکه‌های رشد و ماناک متخصص ژنومیکس با همکاری هم ، به درک و کشف این مسئله بپردازند.

به گفته راشلو نمونه کار آنها از آن‌هایی است که یک مسئله از دو دیدگاه مختلف بررسی شده و به نتیجه واحد بسیار خاص و با ارزش می‌رسد.

همچنین ماناک  نیز همواره آرزو داشته تا به راشلو در پروژه‌ای مشترک کار کند که این آرزو در این پروژه خاص و مهم محقق شده است.

سایر محققین این پروژه عبارتند از: استفان باتچر، دپارتمان زیست شناسی و طب کودکان دانشگاه آیووا، چونگ یی نین، هوسیا یان لیانگ، یوجیا سان، شنگبو فو، تنزین گوچا و نیکولای کیرو، کلیه دست اندرکاران مرکز ژنتیک رشد و برخی از اعضای دپارتمان بیولوژی دانشگاه نیویورک.

کلیه هزینه های این تحقیق توسط موسسه ملی سلامت تامین شده است.